kleine zangset completeren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paulusdebkb
    • Sep 2010
    • 13

kleine zangset completeren

Onlangs heb ik de belangrijkste componenten gekocht voor wat een kick-ass zangsetje moet worden. Toepassingsgebied: kleine akoestische optredens, spraak en als dedicated monitorsetje.

Componenten:
    3x Sound Projects X-Act actieve monitor
    Yamaha MG-124CX mengpaneel
    Shure Beta 58
    AKG C1000S (had ik nog)
    Statieven, kabels, etc.

De 3 X-Act monitoren kan ik gebruiken voor zowel zaalversterking als monitor. Zo is het een compacte, krachtige en veelzijdige oplossing. Er is maar 1 probleem: de prijs! Ik heb eigenlijk veel te veel geld uitgegeven aan bovenstaande setje. Daarom ga ik naar voren vluchten: nog meer geld uitgeven om zo het setje geschikt te maken voor incidentele verhuur aan bekende muzikanten en aan technici die weten wat ze doen. Op een studentenfeestje zul je mijn setje nooit tegenkomen (tenminste, dat hoop ik vurig!). Het doel is om de afschrijving eruit te halen, niet om er een business van te maken.

Wat ik op korte termijn nog wil/moet aanschaffen om de set te completeren:
    - enkele dynamische zangmicrofoons (waarschijnlijk SM58, maar ik sta open voor alternatieven)
    - een matched stereosetje condensatoren voor uitversterken akoestische gitaar, piano, overhead
    - lange powerkabels
    - microfoonkabels
    - gigbags/cases voor de statieven, de kabels en het mengtafeltje.
    (- een eenvoudige lichtoplossing, maar dat kan nog wel even wachten)

Ik heb een heel rijtje vragen:
    [LIST=1][*]Raden jullie aan om SM58 te kopen, of is er voor hetzelfde geld echt veel beter te krijgen? Zaken die ik belangrijk vind: degelijk, hoge gain voor feedback, goede klank (niet op volgorde, moet gewoon alledrie voor elkaar zijn. De SM58 geldt als benchmark)[*]Voor het stereosetje condensatoren wil ik 300 - 350 euro uitgeven incl. alles (stereo bar, evt spiders). Wat zijn de aanraders in deze prijsrange? Zijn condensatormicrofoons die voor live-gebruik geschikt zijn anders dan studio-condensatormicrofoons?[*]Ik zoek nog een goeie sprekermicrofoon. De SM58 vind ik niet zo bi, vanwege het sterke proximity-effect. Zou ik daarvoor een van bovengenoemde condensatoren kunnen gebruiken of raden jullie een andere microfoon aan? Mijn doel is dat de spreker zo weinig mogelijk 'schrikt' van het feit dat er een microfoon in zijn buurt staat. Vooralsnog hoeft dat geen draadloze microfoon te zijn. Een microfoon die ik met een klein statiefje op de grond kan zetten en toch de spreker mooi opneemt, is imho het meest ideaal. Tips?[*]powerkabels en microfoonkabels: kopen of toch maar zelf maken? (hier is vast al een topic over, ik ga ook zelf even zoeken)[*]Zijn er handige oplossingen op de markt om microfoonkabels optisch van elkaar te kunnen ondersheiden? Ik denk aan gekleurde ringetjes die je om de kabel of connector kunt schuiven. Hoe noem je dergelijk spul en waar kun je het krijgen?[*]Gigbags voor de X-Act monitoren heb ik al. Maar nog geen fatsoenlijke tas voor het mengpaneeltje, nog geen opslag voor microfoons, kabels etc. Wie heeft ervaring met gigbag-achtige oplossingen voor de statieven, kabels en mengpaneel, en waar hebben jullie dat gekocht?[/LIST]
    Ziezo. Een hele lap tekst en een hoop vragen. Ik ben benieuwd naar de reacties, ook als je niet op al mijn vragen een antwoord hebt.
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Mixertje dumpen en iets aanschaffen wat wel is voorzien van pre amps die klinken en een eq die iets anders toevoegt dan ruis.

Microfoonkeuze: testen, zelf zingen zelf luisteren. Je benchmark zit aan weerszijden van je hoofd.

Je bekabeling, zelf solderen, degelijke connectoren en soepel kabeltje van en a-merk naar keuze en je hebt de grootste kans op storing in je set weggenomen.

Gigbags zijn leuk voor je statiefjes, niet voor je mixert en eventuele outboard, pak daar een simpel 19' kissie voor en je hebt degelijke bescherming.

Advies over condensator paartje blijf ik vanaf, zweer bij DPA, bijvoorbeeld 4023 als je veel piano doet.

Taggen van je bekabeling is altijd handig.
    Last edited by ralph; 22-09-10, 19:14. Reason: zin gecompleteerd

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Originally posted by ralph
      Je bekabeling, zelf solderen, degelijke connectoren en soepel kabeltje van en a-merk naar keuze en je hebt de grootste kans op storing in je set.
      wat adviseer je ons dan? Dap kabels?
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Dank voor je opmerkzaamheid, was iets te snel klaar met die zin, inmiddels aangevuld!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by paulusdebkb
          Ik heb een heel rijtje vragen:
          [LIST=1][*]Raden jullie aan om SM58 te kopen, of is er voor hetzelfde geld echt veel beter te krijgen? Zaken die ik belangrijk vind: degelijk, hoge gain voor feedback, goede klank (niet op volgorde, moet gewoon alledrie voor elkaar zijn. De SM58 geldt als benchmark)[*]Voor het stereosetje condensatoren wil ik 300 - 350 euro uitgeven incl. alles (stereo bar, evt spiders). Wat zijn de aanraders in deze prijsrange? Zijn condensatormicrofoons die voor live-gebruik geschikt zijn anders dan studio-condensatormicrofoons?[*]Ik zoek nog een goeie sprekermicrofoon. De SM58 vind ik niet zo bi, vanwege het sterke proximity-effect. Zou ik daarvoor een van bovengenoemde condensatoren kunnen gebruiken of raden jullie een andere microfoon aan? Mijn doel is dat de spreker zo weinig mogelijk 'schrikt' van het feit dat er een microfoon in zijn buurt staat. Vooralsnog hoeft dat geen draadloze microfoon te zijn. Een microfoon die ik met een klein statiefje op de grond kan zetten en toch de spreker mooi opneemt, is imho het meest ideaal. Tips?[*]powerkabels en microfoonkabels: kopen of toch maar zelf maken? (hier is vast al een topic over, ik ga ook zelf even zoeken)[*]Zijn er handige oplossingen op de markt om microfoonkabels optisch van elkaar te kunnen ondersheiden? Ik denk aan gekleurde ringetjes die je om de kabel of connector kunt schuiven. Hoe noem je dergelijk spul en waar kun je het krijgen?[*]Gigbags voor de X-Act monitoren heb ik al. Maar nog geen fatsoenlijke tas voor het mengpaneeltje, nog geen opslag voor microfoons, kabels etc. Wie heeft ervaring met gigbag-achtige oplossingen voor de statieven, kabels en mengpaneel, en waar hebben jullie dat gekocht?
          [/LIST]
          Mijn (gebasseerd op persoonlijke mening) advies:

1) SM58 is leuk, maar de Beta58 klinkt meer sprankelend (vind ik).

2) Condensators zijn er in een hele boel soorten en maten. Rode M3's zijn niet gek maar beetje lomp, Shure KSM137 en AKG CK91 (of CK93) vallen denk ik buiten je budget, Neumann KM184's helemaal. KSM109 is ook leuke mic, maar ook net buiten het budget denk ik (200,- per stuk). Zelf ben ik erg gecharmeerd van de CAD CM217, maar die worden alleen in de drumkit pakketten van CAD verkocht. De CAD ICM417 schijnt ook tof te klinken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
          Overigens, de AKG C1000s is een super condensator mic voor een leuke prijs. Ook klein beetje lomp, maar op een accoustische gitaar klinkt het prima.

3) Wat voor spraak gaat het om? 100% spraak als bij lezingen oid? In dat geval zou ik er persoonlijk iets makkelijks en goedkoops neerzetten, Samson R21P gebruik ik daar zelf voor, maar Shure PG58 of iets in die richting werken ook prima.
          Wil je van meer afstand spraak opvangen, dan is een condensator misschien handiger.

4) Stroomkabel maak ik altijd zelf omdat het een stuk goedkoper is. Koop tig meter (bij voorkeur neopropeen) bij de bouwmarkt met een bergje stekkers, schroef het in elkaar en je bent klaar.
          XLR kun je zelf de keuze maken, er is best wat kwaliteitskabel te verkrijgen en ook kruisingen tussen van alles en nog wat, DAP kabel met Neutrik stekkers bijvoorbeeld.

5) Ik gebruik zelf gekleurde isolatietape die ik net achter de connector om de kabel wikkel. Werkt snel en makkelijk. Gekleurde ringen om de XLR connectors kan ook bij o.a. Neutrik connectors.

6) In jouw geval zou ik een 19" rackje met topload aanschaffen voor de mixer. Lade erin met schuiminlay voor de microfoons, nog een lade (of 2) voor kabels of een aparte kabelkist als het veel kabel wordt en een statieventas voor de microfoonstatieven. De DAP statieventassen die bedoelt zijn voor luidsprekerstatieven zijn hier erg handig voor. Gaat een micstatief of 6 in.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Gematched condensatorpaartje voor 300 euro? Rode NT5 !

Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• paulusdebkb
              • Sep 2010
              • 13

Bedankt voor de tips tot zover!

Ik ga de tassen van DAP eens bekijken en mijn kabeltjes zelf maken. Fijn een dagje braaien. Zijn de Duitse dozenschuivers a la Thomann het juiste kanaal om kabel en connectoren te kopen, of kan het allemaal nog veel goedkoper?

Ik zie een hoop tips voorbijkomen voor condensators, daar ga ik me eens op inlezen.

Mixertje dumpen en iets aanschaffen wat wel is voorzien van pre amps die klinken en een eq die iets anders toevoegt dan ruis.
              Tja, oorspronkelijk had ik mijn oog laten vallen op een Mackie Onyx (want met Firewire, erg handig) of een Allen&Heath Zed. Maar op het laatste moment heb ik me bedacht: deze Yamaha heeft een erg praktische featureset met ingebouwde compressors en effecten. Dat het allemaal geen topkwaliteit is, zal ik direct beamen. Ik heb er inmiddels een eerste optreden mee gedaan en het valt me qua geluidskwaliteit alles mee.

Maar ik begrijp je punt. De X-acts zijn wel van een compleet andere klasse dan dit tafeltje. Waarschijnlijk volgt er te zijner tijd dan ook een upgrade.

Comment

Working...