split voor monitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

split voor monitor

(Ik kon met de zoek niets relevants vinden)

Hoe splitsen jullie een microkanaal tbv monitor?

Ik heb een tape act en wil het mic signaal tbv monitorsignaal apart kunnen eq-en.

a: uit de mic de 2e aansluiting (ongebal. jack) nemen en deze een eigen kanaal (post fader/EQ) geven.

b: het originele signaal splitten dmv xlr-splitje, en deze een eigen kanaal (post fader/EQ) geven.

c: via de direct out van het originele signaal/kanaal.

d: ...?

Wat zijn de voor/nadelen?

Alvast bedankt
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

Ik gebruik daar een gewoon xlr Y-splitje voor,
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by shure-fan
      Ik gebruik daar een gewoon xlr Y-splitje voor,
      In principe maakt het niet uit of je de direct-out van je mixer gebruikt of je een XLR splittertje gebruikt. Het eerste kost je natuurlijk wat minder kabels en ziet er netter uit
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

En het MD signaal split je dat ook, of gaat die PRE eq/fader?
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• BvE
          • Oct 2004
          • 385

Ik gebruik kabeltjes waaraan 2 XLR males en 2 XLR females parallel aan elkaar door zitten gesoldeerd. Microfoonkabel in de female XLR, twee male XLR'en in de tafel.

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Ik gebruik gewoon een Y-split aan de tafel.
            Het gebruiken van de direct out vind ik niet handig, omdat je daarbij met de gain van het ene kanaal je monitorkanaal beïnvloedt.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

Originally posted by Whitefarmer
              En het MD signaal split je dat ook, of gaat die PRE eq/fader?
              het enige wat ik split in geval van een tape act is de mic, md speler heb ik altijd (of de artiest moet wensen hebben) pre fader

wat ik ook wel vaker zie, dat de monitoring word aangestuurd vanuit de subgroepen, waarbij het gesplitte vocaaltje zowel naar master als naar de subgroepen gestuurd word
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• apenzuursound
                • Nov 2009
                • 37

sorry voor de misschien domme vraag als lichttech maar is het dan niet zo dat de y kabel het singaal verzwakt.

Comment

• Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

Originally posted by apenzuursound
                  sorry voor de misschien domme vraag als lichttech maar is het dan niet zo dat de y kabel het singaal verzwakt.
                  ... dan draai je de gain toch wat verder open....
                  Groeten John

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

wat ik ook wel vaker zie, dat de monitoring word aangestuurd vanuit de subgroepen, waarbij het gesplitte vocaaltje zowel naar master als naar de subgroepen gestuurd word
                    , hoe bedoel je dit?
                    Groeten John

Comment

• BvE
                      • Oct 2004
                      • 385

Het is volgens mij eerder een probleem dat de impedantie anders wordt, waardoor het signaal zwakker wordt. Echter is dit geen werkelijk probleem bij een Y split. Pas wanneer je een microfoon aan drie voorversterkers hangt zal het een probleem worden. Correct me if I'm wrong....

Comment

• BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

Een microfoonkanaal kun je zonder problemen opsplitsen naar 2 lijnen.
                        Door het impedantieverschil zal je op beide kanalen iets meer gain moeten geven, maar dat is geen probleem. Helemaal niet met een draadloze set.
                        Meet dan 1x opsplitsen kan, maar dit is niet aan te raden.
                        Je krijgt sowizo met impedantieverschillen te maken waarbij je dan toch liever actief split, en als je 3x split naar 3 tafels (FOH, MON, Broadcasting) vergroot je de kans op aardproblemen ook aanzienlijk.

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Vergis je je niet, er zijn mengtafels waarbij de masters van de subgroepen en de auxen gedraait kunnen worden. Je denkt dan dat je naar subgroepen kijkt terwijl het auxen zijn... Wel fijn om je masters op faders te hebben.

Ik zou niet weten wat ik moest met een monitor groep via sub groepen. Ik hoor het al, zanger: Mag ik wat meer gitaar / muziek op de monitor? Hoe doe je dat dan? Of split je alle ingangen... zo vaak als je monitor groepen hebt?

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by BvE
                            Het is volgens mij eerder een probleem dat de impedantie anders wordt, waardoor het signaal zwakker wordt. Echter is dit geen werkelijk probleem bij een Y split. Pas wanneer je een microfoon aan drie voorversterkers hangt zal het een probleem worden. Correct me if I'm wrong....
                            Het ligt er helemaal aan, wat voor microfoon etc. splitten naar 5 zal in vele gevallen geen directe problemen geven met impedanties. Echter de eerder aangegeven aardlussen, hoeveelheid kabel etc. zullen ook een rol gaan spelen.

Je signaal zal zwakker worden, maar in de praktijk zul je dat nauwelijks merken. Als je kritisch bent zal het klankverschil door een lagere impedantie misschien wel merkbaar zijn. Eea is ook afhankelijk van dynamische dan wel condensator microfoons. Maar actieve / trafo splits kunnen ook een klankmatige invloed hebben.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Hallo! Een microfoon is laag ohmig (<600 Ohm), een microfoon input is hoog ohmig (>10kOhm), je merkt er dus echt helemaal niets van als je een split maakt.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...