zou dit dmx kabeltje werken voor licht?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

zou dit dmx kabeltje werken voor licht?

goedenavond,

Ik was laatst op een webshop aan het kijken.
    (natuurlijk noem ik de naam hier niet maar goed).
    toen kwam ik een kabeltje tegen en dat was een kabeltje van xlr(female)
    naar usb.
    nu staat er bij het kabeltje dat deze voor het aansluiten van microfoons is.
    die specs. heb ik even gekopieerd en die staan hieronder.

- USB audio converter cable for XLR microphones
    - Plug and play
    - Resolution: 16bit 48/44.1 KHz
    - S/N Ratio: 83dB
    - Input impedance: 1MO
    - Frequency response: 20-19KHz
    - Supports with Windows 98SE/2000/XP/Vista/7/Mac OS
    - Cable length: 3m

nou was dus mijn vraag: Kan je deze ook gebruiken met bijv. freestyler of iets anders?
    Ik weet dat een microfoon xlr geen licht xlr is maar ik gebruik ook een microfoon kabel voor het aansturen voor 2 scanners en twee ledparren.

ik kom uw reacties tegemoet.
  • vdlaanlichtengeluid
    • Jun 2010
    • 640

ik denk niet dat het zal werken...
    wat jij omschrijft lijkt me dat er een kleine "geluidskaart" in dit kabeltje zit om zo een mic op je usb aansluiting aan te kunnen sluiten...
    misschien schept een afbeelding meer duidelijkheid...

Comment

• pieturp
      • Jul 2010
      • 70

Werkt niet.
      ... en etcetera en zo

Comment

• Svartrose
        • Apr 2008
        • 229

Klopt. Je blaast het ding op als je er DMX-signaal opzet waarschijnlijk.

Wat wil je ermee bereiken? Er zijn gewoon (relatief goedkope) apparaatjes te koop om freestyler van DMX in (maar waarom DMX-in als je Midi kunt gebruiken) en uit te voorzien.

Comment

• I.T. drive in
          • May 2009
          • 352

hallo,
          bedankt voor uw snelle reactie.
          hierbij de link met een foto.

Comment

• pieturp
            • Jul 2010
            • 70

Originally posted by Svartrose
            (maar waarom DMX-in als je Midi kunt gebruiken)
            Midi gebruikt in principe 7 bits (0...127) en DMX 8 bits (0...255). Dat scheelt als je smooth wilt kunnen dimmen
            ... en etcetera en zo

Comment

• I.T. drive in
              • May 2009
              • 352

(maar waarom DMX-in als je Midi kunt gebruiken) en uit te voorzien.
              sorry, was even vergeten dat dit voor IN was.
              in ieder geval bedankt voor de hulp.

idzard

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Een XLR (microfoon) ingang naar USB is gewoon een 1 kanaals audioadapter. Gaat niet werken met DMX.
                (maar waarom DMX-in...)
                Female XLR gebruikt in lichttechniek als DMX is een uitgang en geen ingang zoals bij geluidstechniek.

Comment

• remco_k
                  • Sep 2002
                  • 325

Originally posted by I.T. drive in
                  nou was dus mijn vraag: Kan je deze ook gebruiken met bijv. freestyler of iets anders?
                  Om wat te doen? DMX signaal genereren of juist een DMX signaal de computer in te voeren?
                  Afijn, het antwoord op beide vragen is nee.
                  Ik weet dat een microfoon xlr geen licht xlr is maar ik gebruik ook een microfoon kabel voor het aansturen voor 2 scanners en twee ledparren.
                  Da's alleen een stuk kabel (lees: koper met een mantel). De kans dat dat prima werkt is groot. Een DMX kabel heeft die basis ook. Zij het met wat andere parameters daaromheen die bij kleine setups zoals de jouwe niet zo nauw luisteren.
                  Je vergelijkt nu alleen een stuk kabel met een USB recording soundcard... Groot verschil.

Originally posted by vasco
                  Een XLR (microfoon) ingang naar USB is gewoon een 1 kanaals audioadapter. Gaat niet werken met DMX.
                  Female XLR gebruikt in lichttechniek als DMX is een uitgang en geen ingang zoals bij geluidstechniek.
                  Maar dit specifieke convertertje is een audio toepassing, meer specifiek een microfoon ingang en electronisch gezien is het dus een ingang. Ongeacht wat voor connector erop zit.

Overigens als het een USB soundcard zou zijn geweest die een samplerate van 500 kHz zou halen, zou het in theorie mogelijk moeten zijn om DMX signaal naar binnen te voeren en softwarematig te decoderen.
                  Alleen even niet vergeten om het nivo verschil tussen RS422 en audio (DMX = RS485 (Edit: hier stond 422 )) even te fixen. Anders gaat de geluidskaart clippen...
                  Last edited by remco_k; 08-10-10, 10:47.
                  Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                  Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• koentjes
                    • Dec 2007
                    • 333

Originally posted by remco_k
                    ....(DMX = RS422) ...
                    eh, was DMX geen afgeleide van RS485 dan?

Comment

• Radar
                      Moderator
                      • Jul 2002
                      • 890

DMX draait inderdaad volledig op de RS-485 topologie
                      Ik doe niet aan bijgeloof.
                      Dat brengt ongeluk.

Comment

• remco_k
                        • Sep 2002
                        • 325

Originally posted by koentjes
                        eh, was DMX geen afgeleide van RS485 dan?
                        Klopt. Had last van een gedachten kronkel. Is aangepast.
                        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by remco_k
                          Maar dit specifieke convertertje is een audio toepassing, meer specifiek een microfoon ingang en electronisch gezien is het dus een ingang. Ongeacht wat voor connector erop zit.
                          Dit apparaat is inderdaad een (microfoon) ingang en zal altijd een ingang blijven. Echter er is een standaard van type connector verbindingen bedacht met een reden. Iemand hier haalde aan dat het een DMX ingang zou zijn. Ik reageer hierop dat dit volgens de standaard niet klopt omdat XLR female bij licht een uitgang is. Hiermee zeg ik dus niet dat het apparaat ineens een uitgang is.

Ik denk dat wij elkaar wel begrijpen. Daarnaast denk ik dat het juiste antwoord is gegeven en hier verder bar weinig aan kan worden toegevoegd.

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by Radar
                            DMX draait inderdaad volledig op de RS-485 topologie
                            Strikt genomen is DMX een multidrop toepassing: DMX devices behalve de master horen niet zomaar de bus te grijpen en te gaan schrijven. Dat is geen RS485 maar RS422.

Qua spanningsniveau's maakt het geen verschil, en elke fabrikant gebruikt ook RS485 transceivers voor RS422 ontvangst (wat wezenlijk hetzelfde is, het enige verschil is 'gij zult niet zenden').

Met de komst van RDM gingen andere devices pas naar de DMX-bus schrijven en is het pas RS485 geworden.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Met de komst van RDM gingen andere devices pas naar de DMX-bus schrijven en is het pas RS485 geworden.
                              Dit is volgens mij nou net de reden dat het nu dus RS422 zou kunnen zijn want in theorie kan RS422 full duplex aan en is RS485 maar half duplex. Dus vroeger eenrichtingsverkeer = RS485, nu tweerichtingsverkeer = RS422.

Let op: puur op logica geredeneerd. Kan dus fout zijn.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...