Eigen laser (om)bouwen! (veiligheid!)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dutchy
    • Jan 2011
    • 2

Eigen laser (om)bouwen! (veiligheid!)

Hey peeps!!

Leuk forum hebben jullie!

Ik heb jaren ( 13 jr ofzo) geleden zo'n alom bekende lasercrab gekocht.
    - 5 mw laser (rood)
    Bekende ronde patronen.

Nu heb ik hem afgestoft en hij doet het nog steeds na al die feestjes.

PLAN: Ik wil hem ombouwen tot een wat volwassen laser. Dus de oude rode 5 mw saaie poep laser eruit en een sterkere erin!
    Nu is mijn oog gevallen op een 150 mw blue laser
    Ik twijfel nog of ik er 1 (recht) of 2 (elk iets schuin) in wil bouwen.
    Uiteindelijk zal hij met regelmaat gebruikt worden op dikke huisfeesten!

VRAGEN:
    - Hoe gevaarlijk is een 150 mw blue laser? (ff serieus en realistisch antwoord)
    - Hoe warm wordt 1 zo'n laser? (ik heb al een gat gemaakt voor een 80 mm fan)
    - En is er een easy way om de spiegels om te bouwen naar een X-Y patroon zodat ik die mooie waaiers tevoorschijn kan toveren
    - De laser heeft geen knipper stand. Dus hij staat denk ik apart geschakeld op de voeding. Kan ik veilig het wattage van de laser verhogen zonder de hele boel door te laten branden?
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by Dutchy
    Hey peeps!!

Leuk forum hebben jullie!

Ik heb jaren ( 13 jr ofzo) geleden zo'n alom bekende lasercrab gekocht.
    - 5 mw laser (rood)
    Bekende ronde patronen.

Nu heb ik hem afgestoft en hij doet het nog steeds na al die feestjes.

PLAN: Ik wil hem ombouwen tot een wat volwassen laser. Dus de oude rode 5 mw saaie poep laser eruit en een sterkere erin!
    Nu is mijn oog gevallen op een 150 mw blue laser
    Ik twijfel nog of ik er 1 (recht) of 2 (elk iets schuin) in wil bouwen.
    Uiteindelijk zal hij met regelmaat gebruikt worden op dikke huisfeesten!

VRAGEN:
    - Hoe gevaarlijk is een 150 mw blue laser? (ff serieus en realistisch antwoord)
    - Hoe warm wordt 1 zo'n laser? (ik heb al een gat gemaakt voor een 80 mm fan)
    - En is er een easy way om de spiegels om te bouwen naar een X-Y patroon zodat ik die mooie waaiers tevoorschijn kan toveren
    - De laser heeft geen knipper stand. Dus hij staat denk ik apart geschakeld op de voeding. Kan ik veilig het wattage van de laser verhogen zonder de hele boel door te laten branden?
    Als ik eerlijk ben, ik denk dat je makkelijker uit bent als je die hele Crab weggooit en je blauwe laser samen met een X-Y setje in een wat grotere behuizing bouwt. Dan heb je straks ook de mogelijkheid om om te bouwen naar andere kleuren door groen en rood toe te voegen.

Een 150mW blauwe laser (473nm of 445nm) is geen speelgoed meer en je moet goed opletten wat je aan het doen bent. Als de bundel breed is en snel genoeg beweegt is er voor je publiek niks aan de hand, maar als er een storing optreedt en de scanners stil komen te staan heb je een probleem. Daarom hebben alle fatsoenlijke lasersystemen ook een noodknop bij de operator, die in kan grijpen als zoiets gebeurt (en er niet al een beveiliging ingegrepen heeft).

De vraag is even wat je budget is: Met 300 euro ga je misschien nét een kleine lasermodule met X-Y scanset uit China krijgen, maar dan heb je nog geen software erbij. Wil je fatsoenlijk van start, kijk dan bijvoorbeeld naar een 532nm of 445nm module met Spacelas scanset en Pangolin Quickshow, dan ben je wel een kleine 1000 euro bij elkaar kwijt maar ben je ook voorbereid als je in de toekomst serieuzere shows wil draaien.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Dutchy
      • Jan 2011
      • 2

Hmmm dat zijn wel mijn plannen voor de toekomst! Dus daar kan ik zeker wat mee!

Vind het erg leuk om zelf te bouwen. Ik ben zo'n kerel die op zijn 10e jaar al een 8 kanaals lichtcomputer bouwde hahaha! (doet het nog steeds!)

Maar voor nu heb ik dat budget even niet....

Dus als ik de X-Y scanner even vergeet...

Is 150 mw te gevaarlijk als ik hem in die crab bouw? Het is voor in woningen...
      Zo ja: Hoeveel mw kan ik er nog veilig in bouwen. Wil mijn vrienden en andere mensen niet in gevaar brengen.
      En hoe warm wordt het?
      En die andere vragen van mijn hoofdbericht
      Last edited by Dutchy; 12-01-11, 00:55.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Aangezien je die scansnelheid van de motortjes niet kent, het optisch rendement van de spiegeltjes niet weet en ook de eigenschappen van de beam niet weet: onmogelijk om een antwoord op te geven.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...