Hoe moet ik geluid bij/voor films opnemen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lucade2210
    • Feb 2011
    • 1

Hoe moet ik geluid bij/voor films opnemen?

Hallo,
    Ik ga binnenkort beginnen met een kleine filmproductie met vrienden en wil graag het geluid regelen. Ik weet zelf erg veel van geluid af, maar dan alleen op muziek (vooral gitaar) basis. Ik weet eigenlijk weinig af van het opnemen van geluid voor/bij films. Wat voor mixer en recorder zou ik moeten gebruiken hiervoor? Ik ken die boom-microfoons maar ik wil deze graag opnemen op een aparte hard disc ofzo en niet op een camera zelf. Ik ben wel eens op een filmset geweest en zag die geluidsmannen met tassen vol apparatuur lopen, wat zit daar allemaal in? ik kan het niet echt op internet vinden. Hulp is zeer welkom.

PS. we hebben ook niet zo'n groot budget
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Check:

Martijn Scholte - Good Sound

Die geluidsman heeft onder "hardware" ook info over de spullen staan. Je kunt hem vast ook vragen om je te helpen.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Je kunt huren, maar het wordt heel kostbaar. Misschien kun je het beste zelf zo'n pocket flash recorder kopen waar je ook XLR inputs op hebt en fantoom kunt geven. Die kun je namelijk ook leuk gebruiken voor je muzikale activiteiten.

Een hengel, windkap en (richt-)microfoon valt in de verhuur wel mee qua kosten. Ga hier niet op bezuinigen want dit is de essentie van goed geluid bij de film.

Hou er rekening mee dat je, als je los van de camera gaat draaien, je een degelijke administratie moet gaan bijhouden en markers moet plaatsen aan het begin van elke "run". Dat doe je dus met die klap. Je moet dan dus ook alle audio onder het beeld gaan plakken in de nabewerking.

Tip: laat de microfoon op de camera - indien aanwezig - altijd meedraaien als backup! Als jouw recorder opeens de geest geeft, of je vergeet op record te drukken (geloof me... dat gebeurt je een keer), heb je nog "iets" om op terug te vallen. Of als de administratie zoek raakt, kun je aan de hand van het camerageluid de juiste audio sneller terug vinden.

Ik zou zelf altijd gaan voor opnemen op de camera. Helaas klinken de meeste camera's wat dunnetjes, en je zit de hele dag met een kabel aan dat ding vast, maar je bent wel "klaar". Er zijn namelijk ook cameramannen die klakkeloos draaien en dan ben je vaak niet op tijd erbij. Zeker bij documentaire of ENG.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Wanneer je het geluid via een simpel mengpaneeltje laat lopen waarvan de uitgang naar de camera gaat kun je prima het geluid regelen en er als back-up een extra recorder aan hangen.
        Wat je dan nodig hebt is een goeie microfoon met hengel, een goeie dichte hoofdtelefoon, een eenvoudig mengpaneeltje en eventueel een recorder.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...