Hoe aan te sluiten

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rogierrietdijk
    • Jul 2011
    • 4

Hoe aan te sluiten

Hallo allemaal,

Sinds kort beschik ik over 2 x crown 4000 XTI verstekers, 2 x JBL mrx 515 tops en 2 2 x jbl 528S subwoofers.

Mijn vraag is nu hoe sluit ik deze het beste aan.
    Zelf had ik de 2 mogelijkheden al bekeken en hier onder neergezet

Optie 1:
    Een crown xti4000 per kant (link, rechts) en instellen met een cross-over met daarop 1 JBL mrx 515 top een JBL mrx 528s sub

(Vraag: moet hij dan als mono aangesloten worden?)

optie 2:
    Een crown xti4000 voor de jbl mrx 515 tops
    Een crown xti4000 voor de jbl mrx 528 subs.

Zelf vond ik optie 1 de mooiste maar weer niet of dit qua vermogen het beste uit komt.

Vermogen:

Crown xti 4000: stereo > 2 x 650 watt 8 ohm, 2 x 1200 4 ohm
    JBL MRX 515: 400/800/1600, 8 ohm
    JBL MRX 528s: 1000/2000/4000 4 ohm

Graag van jullie een reactie met tips uiteraard :-)

Groet,

Rogier.
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

Het beste is om een amp voor het hoog te houden en een amp voor het laag.
    Dan kan je stereo blijven draaien en ben je niet afhankelijk van je passieve crossovers in je speakers, mits je een crossover gaat gebruiken.
    ik moet wel toegeven dat die xti op je laag erg karig is, daar zou ik in de toekomst wel wat zwaarders voor aanschaffen.

Comment

• Carl
      • Nov 2000
      • 907

Als je optie 1 gebruikt, kun je de versterkers vlak bij de speakers zetten en heb je aan heel korte speakerkabels genoeg. Je moet dan wel een 230V. kabel en twee signaalkabels naar 'de overkant' leggen, i.p.v. alleen één speakerkabel.
      De versterkers laat je in beide gevallen op "stereo" staan. Je moet die twee XTI4000's gewoon als vier één-kanaals eindversterkers zien en gebruiken.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Voordeel van per kant één versterker is dat er meer vermogen voor het sub overblijft doordat het andere kanaal minder belast wordt door het mid/hoog.
        Zou dit wel via een aktief cross-over aansluiten.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Zoals Carl schrijft, je hebt eigenlijk gewoon
          4 mono versterkers.

Zelf zou ik deze in een flightcase stoppen met een
          cross-over erbij.
          De cross-over stuurt dan een (mono) versterker aan
          met het signaal dat jij wenst naar de betreffende speaker.

Verder ga ik dan vanuit deze flightcase met 2 x een 4 aderige
          kabel, voorzien van speakonpluggen, naar links en rechts.
          Het laag zit dan op 2+ en 2-, mid/hoog op 1+ en 1-.
          Ik ga dan, per kant, eerst m'n sub in, die takt dan 2+ en 2- af
          en stuurt 1+ en 1- naar een uitgang. Hier vandaan stuur ik dan
          de tops aan.

Je moet dan wel in je case een speakonoutput maken die
          per kant dus 1+ en 1- en 2+ en 2- heeft uit een versterker.

sterkte met aansluiten

grtz
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

NesCio01 zal vast en zeker een goede reden hebben om de speakon signalen "verkeerd om" te doen, maar normaal is het bas op 1 en top op 2.
            "verkeerd om" wordt vaak gedaan om met een losse versterker en alleen topjes 'fullrange' te werken. Ik gebruik mijn topjes ook wel los, maar dan gebruik ik een versterker die de speaker uitgangen op XLR (male) heeft en een XLR--> speakon verloop. Die zit dan natuurlijk op 2+ en 2-
            Voordeel van XLR, voor mij dan, is dat ik veel XLR speaker kabel heb en die dus erg simpel kan doorverbinden. Dit doe ik vaak met spraaksetjes, een 2-Ohm capable versterker is dan ook lekker.
            Ik heb ook wat korte speakon stekers, waar zowel een male als een female XLR aan zitten, lust super simpel door.

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Om ook nog even beter bij het onderwerp te blijven, beide xti's samen met een X-over in één kist is natuurlijk het makkelijkst werken. Ik doe dat ook zo, maar dan bas op 1 en top op 2. Ik heb twee van die setjes, als ik ze dubbel gebruik heb ik dus een rack links en een rack rechts, op elk rack dan Links en Rechts doorgelinkt, zodat het een mono rack wordt.

Comment

• highendsyl
                • Feb 2007
                • 81

xti-serie heeft een interne DSP met x-over en heeft een link-in en output. Daarmee ben je dus volledig flexibel. Musicxtra heeft een punt, maar vraagt meer instelwerk van het DSP wanneer je alleen met je topjes op pad gaat. En dat zou voor mij de doorslag geven.
                PS1. een XTI-6000 op die subjes zou wel beter zijn.
                PS2. een externe processor kan, en er zijn vele betere (en duurdere) dan de interne DSP, maar jij hebt bewust voor de XTI serie gekozen.
                Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

Comment

• rogierrietdijk
                  • Jul 2011
                  • 4

Bedankt voor jullie reacties.

De xti 4000 bevat presets en daarom is het laden van een andere dsp optie niet ingewikkeld. Waar het mij eigelijk om gaat wat is de beste optie qua uitput vermogen? Als je een versterker per kant aansluit zou je verwachten dat je meer vermogen overhoud dan bij stereo.

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

Ja, als je een xti per kant gebruikt heb je wat meer vermogen, het is marginaal, maar het is er.
                    Het laag legt een wat grotere belasting op de voeding (en daar heb je er maar twee van) dan het hoog, dus is een bas en een top per xti wat dit betreft de betere keuze.

Comment

Working...