6 en 8 ohm??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

6 en 8 ohm??

had even de volgende vraag,

heb 2 subs staan,
    versterker staat op een andere verdieping, als ik nu 2 speakon stekkers op een multimeter aansluit,

geeft het ene snoer/sub +-8 ohm, en de andere sub +- 6 ohm,
    1 subs speelt ook harder als de ander.

subs zijn beide hetzelfde, zelfde type, en zelfde fabrikant

kabel is dezelfde dikte (op het oog),
    waar kan dit in zitten?

ik weet niet of de kist zelf ook over een filter beschikt, subs staan gecrossed via een crossover.

dit vroeg ik me even af toen ik dit ging meten,
    waar zou ik kunnen zoeken?
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Zou zomaar kunnen dat er in de ene sub een passief filter zit en in de ander niet. Of de ene heeft een 8 Ohm driver en de ander een 4 Ohm.
    Of er zitten twee drivers in waarbij er in de ene sub één defect is.
    Om er achter te komen zul je ze toch open moeten schroeven.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Tummy
      • Nov 2008
      • 324

het is dus inderdaad logisch dat 1 sub harder speelt als de andere???
      (leek mij wel),

ik vond dit raar en ging daarom even op onderzoek uit met de multimeter en kwam tot deze conclusie,

ik schroef ze even open, en soldeer (indien nodig) de sub rechtstreeks op de kabel die binnenkomt

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Meet gelijk even rechtstreeks op de speakers wat de ohmse weerstand is.

Comment

• Tummy
          • Nov 2008
          • 324

die is 8 , had ik naar gekeken toen ze de kist in gingen,

Comment

• tha_dj
            • Jan 2004
            • 375

Juist, meten is weten !!!

Net zo goed dat 1 van de 2 al halverwege de eeuwige jachtvelden is, dat de spoel van de speaker al wat te veel te verduren heeft gehad, en tegen doorbranden, samensmelten aan zit.
            Maar goed, vanaf de buitenkant werkt ook de glazen bol NIET, je zal toch echt binenin moeten meten.
            your light !

Comment

• Tummy
              • Nov 2008
              • 324

een spoel die teveel te verduren heeft gehad gaat richting de 0?

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Nee, die blijft gewoon hetzelfde tot hij echt stuk gaat, dan is de weerstand meestal oneindig hoog. Je kunt wel voorzichtig de conus heen en weer bewegen, hoor je hem schrapen dan is hij bijna kapot.

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Met een universeelmeter, kun je wel de gelijkstroomweerstand van een luidspreker meten, maar niet de impedantie, de wisselstroomweerstand.
                  Daar zit echt verschil in.

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Ja maar die is bij gelijke drivers normaal gesproken ook gelijk.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by MusicXtra
                      Ja maar die is bij gelijke drivers normaal gesproken ook gelijk.
                      Uiteraard.
                      Ik wilde alleen aangeven dat de meetmethode gebrekkig is.
                      Ook het uitzoekwerk is slecht.
                      Als je twijfelt aan de kabels, wat is dan eenvoudiger om eerst aan de kasten te meten en vervolgens de kabels apart, of in combinatie met de luidsprekers. Het moet dan toch snel duidelijk zijn, in wel item het probleem schuilt.
                      Ook meet TS 8 ohm op de drivers, dat had hij voor de montage gemeten. Dat lijkt me een erg hoge waarde, zelfs voor een speaker met een impedantie van 8 ohm (DC?).
                      Er zit dus niets anders op dan stapsgewijze alle items onderling te vergelijken, dus eerst de speakers, dan een eventueel aanwezig filter en als laaste de bedrading.
                      Echt moeilijk kan het vinden van het probleem niet zijn.
                      Ook niet vergeten te controleren of de versterker op beide uitgangen wel hetzelfde signaalniveau heeft.

Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Omdat de ene een 8 Ohm resultaat geeft zou het best kunnen zijn dat daar een passief filter in de kast zit.
                        Normaal gesproken geeft een 8 Ohm luidspreker rond de 6 Ohm aan in waarden.

Dat kan misschien nog meer verklaarbaar worden als de topic starter verteld of de kast die zachter speelt toevallig ook de ene is die 8 Ohm aangeeft...

Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Tummy
                          • Nov 2008
                          • 324

inmiddels even geleden de 2 speakers ook gemeten,

ik meet bij de versterker op beide kanalen 6,5 ohm, en op de sub speaker zelf ook.. vreemd, aangezien ze worden verkocht al een 8 ohm speaker.
                          op de speaker staat gemeld (op de achterkant bij het magneet): 300w 8ohm, (blijkt achteraf 6,5 te zijn)
                          de speakers krijgen 380 op 8ohm gevoed, (zal dus iets meer zijn vanwege die 6,5 ohm) en blijven heel

wonderen zijn de wereld nog niet uit,

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by Tummy
                            inmiddels even geleden de 2 speakers ook gemeten,

ik meet bij de versterker op beide kanalen 6,5 ohm, en op de sub speaker zelf ook.. vreemd, aangezien ze worden verkocht al een 8 ohm speaker.
                            op de speaker staat gemeld (op de achterkant bij het magneet): 300w 8ohm, (blijkt achteraf 6,5 te zijn)
                            de speakers krijgen 380 op 8ohm gevoed, (zal dus iets meer zijn vanwege die 6,5 ohm) en blijven heel

het is al eerder gezegd, die acht ohm meet je met een impedantiemeetbrug en niet met een universeelmeter. Die dingen meten vrijwel allemaal, of misschien wel allemaal de gelijkstroomweerstand.
                            Acht ohm is de waarde die geldt als belastingimpedantie voor de versterker!.

Speakertech

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by Tummy
                              Om hier te spreken van een wonder gaat iets te ver.
                              Een speaker van 300 Watt continu is in staat om dat vermogen continu te verwerken, in feite zegt het alles over de capaciteit om warmte af te voeren.
                              Dat houdt in dat diezelfde speaker zomaar 1200 Watt aan vermogen kan hebben als dit maar niet langer duurt dan enkele ms en vervolgens tijd genoeg heeft om de warmte die daarbij ontwikkeld wordt af te voeren.
                              En muzieksignaal is nogal dynamisch, dat houdt dus in dat het vermogen dat er werkelijk naar de speakers gaat nogal wisselend is. Om die reden kun je een 300 Watt speaker dan ook probleemloos op een 600 Watt versterker aansluiten. Als je dan ook nog bedenkt dat een dynamiek van 10 dB al een factor 10 in vermogen is zul je begrijpen dat het continu vermogen dat eruit komt echt geen 600 Watt zal zijn.
                              De weerstand die jij meet is inderdaad de weerstand, dat is heel wat anders dan de impedantie, doordat muziek een wisselspanning is en de speaker een spoel zal de uiteindelijke impedantie (wisselstroomweerstand) vooral afhankelijk zijn van de frequentie en de parameters van de betreffende speaker.

Comment

Working...