masters splitsen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joriswijnants
    • Dec 2011
    • 12

masters splitsen

hallo , ik heb altijd een simpele dj set gehad maar nu ben ik aan het uitbreiden
    ik heb maar 2 masters op mijn mengpaneel en ik heb nu 3 versterkers en 1 actieve box die ik wil gebruiken

hoe kan ik dit oplossen ?

crossover gebruiken of wat moet je dan doen ?

alvast bedankt

mvg joris
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Hangt er volledig vanaf hoe je alles aan wilt sturen..

Een crossover is bijvoorbeeld onmisbaar om een Subwoofer en een topspeakers hun eigen signaal te geven, maar er zijn ook veel andere denkbare scenario's. Je zult dus iets meer informatie moeten geven over hoe je set is samengesteld en hoe je deze wilt gaan inzetten.

Overigens welkom op het forum!

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Welke luidsprekers wil je er mee sturen? Als je een meerweg systeem hebt (aparte versterkers voor laag, mid, hoog bijvoorbeeld), dan kan je het beste een crossover gebruiken. Als je gewoon een stapel dezelfde speakers hebt kan je gewoon de signaaluitgang van de eerste versterker in de 2e prikken, enz.

Als je types hebt van de speakers en de versterkers en de actieve kast zijn we al een heel eind verder, nu kunnen we nog niet veel.

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• joriswijnants
        • Dec 2011
        • 12

het zijn allemaal simpele setjes en wil deze gewoon zo laten draaien en niet alle tonen gaan uitsplitsen

ik heb een simpele jb systems versterker met 2 boxen en dan een dap audio versterker met 2 boxen en dan nog een actieve box

en met carnaval huren we nog een versterkerrack met boxen en die zou ook via dit mengpaneel gestuurd moeten worden inclusief al mijn andere boxen

Comment

• dj-inkognito
          • Jun 2011
          • 416

en we hebben weer eens te maken met carnaval
          wanneer houd dit huis tuin en keuken gepruts toch eens op.

waarom niet alleen de inhuur SPEAKERS ( box slapen kleine baby's in ) aansluiten waarom persee meer meer meer meer, heb het idee dat als je buurjongen nog 2 speakers en een versterker heeft voor je voor op je wagen dat je die ook nog aan wilt sluiten
          "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Vaak hebben versterkers een XLR in- en een XLR
            uitgang. Die uitgang kun je dan gebruiken om in je 2e
            of 3e versterker als ingang te gebruiken (doorlussen).

Als jouw versterkers dit niet hebben, dan zul je idd
            het L + R uitangssignaal van je tafel moeten splitsen.

Kun je solderen, dan kun je zelf wat fabriceren.
            Je kunt ook een (actieve) splitter kopen of gewoon
            bijvb. een trafo gebruiken.

grtz
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• dj bobo
              • May 2003
              • 155

Zeg inkognito, waarom zo fel?

Er wordt gewoon een normale vraag gesteld. En waar maak je uit op dat de ts prutst? Het forum is een plek om te leren, immers wat doen we hier anders?

In ieder geval, ik ben blij dat jij alles al weet. En juist om die reden zou ik je willen vragen, nee excuus, smeken om je kennis met ons (prutsers) te delen.

@ Joris, indien je een doorlusuitgang hebt op je versterkers kun je deze het beste gebruiken, mocht je deze niet hebben dan bestaan er split-kabeltjes/connectoren waarmee je je signaal in tweeen splitst, deze bestaan in zowel xlr als tulp/rca.

Succes ermee!

Comment

• joriswijnants
                • Dec 2011
                • 12

hoi,

gaat de kwaliteit van het signaal dan niet verslechten ?

is een versterkerrack word dit daar ook zo gedaan met splitters of werken deze altijd met een cross over ?

mag je het signaal splitsen en dan nog eens splitsen dat je op 1 kanaal bijvoorbeeld 4 versterkers kan hangen ?

Comment

• Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

Dat TS een prutser is blijkt uit zijn vraag en dat hij 2 losse sets heeft die hij niet weet hoe ze samen te kunnen gebruiken.

Ook al ben je jong en nieuw op dit forum hoeft idd niet zo fel gereageerd te worden.

Maar uit de boven genoemde feiten uit de 1ste post van TS blijkt het alsof jhij prutser is.

Als je nu gewoon bv gelijk aangeeft WAT je hebt van WELK merk dan kunnen wij hier ( als we willen natuurlijk ) laten weten hoe je het moet aansluiten.

In feite is de Master splitsen heel iets anders dan simpel weg doorlussen.

Splitsen is in mijn ogen ( ligt eraan hoe je het bekijkt ) een signaal op 2 verschillende uitgangsignalen sturen ( zones ) hierbij kun je dus vanuit een geluidsbron 2 verschillende systemen aansturen in bv 2 verschillende ruimtes en apart bedienen van geluids sterkte.

TS wilt vanuit zijn mengtafel zijn 2 sets en aktieve speaker aansturen en hij heeft maar een uitgang op zijn mengtafel.

Normaal gesproken kun je je uitgang van mixer naar de eerste versterker gaan en vanuit die versterker weer naar de 2e versterker ga zo maak door in zijn geval kan hij van de 2e versterker naar de aktieve speaker gaan.

Maar zoals nu blijkt weten we niet wat de TS nodig heeft om dat te kunnen omdat we niet weten WAT hij heeft staan.
                  Last edited by Rolandino; 12-12-11, 18:28.
                  EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• joriswijnants
                    • Dec 2011
                    • 12

mijn versterks kan ik niet doorlussen in heb alleen een ingang op mijn stage line versterker met 2 jb systems luidsprekers aan
                    dan heb ik nog een dap audio versterker met 2 jb systems luidsprekers aan en dan nog 1 actieve box

ik zou graag de master van mijn mengpaneel kunnen splitsen omdat met carnaval ook nog eens een extra versterkerrack en mijn versterkers op dit mengpaneel komen

het is een stage line 4 kanaals mengpaneel met wel een dubbele master maar 1 master zou ik willen gebruiken voor de versterkerrack die we gaan huren en dan op de andere master zou ik mijn 2 versterkers en een actieve luidspreker willen hangen

daarbuiten heeft een maat van mij ook nog eens 2 extra luidpsrekers met een versterker staan die er waarschijnlijk ook nog eens komen bij te hangen op die 2 de masters met mijn materiaal aan

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Je eerste master, ik vermoed op XLR, kun je zonder probleem koud splitsen. Verloopje van XLR female naar 2x male in elkaar solderen en klaar.
                      De 2de master (die zal dan wel op RCA zijn...? kan geen foto'tje vinden) zou je voor de zekerheid eerst moeten balanceren met behulp van een passieve DI of een lijntrafo. Daarna kun je ook gewoon splitsen.

Je hebt dus nodig:
                      4x verloopje XLR female -> 2x XLR male
                      2x passive DI (of 1x DUAL passive DI), bijvoorbeeld de IMG Stageline DiB 100

Op het ingehuurde versterkerrack of op je actiefjes zit vast wel een XLR thru (aka: signal out, doorlus, whatever), daar link je dan het 3de setje aan.

Over dubbele splits (dus een signaal 2x koud splitten) of het splitten van RCA: zou ik voor de zekerheid niet doen. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat het niet goed gaat, zeker niet als je er een cheap-ass aggregaat achter hebt staan draaien zoals je vaak tegenkomt op carnavalswagens.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• joriswijnants
                        • Dec 2011
                        • 12

mijn master uitgangen zijn allebij met cinch stekkers?

Comment

• dj-inkognito
                          • Jun 2011
                          • 416

Originally posted by dj-inkognito
                          heb het idee dat als je buurjongen nog 2 speakers en een versterker heeft voor je voor op je wagen dat je die ook nog aan wilt sluiten
                          en jawel hoor.....
                          Originally posted by joriswijnants
                          daarbuiten heeft een maat van mij ook nog eens 2 extra luidpsrekers met een versterker staan die er waarschijnlijk ook nog eens komen bij te hangen op die 2 de masters met mijn materiaal aan
                          @dj bobo,
                          ik hoop dat je me nu enigszins snapt?
                          dit geknutsel doet onze naam als PROAUDIO forum niet echt eer aan zo. dat hele carnaval niet als je het mij vraagt....

oke ook ik zal me eens beheersen dan,
                          @ts.
                          mag ik vragen waarom je in ***snaam zoveel verschillende sets wilt aansluiten? ( kan me iets bedenken.)meermeermeermeermeermeermeermeest??
                          .
                          maar aan de oortjes denken van de medemens HOMAAR..om over de stroomtoevoer nog maar niet te spreken
                          gebruik alsjeblieft alleen de inhuur set ( ohnee liever je eigen set bespaar die verhuur spullen liever ) en schei uit met dat gepruts.
                          echt jongens kom op nou straks krijgen we nog hifi sets op die wagens omdat de kinders de set bij mama uit huis wegtrekken omdat ze meer willen.

Rick
                          Last edited by dj-inkognito; 12-12-11, 19:31.
                          "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• joriswijnants
                            • Dec 2011
                            • 12

inderdaad er moet veel geluid op , als je wagen en straat verder staat moet je thuis de kasten horen trillen en met je oren dicht moet je je carnavalswagen betreden , het moet gewoon loeihard gaan en ver te horen zijn

Comment

• joriswijnants
                              • Dec 2011
                              • 12

maar nu weet ik nog niet wat ik moet doen , mijn vraag is nog steeds niet opgelost ? dus van uw pro forum kan niemand deze simpele vraag duidelijk uitleggen ?

Comment

Working...