Skytec 250 watt boxen klinken niet meer zoals ze geweest zijn.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Coen01
    • Jan 2012
    • 4

Skytec 250 watt boxen klinken niet meer zoals ze geweest zijn.

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel bij mijn beginnende drive in 2 boxen van skytec 250 watt met een XXL 480 watt versterker. Dit beviel altijd goed, maar wou wel iets meer. Heb gisteren 2 subwoofers 600 watt met een versterker 1000 watt bestelt, en ga dan deze boxjes als top gebruiken.

Maar wat nu mijn vraag is, mijn boxen klinken niet meer zo lekker. Zijn nu iets van 3 jaar oud, en opblazen kan ik ze niet aangezien de versterker 480 watt en de boxen 500 zijn, dus wat kan dan de oorzaak zijn?

Wil graag dat ze weer mooi gaan klinken, nu het top boxen worden.
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

Wat bedoel je met ze klinken niet zoals eerst ?

Komt er geen bas meer uit of geen hoge toon ?
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• tha_dj
      • Jan 2004
      • 375

Originally posted by Coen01
      Maar wat nu mijn vraag is, mijn boxen klinken niet meer zo lekker. Zijn nu iets van 3 jaar oud, en opblazen kan ik ze niet aangezien de versterker 480 watt en de boxen 500 zijn, dus wat kan dan de oorzaak zijn?

Alles kan !!! En inderdaad, wat is er dan ANDERS aan ?
      Of kom je er nu achter hoe het echt klinkt.
      your light !

Comment

• Coen01
        • Jan 2012
        • 4

Komt geen bas meer uit.

Ik weet nu nog niet hoe het hoort, krijg dinsdag mijn subwoofers binnen.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Hallo allemaal,

................................., en opblazen kan ik ze niet aangezien de versterker 480 watt en de boxen 500 zijn, dus wat kan dan de oorzaak zijn?

Daar zou ik maar niet te vast van overtuigd zijn. Wat dat betreft kun je op dit forum nog wel het een en ander terugvinden.
          Top boxen worden het overigens nooit, daar is de kwaliteit van Skytec gewoon niet goed genoeg voor helaas.

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• john-xr3i
            • May 2009
            • 93

Hallo Coen,

Heb je ze nog hetzelfde aangesloten zoals eerst of heb je
            Er nu een crossover tussen zitten?
            Als dit zo is klopt het want de crossover scheid de hoge en lage
            Tonen.

Als dit niet zo is is waarschijnlijk de bas speaker defect.
            Dit kun je controleren door de gril van je speaker af te halen
            En VOORZICHTIG de basspeaker in te drukken (op dezelfde manier als hij
            Normaal zou bewegen)
            Hoor je nu een krassen of aanlopend geluid is hij stuk.

Je kan ook de speaker even uit de kast halen en met een multimeter
            De weerstand meten. (ohm)
            Deze zou rond de 4 ohm of 8 ohm moeten zijn.
            Meet je oneindig of heel veel meer dan 4 of 8 is de spoel
            Doorgebrand en is hij ook stuk.

Succes hiermee!
            echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
            vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

Comment

• Coen01
              • Jan 2012
              • 4

Hoi John,

Dank voor je reactie, hier kan ik wat mee.

Heb net de basspeaker ingedrukt, maar hoor geen enkel geluid, ik ga er dus van uit dat dat goed is.

Toen de weerstand gemeten, en die zit op 8,3 Ohm, het zijn boxen waar op het typeplaatje staat 8 Ohm, dus dat lijkt me ook wel goed.

Comment

• Coen01
                • Jan 2012
                • 4

Er is trouwens in het aansluiten eigenlijk niks veranderd, enkel gebruik van andere kabels. Had eerst gewone 2-aderige kabel met schroefklemmen, nu is het 6.3 mm Jack, maar dat moet toch niets uitmaken?

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Er is trouwens in het aansluiten eigenlijk niks veranderd, enkel gebruik van andere kabels. Had eerst gewone 2-aderige kabel met schroefklemmen, nu is het 6.3 mm Jack, maar dat moet toch niets uitmaken?
                  Dan is er toch juist WEL wat veranderd. Fouten/storingen zoeken begint met het controlleren of de wijzigingen niet tot het probleem voeren. Anders ga je indien mogelijk terug naar hoe het was ter controlle.

Op zich hoeft dat natuurlijk niks uit te maken behalve als de nieuwe/andere kabel niet correct is natuurlijk.
                  Als je de oude kabel weer aansluit op de klemmen is het dan in orde?

...opblazen kan ik ze niet aangezien de versterker 480 watt en de boxen 500 zijn, dus wat kan dan de oorzaak zijn?
                  Misschien zijn ze stiekem WEL opgeblazen. Je kunt speakers met een versterker van een lager vermogen prima mollen.
                  Last edited by vasco; 24-01-12, 13:52.

Comment

• john-xr3i
                    • May 2009
                    • 93

Wanneer is er wat veranderd?
                    Is het geluid veranderd toen je andere kabels bent gaan gebruiken,
                    Of al eerder?

Je moet voor jezelf even systeemmatisch te werk gaan wat er vooraf
                    Is gegaan aan je probleem.

Is het geluid veranderd nadat je andere kabels hebt gebruikt? Dan zit waarschijnlijk hier het probleem.
                    Is het veranderd na een stevige avond disco? Dan er mischien een ander probleem

Probeer ook zeker even een andere in en uitgang op je mixer en gebruik bij Het testen een orginele cd waarvan jij weet hoe hij hoort te klinken.

Of misschien is er wel een tulp of xlr kabel stuk?

Dit noemen ze nou storing zoeken en dat kan soms erg
                    Vervelend zijn. (vooral als achteraf blijkt dat het iets eenvoudigs was)
                    echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
                    vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                      • Jun 2010
                      • 640

omdat je nu met jacks bent gaan werken zou ik deze eens goed controleren

Comment

• Richnies2000
                        • May 2008
                        • 204

ben je misschien als jack kabel een signaalkabel gaan gebruiken?

Comment

• bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

Speakers klonken goed,

Kabels verwisseld, geen bas meer,

Fase gedraaid ??

Oplossing, van 1 kabel + en - wisselen.
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Je heb toch toevallig geen gitaarkabeltje gebruikt (zo'n mooi krulsnoer)?
                            De aders daarin zijn veel te dun en geven veel verlies bij luidsprekergebruik..
                            6,3mm jacks zijn sowieso al niet aan te raden, omdat ze sluiting maken tijdens het insteken en uithalen.
                            Gebruik degelijke jacks van bijv Neutrik en zorg dat het snoer wat er aan zit minimaal 2,5mm2 is. Die kabel krijg je niet fatsoenlijk in een el-cheapo plug van een euro de kilo.

Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Neutrik jacks maken net zo goed sluiting bij het prikken als elke andere europerkilo (aangegoten) jack... Je bedoeld SpeakON connectoren neem ik aan?

Een lijnsignaalkabeltje tussen versterker en speaker is inderdaad niet zo'n goed idee...

Problemen zoeken is een kwestie van dichtbij beginnen (over het algemeen bij de mengtafel), en naar je speakers toe werken Zo heb ik vorige week de PA van school weer aan de praat geholpen toen links knetterhard over de zeik ging en er rechts niks aan de hand was, eerst de routing en dergelijke gecheckt, toen inserts, kabels tussen multi en amp, speakerkabels omgedraaid. uiteindelijk stond de schakelaar achter op de top op "bi-amp" waar rechts op "passive X-over" stond (KS CT212/C118 set op 1 CA4U)...

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...