versterken van een big band.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • imacolaf
    • Feb 2012
    • 7

versterken van een big band.

Ik heb de onderstaande tekst al een aantal keer opnieuw getypt omdat het maar niet verschijnt in de topic. Wellicht kunnen de moderatoren er eens naar kijken. (op andere posts reageren lukt wel)

Ik hoop dat het werkt zo.

We hebben 2 monitors voor de muzikanten, 2 voor de zaal. 6 micro's (sm-58 clone) en dat wordt verwerkt op een yamaha MG166cx.
    Momenteel versterken we daar solisten (1 of 2 zanger(es),1 trp, 1 bone, alt, tenor en sopraansax) en de bas, gitaar en piano mee.
    We willen ook graag de rest van de saxen erbij gaan versterken. Deze horen zichzelf niet en ook van uit het publiek zijn ze moeilijk waarneembaar.
    Dan komen we op in totaal 9 microfoons en drie DI-boxen die binnen gaan komen. Graag wil ik rekening houden met een (tijdelijke) uitbreiding van max 4 instrumenten/zangers voor bijvoorbeeld een tweede groep op eenzelfde optreden.
    kom ik in totaal op 16 kanalen.
    De voorkeur is door budget bepaald ben ik bang. Digitaal is heel erg mooi en zeer functioneel maar helaas niet haalbaar. We hebben dit jaar zo'n 2000 euro te besteden aan apparatuur. wellicht is dit afhankelijk van de alternatieven wat rekbaar maar dat zal niet veel zijn.

Zelf ben ik altijd trompettist geweest bij zit orkest maar aangezien we er daar eigenlijk 1 teveel van hadden en onze dirigent ook de geluidsman was heb ik besloten om deze taak op me te nemen. Hiervoor heb ik een cursus(je) gevolgd waarin de basis van de PA techniek uit is gelegd. tevens ben ik als vrijwilliger in een zaal in eeklo (belgie) wat ervaring aan het opdoen met live versterking. Het staat dus nog wat in de kinderschoenen maar heb het idee (lees hoop) dat het wel goed komt.

Groet,

Hallo,

Voor een big band (4 trompetten, 4 trombones, 2 alt-, 2 tenor- en 1 baritonsax, drums, piano, bas, gitaar en zang) ben ik op zoek naar een live mixer waarmee we de 5 saxen, een solo trompet en trombone, de ritmesectie (excl. drums) en zang kunnen mixen. De basis is in weze onversterkt te spelen (op de ritme na dan) en wanneer nodig de saxen en solisten een hand te helpen. Tevens moet de groep van monitoring worden voorzien met minimaal 2 verschillende mixen.

Is het aan te bevelen om voor deze toepassing gebruik te maken van compressie voor de verschillende instrumenten? een reverb voor de solisten en de zang lijkt me onontbeerlijk maar wat is jullie voorkeur, ingebouwd of los?

m.vr.gr.

Olaf
    Last edited by imacolaf; 04-02-12, 17:18.
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Alles hangt af van het budget je kunt spenderen.
    Je moet een 32 kanaals mengtafel hebben. (ofwel 2 x 16 kanalen)
    Als het betaalbaar moet zijn, kijk ik richting 2 16 kanaals Presonus studiolive tafels (rond de 4000€).
    De goedkoopste mengtafel die daarop volgt is A&H GLD (rond de 7-8000€).

De kleine Yamaha tafels zou ik afraden.
    Je moet dan beginnen werken met uitbreidingkaarten en externe 8 kanaals preamps, + je hebt geen 31 band GEQ op de outputs.
    De goedkoopste 32 kanaalsystemen met GEQ is de LS9 en begint rond de 8k.
    Last edited by frederic; 04-02-12, 12:57.

Comment

• ajdeboer
      • Feb 2009
      • 198

Ha Olaf!

Bigbands zijn altijd leuk om te mixen vind ik!
      Maar we moeten nog wel een paar dingen van je weten voor we je kunnen adviseren.
      Belangrijkste vraag: wat wil je precies uitgeven?
      Verder:
      - Wat heb je verder aan microfoons, luidsprekers, statieven, versterkers en dergelijke?
      - Voorkeur digitaal of analoog
      - Alles wat verder belangrijk kan zijn...

Kortom, met wat meer informatie kunnen we je specifieker adviseren.
      Anders krijg je straks heel veel merken en types naar je hoofd geslingerd.

Comment

• imacolaf
        • Feb 2012
        • 7

Halllo,

We hebben momenteel 2 monitors voor de muzikanten, 2 monitors voor publiek. 5 micro's (sm50 clone) gitaar bas en piano komen binnen via DI-boxen. dit wordt verwerkt op een MG166cx (een klein yamaha tafeltje) waar we eigenlijk wel tevreden over zijn. Nu willen we de volledige saxsectie gaan versterken want die horen elkaar bijna niet en ook vanuit het publiek zijn ze soms moeilijk waarneembaar. de mg166 wordt dan te klein.

Mijn voorkeur gaat uit naar digitaal vanwege de mogelijkheden maar dat zal met het budget van 2000 euro (en daar moeten ook nog micro's af) niet mogelijk zijn. Dus ben ik op zoek naar een analoge.

Als we op een groot podium spelen is de techniek al voorzien maar we hebben ook voldoende optredens in kleine zaaltjes en buitenpodia's. je moet dan denken aan een terrasje of een pleintje.

Ikzelf heb altijd trompet gespeeld in deze groep maar aangezien we er daar eigenlijk 2 teveel van hadden en de dirigent ook de geluidsman was heb ik mijn plaats op de trompet ingeruild voor die van geluidsman. Verder heb ik een beginnerscursus PA techniek gevolgd en ben ik als vrijwilliger begonnen in een zaal in Eeklo (belgie) om daar ervaring op te doen in dit erg leuke vak. Ook ben ik bezig om me wat te verdiepen in opnemen van geluid. ik heb er kortom een hobby bij gekregen....

Olaf

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Mij lijkt hij genoeg info gegeven te hebben (met de bezetting).
          Hij vraagt info over een mengtafel. Niet over speakers en microfoons.
          Enige vraag is idd analoog of digitaal?

Als het voor een vaste bigband is zou ik zeker digitaal gaan: compact en veel goedkoper dan een analoge FOH setup.

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Nee Dokter Frederic, hij heeft niet genoeg info gegeven, microfoons, speakers etc; we willen alles weten om de TS zo goed mogelijk te helpen (jij toch ook?). Ik weet niet hoe het met die van jou staat, maar mijn glazen bol is nog steeds niet functioneel...

Eerst eens rustig wachten op meer info van TS, zoals gebruikelijk.

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

O 't Is de eerste keer dat ik hoor dat speakers en microfonen de keuze van een mengtafel beinvloeden.
              Ik dacht altijd dat de bezetting van het ensemble dit deed.

Comment

• ajdeboer
                • Feb 2009
                • 198

Als de TS een stapel Behringer microfoons heeft, heeft het geen enkele zin om een dure mengtafel neer te gaan leggen.
                Als de TS een stapel Neumanns heeft, heeft het geen enkele zin om een budgettafel aan te raden...

Wel degelijk interessant om te weten.

EDIT: (na lezen van de edit van de TS)
                Oké, dat schept duidelijkheid.

Ik ben jarenlang als vaste technicus met een schoolbigband mee geweest.
                Ook deze band wilde het liefst (semi) akoestisch spelen.
                Als het nodig was (of even lekker) een beetje de saxen inschuiven.

Dat hebben ik als volgt gedaan:
                5 kanalen drums (K, Sn, HH, OH)
                Bass
                Toetsen
                Gitaar
                Bar. sax
                2x Alt sax
                2x Ten sax
                Vocals

Dit heeft altijd prima gewerkt.
                Uiteindelijk hebben we dat met redelijk goedkope, maar toch prima, materialen gedaan.

Als je persé analoog wilt, kijk dan naar de Onyx tafeltjes van Mackie. Leuk spul.
                Dan houd je nog budget over voor wat outboard gear (EQ, galmpje etc).

Wat ik je wel wil aanraden: gebruik goede microfoons.
                Neem voor je saxen een paar leuke kleinmembraan condensers (Rode NT5, SE electronis SE-1) of als het écht goedkoop moet de pijpjes van Samson of zelfs Behringer.

Succes!
                Last edited by ajdeboer; 04-02-12, 17:55.

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Wat voor blazers ook fijn werkt zijn clipjes, (ik ben ook trompettist nl.), geen gedoe met plaatsing tov de lessenaar, gewoon dr op klemmen en klaar. Waarschijnlijk kan je 2e hands hele leuke (AKG/Audix) clipjes vinden voor een redelijk bedrag.

Het lijstje wat ajdeboer zo neerzet ziet eruit alsof het prima gaat werken voor een dergelijke bigband, persoonlijk zou ik naar zoiets toe werken.

Ik zou eerst investeren in redelijke microfoons en nog even doormixen op de Yamaha voordat je naar een nieuwe tafel (met bijkomende outboard) gaat kijken. En als je dan naar een andere tafel gaat zoeken, ga tweedehands! Met dit soort budget koop je nieuw een GL2400-24, maar haal je 2e hands bij een verhuurbedrijf bijvoorbeeld een Soundcraft K2 (24 kanaals), en das wel even een verschil. Bijkomend voordeel van 2e hands bij bedrijven is dat je over het algemeen een apparaat krijgt dat compleet geserviced is, en je vaak ook nog een paar maand garantie krijgt.

Daan

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Microfoon clipjes kunnen interessant zijn.... Als de muzikanten blijven zitten.
                    Maar het probleem bij bigbands is dat solo's meestal vooraan worden gespeeld.
                    Een clipje vast op jou instrument is dan een probleem.
                    Verlopen met een clipje en draad moet ik geen tekening over maken.
                    Of ze moeten allemaal (solisten) draadloos werken.

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by ajdeboer
                      Als de TS een stapel Behringer microfoons heeft, heeft het geen enkele zin om een dure mengtafel neer te gaan leggen.
                      Als de TS een stapel Neumanns heeft, heeft het geen enkele zin om een budgettafel aan te raden...

Wel degelijk interessant om te weten.
                      Tja uit ervaring weet ik als een bigband zijn eigen mentafel wil kopen, je niet moet gaan snorren boven de 8-10k.

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Originally posted by frederic
                        Microfoon clipjes kunnen interessant zijn.... Als de muzikanten blijven zitten.
                        Maar het probleem bij bigbands is dat solo's meestal vooraan worden gespeeld.
                        Een clipje vast op jou instrument is dan een probleem.
                        Verlopen met een clipje en draad moet ik geen tekening over maken.
                        Of ze moeten allemaal (solisten) draadloos werken.
                        Zo zijn er ook een heleboel bigbands die de solo's gewoon op de vaste plaatsen van de muzikanten doen, waarbij de solist gaat staan. Weet je waarom? Juist, omdat die bigbands alle blazers individueel gemiked hebben, en dus geen microfoon nodig hebben waar iedereen zn solo in kan toeteren. En ookal doen ze het wel, een clipje heb je in 5 seconden van je instrument naar de lessenaar verplaatst, waarna je alsnog naar voor kan gaan voor je solo.
                        Ik denk dat de verbetering die de clipjes brengen wel opweegt tegen de 5 seconden extra die je nodig hebt om dat clipje er even af te halen en weer op te doen (en als je daar voorzichtig mee bent hoeft dat geen gerommel door de PA op te leveren).

Daan

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Hoi Olaf,

Hebben jullie eventueel ook overwogen om eens te kijken of er
                          een PA-bedrijf in je buurt zit waar je goede gear kunt huren,
                          evt. met bediening.

Als je bijvb. kijkt naar wat alles kost, je dit moet opslaan,
                          verzekeren, zelf vervoeren etc. etc., dan is huur wellicht
                          een optie?

Een beetje verhuurder heeft dan ook de betere mikes in huis,
                          etc. etc.

Verder kun je dan met de techneut meelopen en ook heel veel leren.

grtz
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• imacolaf
                            • Feb 2012
                            • 7

Nee, dat hebben we nog niet gedaan. Het is zeker wel een idee om dat eens te doen. Wellicht voor de komende tijd bij wijze van overbrugging. Dank voor deze suggestie.

Olaf

Originally posted by NesCio01
                            Hoi Olaf,

Hebben jullie eventueel ook overwogen om eens te kijken of er
                            een PA-bedrijf in je buurt zit waar je goede gear kunt huren,
                            evt. met bediening.

Als je bijvb. kijkt naar wat alles kost, je dit moet opslaan,
                            verzekeren, zelf vervoeren etc. etc., dan is huur wellicht
                            een optie?

Een beetje verhuurder heeft dan ook de betere mikes in huis,
                            etc. etc.

Verder kun je dan met de techneut meelopen en ook heel veel leren.

grtz

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Op zich heeft Nescio daar een heel goed idee, maar voordat je begint: vraag bij meerdere bedrijven een offerte aan voor de optredens die bevestigd zijn, en bedenk goed dat het wel eens een dure grap kan worden als je halverwege het jaar door je budget heen bent en nog 6 optredens te gaan hebt...

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, in tegendeel, maar het zou ontzettend jammer zijn als je dit jaar het budget voor volgend jaar verliest aan een "overbrugging".

Daan

Comment

Working...