Movingheads activeren zonder controller?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DjSapphire
    • Feb 2012
    • 1

Movingheads activeren zonder controller?

Goedendag,

Ik heb 3 movingheads liggen, die ik heb gekregen van de vorige eigenaar van de club. Nu heb ik alleen geen idee hoe ze werken.
    Heb ik een controller ervoor nodig om ze laten te bewegen? Of kan ik ook gewoon de movingheads op een soort programma zetten (via de knoppen op de movinghead zelf), dat ze automatisch gaan draaien en kleuren/vormen gaan geven?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
  • Erik steeman
    • Aug 2005
    • 45

Vaak hebben moving heads wel een test of demo-programma wat ze stand-alone kunnen afdraaien. Soms kunnen ze ook op een ingebouwd microfoontje reageren met een effect.
    Maar als niet bekend is welke lampen het zijn, kan niemand je uitleggen of jou lampen dit kunnen.
    Geef dus zo goed mogelijk aan wat je precies in huis hebt gehaald.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Welke movingheads heb je precies? In principe stuur je z.g.n. 'intelligent licht" (waaronder scanners en movingheads) aan met DMX, een digitaal protocol voor lichtsturing. Met DMX kan je de aparte kanalen (shutter, dimmer, colour, gobo, X, Y, etc.) bedienen, en programmeren om bijvoorbeeld een bepaalde reeks bewegingen uit te voeren. DMX sturingen bestaan zowel in hardware- als in softwareversie. Hardware betekend een doos met knoppen en schuiven, en bij de hele dure een touchscreen. Software is een programma voor op je pc/mac, waar je wel een USB to DMX interface bij nodig hebt.
      Het voordeel van hardware is dat je makkelijker ingrijpt en veel snellere reactie hebt als je een knop indrukt. Als je de lightjockey uit wilt hangen zou ik voor hardware gaan.
      Het voordeel van software is dat er vaak een 3D simulator bij zit, waarmee je van te voren kan bekijken wat de movingheads precies gaan doen, in een ruimte waarvan je de afmetingen zelf in kan voeren (handig om klanten vooraf een impressie te geven van wat ze gaan krijgen). Als je een club/bar/kroeg/kelder/hok hebt waar je gewoon veel dom geknipper nodig hebt is software aan te raden, je zet het aan en blijft er vanaf, en je kan het programmaatje zo lang maken als je wilt, waar kleine hardwarecontrollers nog wel eens vast zitten aan een maximaal aantal stappen e.d.

Sommige movingheads hebben een ingebouwde demo-stand, waarin ze gewoon een eind de ruimte in knipperen, maar die is over het algemeen niet aan te raden.

Via DMX kan je bijna alle "soorten" licht aansturen (en allemaal tegelijk), dus ook dimmers (voor parcans en/of spots), LED parren, stroboscopen, rookmachines, blinders, sunstrips, en indien gewenst speciale effecten.

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Licht..

In een geluids onderwerp topic..

Welke MH?

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

Working...