Sub.......met een zeer krap budget

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freijnen
    • Mar 2012
    • 5

Sub.......met een zeer krap budget

De situatie: ik moet het geluid regelen voor een evenement in een sporthal.
    Gevraagt wordt een audioset voor weergave van muziek (cd, ipod, pc) en spraak
    Geen dancefeest of disco geluidsniveau, maar meer als achtergrond geluidsniveau is wel gewenst.
    Het budget is echter heel simpel, zo weinig mogelijk.

Via een sponsor kan ik het volgende lenen:
    2 x set Electrovoice ZX1 op statieven
    Apart Audio Champ 2 versterker (2x 200W @ 8 ohm)
    Soundcraft EPM6
    2 x Sennheiser G3 microfoon en ontvanger
    alle benodigde kabels

Dit is natuurlijk een geweldige basis.
    Nu wilden we nog eens kijken of we dit kunnen aanvullen met een subwoofer.
    Ik heb nog liggen een crossover en een Peavey pv-4C versterker (gebrugt 1 x 500 Watt @ 4 ohm)
    Nu nog een leuk subwoofertje erbij.

Een kennis van me kwam met een 15 inch no-name car audio sub aanzetten. Maar dat wordt niks denk ik.
    Car audio subs zijn niet echt geschikt voor grote ruimtes. Verder klopt de behuizing van deze sub totaal niet,
    en er zijn geen gegevens te vinden om een goede behuizing te berekenen.

Ik denk dat de beste optie is om een leuke 2de hands sub te zoeken, mag best een opknapper zijn.
    Maar ik heb geen idee wat voor iets ik zou moeten zoeken. Heeft iemand een goede tip/advies?
    Zelfbouw zou ook kunnen, maar wordt ook al snel duur voor iets fatsoenlijks.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Dit is een behoorlijke sub welke met een zeer bescheiden budget is te maken... klik
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Maar eh... je gaat een sub willen aanschaffen voor een eenmalig event?
      Huur dan een subje, ben je 25,- verder en helemaal klaar.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Een evenement in een sporthal met 2 ZX1?
        Heerlijk die stilte

Comment

• freijnen
          • Mar 2012
          • 5

@RayM 4 x ZX1......en hou in het achterhoofd: budget, zo goedkoop mogelijk, hobby/niet professioneel, geen dancefeest/disco
          Muziek is niet de hoofdmoot van het evenement, maar we willen, met de beperkte middelen, een zo goed mogelijk geluid neer zetten voor de presentator
          (daar zijn die ZX1's goed voor geschikt volgens mij.) en een stukje muziek te kunnen spelen tussen en tijdens het sporten.

(Ik snap ook wel dat een pro met iets heel anders aan komt zetten voor een sporthal, en ik snap ook wel dat we niet het dak van die sporthal gaan afblazen
          met die ZX1's. Maar dat is mijn vraag ook helemaal niet. Ik wil alleen wat suggesties om dit hobby projectje voor ons nog net wat leuker te maken en er misschien nog
          een leuke sub aan over te houden)

@Renevanh Huren....tja, daar had ik eerlijk gezegt ook niet echt aan gedacht. Reden daarvoor is dat we eigenlijk het idee hebben om langzaam een eigen set samen te stellen. Vandaar dat we liever wat aanschaffen.
          Dat had ik in de openingspost er wel bij mogen zeggen, sorry.
          Maar bedankt voor de reactie

@MusicXtra Ik ben niet zo'n handige bouwer met hout enzo, maar ik zal er eens naar kijken. Maar is die sub niet wat te zwaar voor onze wensen? Zou een Cubo 15 niet beter passen bij onze wensen of vergis ik me?
          In ieder geval hartelijk bedankt voor de suggestie

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Ik weet wel wat ZX1 tjes zijn. Gebruik ze zelf regelmatig. maar niet in een sporthal met (veel) mensen. Een kakafonie van stemmen versterkt door de galm. Ook met 4 ZX1 tjes zet ik dan grote vraagtekens. Net als het enkele subje erbij....
            Heerlijk die stilte

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Originally posted by RayM
              Ik weet wel wat ZX1 tjes zijn. Gebruik ze zelf regelmatig. maar niet in een sporthal met (veel) mensen. Een kakafonie van stemmen versterkt door de galm. Ook met 4 ZX1 tjes zet ik dan grote vraagtekens. Net als het enkele subje erbij....
              Precies! Met 4x SX300 kom je stukken beter uit! Zeker qua verstaanbaarheid.

Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by freijnen
                @MusicXtra Ik ben niet zo'n handige bouwer met hout enzo, maar ik zal er eens naar kijken. Maar is die sub niet wat te zwaar voor onze wensen? Zou een Cubo 15 niet beter passen bij onze wensen of vergis ik me?
                In ieder geval hartelijk bedankt voor de suggestie
                Denk niet dat er erg veel verschil in zit...
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Geen idee waar je vandaan komt, maar wat mij betreft mag je best eens een Cubo 15 uit proberen. Heb ze bijna af, alleen nog schilderen :P
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• freijnen
                    • Mar 2012
                    • 5

@renevanh, super bedankt voor je aanbod! Helaas woon ik niet bepaald in de buurt, maar tof van je.

Ik heb ondertussen een Solton 15 inch sub op de kop getikt. Ik verwacht niet dat die voldoende is om vol met die zx1's meer te spelen, maar ach, beter dan niks.
                    Misschien nog ooit eens 2 kleine topjes erbij, dan heb ik voor mezelf een setje voor een klein feestje ofzo

Comment

• freijnen
                      • Mar 2012
                      • 5

Nou, het evenement is achter de rug. En het geluid was boven verwachting goed.
                      Het betrof een vechtsport gala. De setting was in een grote sporthal, gehalveerd door een scheidingswand in het midden
                      In het midden van de ruimte stond de ring
                      Uiteindelijk hebben we gedraaid met 8 x EV ZX1, verspreid over de 4 hoeken ruim om de ring heen , en 1 Solton sub, in het midden van de zaal.
                      Met alleen de ZX-1's was de stem van de presentator zeer goed te verstaan (na de bas een beetje terug te draaien, anders galmde het nogal)
                      Ook op de tribune met ruim 200 man.
                      Voor muziek waren de ZX-1's alleen niet afdoende, maar samen met de sub ging het boven verwachting goed.
                      We konden een stuk harder spelen als nodig was (altijd fijn om wat reserve te hebben) en het klonk, naar onze bescheiden mening, prima.
                      Ook veel complimenten gehad voor het geluid, altijd leuk om te horen.

Comment

Working...