MJS Showmaker en Freestyler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorim
    • Mar 2012
    • 6

MJS Showmaker en Freestyler

Hallo allemaal,

Bij deze mijn eerste post op dit forum met gelijk 2 vragen.

Ik heb een tijdje geleden van iemand een MJS Showmaker gekregen voor de vrijwilligers vereniging.
    Het enige probleem was dat de DMX sturing niet meer werkte. Na wat soldeer en meet werk heb ik dit toch voor elkaar gekregen en werkt het geheel weer.
    Nu zou ik via het programma Freestyler willen uitproberen of het ook helemaal werkt zoals ik wil.
    Ik heb al wat pogingen gedaan maar ik krijg t nog niet helemaal voor elkaar. De sturing lukt onder een "Fixture" van een ander merk, maar het lukt me niet om een eigen "fixture" aan te maken.
    Ik heb de scanner op dit moment op kanaal 1 ingesteld maar wil hem later (als hij helemaal naar behoren werkt) met een Lightcommander MA12/2 of Berhinger aansturen.
    Ook dat weet ik nog niet hoe dat werkt maar daar kom ik later wel op terug.
    Ook zou ik graag willen weten of iemand een service manual van de Showmaker heeft.

Om kort samen te vatten:
    Wie kan mij helpen met het maken van een "Fixture" in Freestyler?
    Wie heeft een service manual o.i.d. van de MJS Showmaker?

Alvast heel erg dank voor jullie tijd.

Groet Jorim

Ps. Als iemand weet hoe ik deze scanner op de MA12/2 moet programeren zou ik dat graag willen weten.
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

Een Fixture is makkelijk zelf te maken d.m.v. de Fixturecreator van Freestyler. Als je niet precies weet hoe het werkt, online vind je de complete handleiding van FreeStyler (ook te openen via freestyler zelf dacht ik).
    De controllers die jij noemt zijn helaas niet de meest geschikte oplossing voor deze scan. Deze controllers zijn meer bedoelt voor dimmers aan te sturen. FreeStyler daarentegen is perfect voor het gene wat jij wilt, koop daar een nette interface voor (Entecc Open DMX bijvoorbeeld) en je kan voorlopig een heel end vooruit. Er zitten een paar handige functies in zoals een FX-generator voor movements, dimmercurves etc, wat erg makkelijk en snel programmeren is. En je kan in de toekomst blijven uitbreiden (totdat je universum vol is natuurlijk), er is in principe geen limiet aan fixtures, alleen aan kanalen. Als je echt een lichttafel wilt, zul je moeten kijken naar bijvoorbeeld een Showtec Scanmaster (om maar iets te noemen). Wil je een serieuzere tafel met meer opties (die Freestyler bijvoorbeeld wel heeft) dan moet je al eens flink aan je budget gaan werken. Helaas. Maar mij lijkt een computersturing zoals Freestyler de beste oplossing.
    Jeroen van Geffen

Comment

• Jorim
      • Mar 2012
      • 6

Bedankt voor je reactie Jeroen.
      Het is gelukt moest eerst uitzoeken op welke kanalen de tilt,pan en gobo zaten. idd via de help gevonden. Misschien toch maar eens vaker de gebruiksaanwijzing lezen?
      Ik gebruik op dit moment voor de sturing deze interface die, na een paar uur prutsen, goed werkt met Freestyler. Het probleem is wel dat we voor de muziek ook een laptop gebruiken en voor 1 scanner nu een extra computer/laptop erbij te zetten lijkt mij een beetje overdreven.
      Als ik wel de MA12/2 wil gebruiken hoe moet ik dat dan doen? Sorry als ik misschien een beetje dom uit de hoek kom, maar ik ben een redelijke beginner hiermee.
      Ik heb aan de lichttafel 2 fourbarren en 1 switchpack (met daarop 2 scanners zonder dmx en een strobo) hangen.
      De switchpack zit op kanaal 1 t/m4 en de fourbarren(via een dimmer) op kanaal 7 t/m 10 gepatched.
      Hier heb ik al redelijk wat moeite mee gehad om dat voor elkaar te krijgen dus vandaar dat ik t vraag.

Comment

• Jorim
        • Mar 2012
        • 6

Bedankt voor je reactie Jeroen.
        Het is gelukt. Na een tijd proberen en zoeken is het gelukt om mijn eigen fixtures te maken. Het grootste probleem was eigenlijk nog om de kanalen te maken voor de motoren.
        Het klopt inderdaad dat de ma 12/2 niet de meest geschikte oplossing hiervoor is maar om nu een andere(dure) tafel hier voor aan te schaffen vind ik een beetje overdreven aangezien we maar 1 scanner hebben. Misschien in de toekomst gaan we dat wel doen maar op dit moment nog niet.
        Nog een paar vraagjes:
        Hoe kan ik de ma12/2 instellen voor deze scanner?
        Weet iemand toevallig of er ook een kanaal op de scanner zit voor de mic aan te sturen die er in zit?
        Weet iemand waar ik een service manual kan vinden voor de scanner(MJS Showmaker)

Bedankt alvast.
        Groet,
        Jorim

Comment

• DJthijs
          • Apr 2012
          • 3

heey,

ik heb zelf 4 mjs showmakers scans
          ze reageren wel op dmx maar dan moet je bij tafels zoals showtec,s de schakelaar omzetten achterop.
          maar op freestyler reageren ze niet je moet dan de dmx polariteit omwisselen.
          de + en de - andersom doen. vroeger zat dat andersom allemaal.
          en ik heb ze nu via freestyler het werkt best goed.
          en je kunt ze niet via dmx via geluid laten lopen dan moet je het dmx sigaal eruit halen.

Groet Thijs

Comment

• Jorim
            • Mar 2012
            • 6

Hey thijs,

Het is gelukt. Inderdaad moest ik de + en- omdraaien en toen werkte t perfect. Bedankt hiervoor.
            Jammer dat je m niet appart kan schakelen op geluid, maar hier ga ik nog wat voor maken denk ik.

Een ieder bedankt voor jullie hulp en misschien tot een andere keer.

Groeten Jorim

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

Polariteit wisselen ligt aan de 'verouderde' aansturing van de scans waarschijnlijk. Voordat DMX het 'grote' protocol werd, hadden een aantal fabrikanten hun eigen protocol, zo ook bijvoorbeeld het Martin-protocol. Het handigste is om een aantal korte XLR-tjes te hebben waar je de + en - aan een kant omdraait, dan krijg je alles makkelijk aan de praat en kan je eventueel ook nog andere fixtures aan je dmx lijn hangen! Zo werk ik ook nog altijd met 4 Roboscan812's! Werkt perfect! Wel natuurlijk goed merken, anders heb je een probleem waar je lang naar kan zoeken als je je fase-wisselkabeltjes gebruikt als XLR. Die van mij zijn bijvoorbeeld geel

Over aansturing op geluid: Freestyler heeft een SoundtoLight app, die vind je in de map FreeStyler in je ProgramFiles. Zelf nog nooit gebruikt maar je kan het eens proberen
              Jeroen van Geffen

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

ff heel blond, omdat je het of stand alone of via dmx gebruikt kan je toch prima de aansluitingen op de scans aanpassen naar de standaard?
                Zo heb je ook geen speciale kabeltjes nodig...mijn ervaring is dat je die namelijk een keer gaat vergeten, tevens de ervaring dat je dan niet op fiets afstand van huis bent...
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DJthijs
                  • Apr 2012
                  • 3

Hey,

Ik zocht nog naar 2 scans ook de mjs showmaker ik heb er nu 4 maar bij 2 lopen de motoren niet goed.
                  ik gebruik ze soms via sound to licht via freestyler dan gaat die gewoon bewegen met z,n spiegel en gobo,s veranderen.
                  ik doe meestal bij de pan/tilt mode een rondje instellen en dan op automatisch zetten dan doen de spiegels rondjes maken en dan kan je ook nog de gobo,s veranderen.
                  Maar heeft iemand nog deze scans te koop? graag niet de duur ik heb ze ook maar voor 4scans voor 80 euro gekocht en een mjs showmaker control erbij een speciale controller hiervoor deze is helaas kapot gegaan en daarom heb ik ze op freestyler laten werken. [IMG]C:\Documents and Settings\thijs Lamers\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen[/IMG]

Comment

• DMiXed
                    • Jan 2008
                    • 370

Originally posted by moderator
                    ff heel blond, omdat je het of stand alone of via dmx gebruikt kan je toch prima de aansluitingen op de scans aanpassen naar de standaard?
                    Zo heb je ook geen speciale kabeltjes nodig...mijn ervaring is dat je die namelijk een keer gaat vergeten, tevens de ervaring dat je dan niet op fiets afstand van huis bent...
                    Klopt, maar niet iedereen is zo kunstig om dat te kunnen/durven doen. En ik heb standaard die kabeltjes bij de scans in de flightcase. En als ze bij het opruimen verkeerd worden opgeruimd vallen ze snel op, kanarigeel geeft bijna licht tussen alle zwarte XLR's Maar je hebt zeker een punt(:
                    Jeroen van Geffen

Comment

Working...