freelance licht technicus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • benny
    • Apr 2012
    • 4

freelance licht technicus

Hallo allemaal,

Ik wil graag als freelance licht technicus aan de slag gaan maar ik heb geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken.
    Ik weet natuurlijk dat ik een kvk nummer moet aanvragen bij de kvk en dat ik een VAR verklaring moet aanvragen bij de belastingsdienst en een btw nummer.
    Maar hoe moet ik het verder opzetten? Hier dus de volgende vragen,

Moet ik gewoon bedrijven aanspreken?
    Hoe zou ik mijn tarief moeten bepalen?
    Wat heb ik nodig?
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Welkom op het forum Benny.

Neem eens contact op met de KvK, zij kunnen je heel goed informeren wat er allemaal komt kijken bij het starten als freelancer.
    Originally posted by benny
    Wat heb ik nodig?
    De juiste kennis van het vakgebied.
    Door deze vraag te stellen, vraag ik mij af of je nu al voor jezelf moet willen beginnen of dat je beter eerst kennis en ervaring gaat opdoen bij een bedrijf.

Comment

• Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

Licht technicus kan twee dingen zijn:

Licht operator of iemand die kan bouwen/breken en daarbij ook nog weet hoe hij een profielspot moet stellen en weet hoe het menu van een mac werkt.

Operator/programmeur en eventueel ontwerper (soms dezelfde persoon, echter niet altijd):
      In het begin zul je vooral een "portofolio" moeten hebben. Een opdracht gever wil weten wat je kunt. Als je dat nog niet hebt uit het verleden, dan zou ik daar in investeren. Dat betekend dat je op enkele plekken die daar interessant voor zijn gratis of voor weinig aan de slag gaat om wat foto en videomateriaal te verzamelen. Als je nog geen ervaring hebt dan kun je die ook op deze manier opdoen, door te beginnen met kleine sets en makkelijkere klussen, of klussen waar het niet zo heel erg is als er eens iets fout gaat. Veelal krijgen mensen dit soort kneepjes onder de knie bij bijvoorbeeld popcentra waar zij als vrijwilliger aan de slag gaan.

Een (mogelijk nog groter) deel gaat echter als sleepkever bij licht & geluidbedrijven aan de slag; mag daar op een gegeven moment bij een bandje achter de lichttafel staan en leert zo de kneepjes van het vak. In dat geval ben je natuurlijk al bekend bij een bedrijf, maar in beide gevallen zul je bij de simpelere klussen beginnen en tijdens het doen van die klussen je netwerk uitbreiden.

Als bouw/breek lichttech geld eigenlijk hetzelfde. Begin als sleepkever of vrijwilliger en doe ervaring op. Een portofolio is dan natuurlijk niet nodig. Als je echt met de grote shows mee wilt doen is het dan ook handig om een basis kennis electrotechniek te hebben voor het uitvoeren van noodreparaties etc.
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• benny
        • Apr 2012
        • 4

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties.
        Ik ben bang dat ik de vraag van wat heb ik nodig niet goed genoeg heb geformuleerd.
        Ik bedoelde wat heb ik nodig op het gebied van de boekhouding en eventueel iets om mijzelf mee in de kijker te zetten (website, visitekaartje(dat soort dingen))

En mijn "plan" om het zo maar te noemen zou zijn gewoon beginnen met bouwen en breken, en langzamerhand de kant van operator/ ontwerper op gaan. Ik heb gelukkig een elektrotechnische opleiding gevolgd en daarbij ervaring opgedaan bij een bedrijfje. Verder heb ik ook het geluk gehad dat ik de mogelijkheid heb aangegrepen door op 2 grote producties (qlimax en misteryland) ervaring op te hebben gedaan.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Hoi Benny,

Weet je, je moet gewoon echt van vele markten thuis zijn.
          Zo moet je kennis van jouw vak hebben, maar ook van veiligheidsaspecten.
          Een VCA is een pré, maar zonder rijbewijs ben je nergens.

Hiernaast kennis van het BTW stelsel, je moet kunnen factureren en dan ook
          nog eens wat kunnen boekhouden.
          Je besteed je boekhouding voor zo'n €500 per kwartaal uit, dat kun je dus ook
          zelf verdienen.
          Er moet nog ergens een topic zijn over boekhoudpakketten (Snelstart?).

Dan is kennis macht, maar zonder kennissen in het circuit kom je er niet.
          Netwerken is zeker aan te bevelen!

Sterkte en gewoon blijven vragen hoor!

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

als freelancer is het eerst zaak bereikbaar te zijn.
            Dus contactgegevens enzo overal achterlaten.
            ik zou dus minimaal een website in je sig plaatsen.
            lekker belangrijk!

Comment

• rene.derksen
              • Feb 2004
              • 649

Boekhouden voor 500 euro per kwartaal?! Nou ligt het echt niet aan mijn werkgelegenheid, maar ik haal het bijna voor 500 per jaar... Goed zoeken dus! Netwerken is het belangrijkst, probeer de juiste contacten te leggen. En wat vooral belangrijk is, weet waar je staat in de branche!
              Licht is altijd zwaar.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Hallo Benny,

'lichttechnicus' is al een heel brede term.

= ontwerper
                = bedieningsconsole programmeur / operator
                = kabelaansluiter / bekabelaar
                = spots-inhanger = lichtplan lezer (+'safety-aanbrenger')
                = trussen-monteur/samenbouwer = trussplan lezer
                = wind-up opzetter / handtakel ophanger
                = kisten- en dolly-duwer
                = magazijnman + truckloader?
                Je zult van elk van deze zaken moeten weten of je ze al dan niet goed kunt verwezenlijken.
                En dan denk ik dat menig lichtbedrijf er nog wel een paar extra funktiebeschrijvingen aan weet te koppelen...
                En met dat verhaal inderdaad zoveel mogelijk bedrijven (bij jou in de buurt beginnen!) benaderen.
                Op basis van bovenstaande feiten komt dat tarief vanzelf wel bovendrijven.
                Rijbewijs BE (of motor) en een goed werkend eigen vehikel is in elk geval een vereiste.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• benny
                  • Apr 2012
                  • 4

Sorry dat ik een lange tijd niks van me heb laten horen maar er is van alles tussen gekomen op prive gebied.
                  Bedankt voor alle informatie tot dus ver. Maar ik zit nu op verschillende sites van verschillende bedrijven te kijken en ik zie dat ze mensen zoeken op freelance basis. Moet ik nu eerst alles in orde maken en dan die bedrijven gaan aanspreken? Of kan ik beter eerst de bedrijven benaderen met het verhaal dat ik voor mezelf wil beginnen maar eerst zekerheid zoek? Het zijn misschien domme vragen maar als je ze niet stelt dan weet je het nooit.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

..... dat ik voor mezelf wil beginnen maar eerst zekerheid zoek? ....
                    ja hallo, wat wil je nou? het een sluit het ander perfect uit, namelijk.
                    Als je zelfstandig wordt mag je zelfs niet eens meer dan 40 a 50% van je omzet bij één klant halen, anders legt de belasting en het uwv een keurige boete op bij je werkgever...

Comment

• benny
                      • Apr 2012
                      • 4

Wat ik bedoel is moet ik eerst alles bij de kvk en de belastingsdienst regelen en dan naar de bedrijven toe om mezelf aan te prijzen of is het ook mogelijk dat ik eerst de bedrijven aanspreek en zorg dat ik bij zeg 4 bedrijven aan de slag zou kunnen als freelancer en dan pas alles regelen. Ik bedoelde met zekerheid de zekerheid dat ik wel in de markt lig dan en niet zeg de eerste maanden thuis zit omdat ik nog niks bij bedrijven geregeld heb. Ik weet dat ik bij minimaal 3 bedrijven mijn omzet moet halen en dat ik 1240 uur in je eigen bedrijf moet investeren. Dus ik denk dat je mij verkeerd begreep.

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Originally posted by MacGyverSounds
                        Als je zelfstandig wordt mag je zelfs niet eens meer dan 40 a 50% van je omzet bij één klant halen, anders legt de belasting en het uwv een keurige boete op bij je werkgever...
                        Bron? Voor zover ik weet is dat onzin.

Ik weet dat ik bij minimaal 3 bedrijven mijn omzet moet halen
                        Dat is dus bullshit. Jij, maar vooral je klant, moet kunnen aantonen dat je geen werkzaamheden doet zoals je die zou doen in loondienst (of lang gedaan hebt in loondienst, of verantwoordelijkheden draagt als in loondienst), anders is er sprake van een verkapte loondienst en dus meestal belastingontduiking. Dat doe je met een VAR verklaring (winst uit onderneming).

De regel van 3 opdrachtgevers is verstandig voor bedrijfscontinuiteit, maar zeker geen verplichting.
                        Zie ook http://www.zzp-nederland.nl/artikel/var-verklaring

en dat ik 1240 uur in je eigen bedrijf moet investeren.
                        Alleen als je in aanmerking wilt komen voor de kleine ondernemersregeling (korting op je omzetbelasting).
                        Last edited by renevanh; 18-05-12, 13:07.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Als je dit soort vragen stelt vraag ik me af of je er verstandig aan doet om zelfstandig te worden.....
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by renevanh
                            Oorspronkelijk geplaatst door **************Als je zelfstandig wordt mag je zelfs niet eens meer dan 40 a 50% van je omzet bij één klant halen, anders legt de belasting en het uwv een keurige boete op bij je werkgever...

Bron? Voor zover ik weet is dat onzin.

- dat heet fictief dienstverband, en een VAR helpt wel, maar is ook niet zaligmakend bij een conflict met die mannen

Oorspronkelijk geplaatst door benny
                            Ik weet dat ik bij minimaal 3 bedrijven mijn omzet moet halen

Dat is dus bullshit. Jij, maar vooral je klant, moet kunnen aantonen dat je geen werkzaamheden doet zoals je die zou doen in loondienst (of lang gedaan hebt in loondienst, of verantwoordelijkheden draagt als in loondienst), anders is er sprake van een verkapte loondienst en dus meestal belastingontduiking. Dat doe je met een VAR verklaring (winst uit onderneming).

De regel van 3 opdrachtgevers is verstandig voor bedrijfscontinuiteit, maar zeker geen verplichting.
                            Zie ook http://www.zzp-nederland.nl/artikel/var-verklaring x
                            - zie vorig onderschrift, is handig maar niet heilig.

Oorspronkelijk geplaatst door benny
                            en dat ik 1240 uur in je eigen bedrijf moet investeren.

Alleen als je in aanmerking wilt komen voor de kleine ondernemersregeling (korting op je omzetbelasting)..
                            -en das net andersom, die 1240 uur moet je maken voor de zelfstandigen-aftrek, en starters aftrek in je Inkomstenbelasting . De KOR staat hier kompleet buiten. die geldt alleen als het te betalen BTW- bedrag onder de 1345 euri blijft, en dat mag je dan houden.
                            Last edited by Gast1401081; 18-05-12, 15:32.

Comment

• NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

Originally posted by MacGyverSounds
                              De KOR staat hier kompleet buiten. die geld alleen als het te betalen BTW- bedrag onder de 1345 euri blijft, en dat mag je dan houden.
                              Het is niet het te betalen bedrag, maar het af te dragen bedrag.
                              Het af te dragen bedrag is het verschil tussen je - aan anderen - betaalde BTW
                              en de BTW - of liever OB -die je van jouw klanten ontvangen hebt.

Doordat je als ondernemer BTW int, maakt dit je dus eigenlijk
                              onbezoldigd belastingambtenaar

Als kleine ondernemer kun je idd voordeel halen uit het feit dat, je onder het
                              drempelbedrag, het meer geïnde bedrag dan het betaalde bedrag,
                              niet hoeft af te dragen.

Investeren dus!

grtz

Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...