freelance licht technicus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Originally posted by NesCio01
    .....
    Investeren dus!

grtz

Nes
    het af te dragen bedrag is je bruto BTW, het te betalen bedrag is de netto btw na de vooraftrek ( de bonnetjes van leveranciers ) en dat moet je gewoon betalen... En als het onder de KOR valt gaat het bedrag naar je winst, en moet je er ib over betalen, als je niet aan de uren-eis voor de aftrekken valt.
    En investeren alleen als je met een bruto jaarwinst uit onderneming van 9521 euro genoegen kunt nemen.

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Originally posted by MacGyverSounds
      En investeren alleen als je met een bruto jaarwinst uit onderneming van 9521 euro genoegen kunt nemen.
      [offtopic]
      Ik ben iig blij dat jij mijn accountant niet bent, Mac.
      Ik heb gfi waar je bovenstaande op baseert, maar het klinkt mij niet als een zuiver geluid.
      Ik heb iig nooit eerder gehoord over een minimale bruto jaarwinst.
      Btw: negatieve winst is ook (geaccepteerde) winst, komt neer op iets van
      storten uit eigen vermogen?

Mocht in november/december blijken dat je boven de KOR-grens uitkomt met de netto af te dragen BTW,
      dan is het altijd te overwegen om te investeren in apparatuur, om zo onder de KOR-grens te geraken
      en dus de volledige BTW, welke je niet hoeft af te dragen, idd bij je inkomsten op te tellen.
      Uiteraard is dit afhankelijk van je inkomsten en je persoonlijke taxschijf.

Hiernaast tellen je investeringen ook nog mee in de investeringsaftrek en bij bedragen boven de €450,=
      gaan ze in de afschrijving (5 jaar).

E.e.a. naar de huidige belastingnormen, zonder Kunduzaccoord of was het het Lenteaccoord?

[/offtopic]

grtz

Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Omdat je anders buiten de kor valt. We zijn techneuten, dus 19% belast. Als je binnen de kor wilt blijven mag je winst/verlies dus zonder buiten gewone baten en lasten, niet boven die 9521 in btw komen. Daarna geen kor meer. Of een baan ernaast maar dan geen starters aftrek en zelfstandigen aftrek ...

edit : <eindelijk een goed toetsenbord, de mobile ging wat tegenstaan>

reken mee : 100 dagen a 200 euro = 20.000 euro omzet ex = 23.800 omzet in. All-in prijs, dus inkl. kilometers etc.
        Daarvan aan kosten ( fictief ff : brandstof, telefoon, internet, wat gereedschappen etc) 10.000 ex = 11.900 in : winst /verlies saldo = 10.000 ex = 11.900 in.
        ofwel : je hebt een BRUTO maandloon van 10.000 / 12 = 833,33 euro per maand, dat al bijna netto is omdat je zelfstandigenaftrek en startersaftrek ( de eerste drie jaar) hebt. Maar das minder dan bijstand......
        Maar nog steeds 1900 euro BTW die je gewoon af moet dragen, wegens ver boven de KOR.

Dus laten we alsjeblieft die KOR laten zitten, qua discussie, want als je daar van moet leven lijdt je armoe, en honger.
        Dus óf
        - je hebt er een bron van inkomsten naast, en dan vervallen de zelfstandigen- en startersaftrek, en komt je winst bovenop je normale fiscale loon, en dan kun je de KOR meepakken, óf
        - je hebt alleen je winst uit onderneming, en dan moet je toch iets meer rekenen ( en werken) om aan een fatsoenlijk salaris te komen. Minimum netto salaris 32+ = krap 1300,- uit mn hoofd.

kortom : de opmerking van Stainz hieronder is zo slecht nog niet......

einde edit<>
        Last edited by Gast1401081; 20-05-12, 14:44.

Comment

• stainz
          • Sep 2009
          • 609

Als je nu aan de slag wilt en nog geen tijd hebt of niet de moed hebt alles KvK-technisch etc. te regelen kan je natuurlijk ook overwegen om (tijdelijk) via een payroll bedrijf te gaan werken, is financieel meestal iets minder aantrekkelijk maar je kunt wel NU aan de slag zonder administratief geneuzel.

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Originally posted by stainz
            Als je nu aan de slag wilt en nog geen tijd hebt of niet de moed hebt alles KvK-technisch etc. te regelen kan je natuurlijk ook overwegen om (tijdelijk) via een payroll bedrijf te gaan werken, is financieel meestal iets minder aantrekkelijk maar je kunt wel NU aan de slag zonder administratief geneuzel.
            Dit lijkt mij het meest verstandige advies in deze tijd. Freelancers hebben het ook zeker lastig door de crisis. En een bijbaantje via een uitzendburo als invalkracht om de lege dagen in te vullen. Je zit echt niet gelijk aan de vier dagen per week.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by MacGyverSounds

-en das net andersom, die 1240 uur moet je maken voor de zelfstandigen-aftrek, en starters aftrek in je Inkomstenbelasting .
              Damn, ik haal die 2 elke keer door elkaar... grrrr!

Het is overigens 1225 uur, maar dat is niet heel belangrijk voor deze discussie denk ik.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...