Kan iemand deze beginner helpen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lukasdegens
    • Apr 2012
    • 3

Kan iemand deze beginner helpen?

Hallo,
    Ik ben Lukas, en ben compleet nieuw in de licht "wereld".
    Het lijkt me erg mooi met lichten te spelen en ben van kinds af door lichten gefascineerd.

Ik heb het volgende aangeschaft:
    2x Bax ALO 019 Dual LED Scanner
    1x Eurolite LED PAR-56 RGB Short zwart
    1x Showtec Scanmaster 2 MKII

Echter zoals gezegd ben ik compleet nieuw, en heb eigenlijk geen idee hoe ik dit aan de praat krijg.
    Na ongeveer 6 uur stoeien met de spullen en handleidingen ben ik geneigd de handoek in de ring te gooien..
    Kan iemand mij alsjeblieft op weg helpen?
    Ik krijg letterlijk niks voor elkaar, ja het black out knopje staat uit, maar nee ik heb geen licht en krijg er geen bestuurd.
    Alsjeblieft help me op gang met deze -ongetwijfeld- prachtige hobby.
    Het lukt me wel de lampen op geluidsgestuurde of stand alone modus te krijgen, maar dat lukt enkel op de lampen zelf, niet via het paneel.

Hoop dat dit voldoende info is om me enigszins te kunnen sturen in de goede richting.

Alvast bedankt, hopende op reacties/hulp,

Lukas
  • RenéE
    • Oct 2006
    • 291

Leuk dat je zo enthousiast bent! Maar het begin kan inderdaad moeilijk zijn, handig is dan ook om alles systematisch en stap voor stap aan te pakken. Dus laten we eerst eens kijken of die LED par aan de gang te krijgen is.

- Check of je DMX bekabeling goed aangesloten is. Van Scanmaster naar LED par met een 3 polige XLR kabel. (officieel moet je je DMX lijn nog afsluiten met een zogenaamde terminator, maar dat laten we nu eerst nog even achterwege)
    - Staat de LED par op DMX mode en is deze goed geadresseerd? Probeer voor nu eerst even 001 als startadres.
    - Check op de Scanmaster of blackout uit staat en of bij channel bank de kanalen 1-8 geselecteerd zijn.
    - Selecteer nu fixture 1
    - Zet fader 4 helemaal open en 5 helemaal dicht. (is nodig voor het geval de PAR op 5 chan modus staat) Als het goed is moet je nu met de eerste 3 faders de kleuren moeten kunnen instellen. Vanuit hier kan je zelf verder prutsen met de manuals in de hand!

Laat maar weten of je er met deze korte uitleg wel uit komt of waar je op vastloopt!
    Last edited by RenéE; 08-04-12, 18:34.

Comment

• lukasdegens
      • Apr 2012
      • 3

Bedankt voor je hulp René!

Het lukt me nu om de par te besturen, waarvoor dank!
      Alleen hoe nu verder met de scanners?

Comment

• RenéE
        • Oct 2006
        • 291

Die scanners sluit je ook op je DMX lijn aan, doorlussen vanuit de DMX out van de LED par.

De scanmaster heeft voor elke fixture 16 kanalen gereserveerd. Oftewel, je eerste scanner adresseer je op kanaal 017 en je tweede op kanaal 033 en zorg dat ze op DMX mode staan. Vervolgens moet je je scanners kunnen besturen als je op de scanmaster fixture 2 en/of 3 selecteert. Je zult zelf even moeten kijken in de manuals van de scanners welke kanalen je moet hebben voor de verschillende functies.

Comment

• lukasdegens
          • Apr 2012
          • 3

Ik heb 1 van de scanners aangesloten, maar gek genoeg blijft hij uit, ook met alle fixtures excl. de par geselecteerd, moet hij eerst aan voordat je de dmx instelt wellicht?
          volgens de manual:
          1CH Right motor rotatie
          2CH Left motor rotatie
          3ch rotatie speed
          4ch Rechts gobos/patterns
          5ch links gobos/patterns
          6ch gobo rotatie snelheid
          Meer niet

Comment

• Hansound
            • Apr 2006
            • 832

Originally posted by lukasdegens
            Hallo,
            Ik ben Lukas, en ben compleet nieuw in de licht "wereld".
            Het lijkt me erg mooi met lichten te spelen en ben van kinds af door lichten gefascineerd.

Ik heb het volgende aangeschaft:
            2x Bax ALO 019 Dual LED Scanner
            1x Eurolite LED PAR-56 RGB Short zwart
            1x Showtec Scanmaster 2 MKII

Echter zoals gezegd ben ik compleet nieuw, en heb eigenlijk geen idee hoe ik dit aan de praat krijg.
            Na ongeveer 6 uur stoeien met de spullen en handleidingen ben ik geneigd de handoek in de ring te gooien..
            Kan iemand mij alsjeblieft op weg helpen?
            Ik krijg letterlijk niks voor elkaar, ja het black out knopje staat uit, maar nee ik heb geen licht en krijg er geen bestuurd.
            Alsjeblieft help me op gang met deze -ongetwijfeld- prachtige hobby.
            Het lukt me wel de lampen op geluidsgestuurde of stand alone modus te krijgen, maar dat lukt enkel op de lampen zelf, niet via het paneel.

Hoop dat dit voldoende info is om me enigszins te kunnen sturen in de goede richting.

Alvast bedankt, hopende op reacties/hulp,

Lukas
            Wat ik me afvraag, waar heb je deze spullen gekocht ?
            En waarom kunnen die je niet op weg helpen om de boel aan de praat te krijgen ?

Als ik jou zp'n setje had verkocht had je het al draaiEnd mee gekregen... (accuutje erbij haha)

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Wat ik me afvraag, waar heb je deze spullen gekocht ?
              Aan de lijst te zien: Bax... Verklaart ook meteen waarom de TS nu hulp elders moet zoeken...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Ookal zal dat ook gedeeltelijk aan de kwaliteit van de handleidingen liggen lijkt me zo... Van de andere kant, wij zijn hier om hem op weg te helpen toch?

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...