Geluid voor een spreker op een veld van 30 x 40m

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by renevanh
    Een veld van 20 x 40 meter met 4 topjes en 400 man die hun kop niet gaan houden? Succes...

Had gisteren moeite om met een dB Q7 setje boven 200 man in een uit de kluite gewassen huiskamer uit te komen door het continu gebabbel, met 400 man op zo'n groot veld en wat wind gaat je dat nooit lukken.
    Mensen die niet geïnteresseerd zijn in het gesprokene, bereik je ook niet met 20 kilowatt. Wellicht trekken ze de stekkers eruit, of draaien de speakers om, om verder te kunnen lullen.
    Voor spraakversterking, kun je op zo'n klein veldje met een paar fatsoenlijke membraanspeakers terecht. Ik weet dat ik nu vloek in de kerk, maar negen van de tien mensen op dit forum kunnen niet omgaan met spraakversterking en ook niet met geluidsinstallaties, waarin membraans de hoofdrol spelen. (Waar heb je in vredesnaam subs voor nodig om spraak weer te geven?)
    Ik weet dat ik nu wat overdrijf....
    Ik heb pas nog een onthulling gedaan in een polder van een monument
    Het stuk land was beslist groter dan 20x40. Dat klusje heb ik prima geklaard met 6 luidsprekerzuiltjes van 30 watt. Aan het applaus te merken, weet je gewoon dat eenieder de toespreken prima verstaan heeft.
    Ook bij herdenkingen etc, maak ik gebruik van klankzuilen. Een eenvoudige set-up, weinig opvallend en prima verstaanbaarheid. Het valt mij steeds op dat iedereen denkt dat hij dergelijke klusjes kan doen, met de (disco-)spullen die hij heeft.
    Heel toevallig gister en vandaag een paardensportevenement gedaan. Het hoodfdterrein met springpaarden, deed ik met een tiental zuilen.
    De kuur op muziek deed iemand met twee toppen voor dat bij klusje was hij veel goedkoper. Gisteren waren dan de luidsprekerkabels kabels te kort, zodat maar een deel van het dressuurterrein van geluidvwas voorzien (een van de korte zijden) Vandaag stond er een rek met maar liefst drie Vortex/Camkco versterkers en twee Nexo toppen. De beste man had nu meer kabel, maar weer te weinig, tien meter kabel is buiten echt geen lengte, zodat de speakers op één kanaal werden doorgelust. Vervelend is, dat als bij stereomuziek, een kanaal ontbreekt er een onvoorspelbaar geluid uitkomt.
    Aan alles had de man met zijn dure spullen gebrek. De netkabels waren te kort, te weinig luidsprekers voor een egale verdeling en last but not least klonk de spraak zo vet, dat het commentaar nauwelijks te volgen was. Lang leve de lol, toen pluvius het ook nog eens nodig vond om het overtollige water te lozen.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 11-07-12, 08:47.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• crash
      • Sep 2004
      • 88

Ooit gedacht aan omroepinstallatie (100V) met een paar hoortjes. Kost geen drol om te huren, super eenvoudig op te bouwen in het veld en voor spraak goed genoeg.
      Het is dat je zelf aangaf bepaalde spulletje in te willen zetten, het had mij niet verbaasd dat iemand hier zomaar had geadviseerd een Arraytje voor in te zetten.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Na een weekendje snoieharde rock muziek doet dit draadje me weer op aarde landen. We zijn afhankelijk van de input die een vraagsteller geeft.
        Inmiddels zitten we niet meer op het niveau voor het live forum, maar op het niveau startersvragen.
        Hierbij de vraag/oproep aan sjig om alle(!) volgende onderwerpen in startersvragen te plaatsen. Wanneer een onderwerp ergens anders thuishoort dan zal ik het netjes naar een forumonderdeel verplaatsen waarvoor een professionele insteek is vereist.
        met dank en een prettige vakantie gewenst.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Rieske
          • Aug 2002
          • 544

Helaas worden omroepsystemen worden voor spraaktoepassingen nog steeds ondergewaardeerd. Ook hiervoor geldt; geen China meuk maar TOA, RCF, Paso, en Philips.
          Life is what you make it

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Het schiet niet echt op met die Musicson Sat 10 speakers.
            In principe zijn ze voor spraak maar een wat of dertig en dat ook nog eens met een tolerantie van -6dB.
            De cijfers over gevoeligheid, zijn wel erg hoog voor zo'n onbekende luidspreker.
            Dat er speakon aansluitingen opzitten, zegt helemaal niets over de goede kwaliteit en of het pro-materiaal is.
            Overigens moet je het of heel groot doen, of en reductie toepassen in het hoog. HiFi geeft buiten maar een krakerig geluid.
            Speakertech
            Last edited by speakertech; 09-07-12, 13:09.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by sjig

Heeft evenveel kanalen als de xenyx. Maar de kwaliteit is gewoon zo veel beter (heb ze gisteren naast elkaar gehad). Ik zit nu de handleiding een beetje door te nemen, maar voor dat ik daar mee klaar ben...

Het ging de opdrachtgever erom dat het binnen dat gebied gewoon duidelijk te verstaan is. En niet het krakende geluid van vorig jaar. Die hadden toen 8 vreemde zelfbouwspeakers. Ik geloof 1 18" woofer, 1 8" mid woofer, en 1 klein vierkant piezo tweetertje. Nadat de mic het destijds begaf ik die van mij maar neer geploft. En opdrachtgever heeft gelijk gevraagd om mijn email adres voor volgend jaar!

Dus als ik zorg voor goed duidelijk verstaanbaar geluid met eventueel een delay moet het goed komen?
              Verder MusicXtra bedankt voor de reactie.
              Met een Xenyx, moet je een stem prima kunnen versterken hoor, Daar heb je voor zo'n eenvoudige setup echt geen supertafel nodig.
              Je hebt het over vreemde zelfbouw van je conculega. Je kent je eigen materiaal nog niet eens! Een goede luidspreker gebruiken voor een doel waarvoor hij niet geschikt is gaat natuurlijk zondermeer mis!
              Kijk eens naar Heuvelman. Die bouwde in de jaren 80 zelf zijn luidsprekerzuilen. Ze waren voorzien van kwalitatief zeer goede en gevoelige breedbandluidsprekers en hadden een voor die tijd goed afstraal gedrag. Uiteindelijk is een luidsprekerzuil een vroege voorloper van het line-array. Ze hebben er echt grote klussen mee gedaan.
              Zelfbouw hoeft dus helemaal niets mis mee te zijn. Het ligt meestal aan de man die de set levert en/of bedient.
              Mensen die microfoons ergens even neerploffen, heb ik ook al geen waardering voor. Een microfoon is een precisieinstrument en op die manier hoor je er ook mee om te gaan. Kijk als je microfoon met kabel in luxe doos maar 25 euro kost, kun je hem neerploffen en gelijk daar laten liggen. Een beetje kwaliteitsmicrofoon kost al gauw een paar honder euro, heeft een fijne klank en gaat jaren mee, tenzij je hem neerploft.
              Ik denk dat je niet voor het pro-audiovak geboren bent.

Beetje sinister verhaal, maar ik werd even getriggerd.

Speakertech
              Last edited by speakertech; 09-07-12, 13:08.

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Niet te geloven dat op zo'n vraag nog zo'n discussie volgt......
                Heerlijk die stilte

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by RayM
                  Niet te geloven dat op zo'n vraag nog zo'n discussie volgt......
                  Ach, het is leerzaam, voor de lieden, die denken dat hun discosetje voor elke klus geschikt is. Verblind door de specs die achter op de budget spullen staan en dan gek vinden dat het in de praktijk allemaal toch wat minder is.

Speakertech

Comment

• stamgast
                    • Feb 2010
                    • 253

Originally posted by speakertech
                    Ik denk dat je niet voor het pro-audiovak geboren bent.
                    Die jongen is 13. Ik stond op m'n 13e m'n eerste plaatjes te draaien in de ondergrondse discotheek van onze school.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by stamgast
                      Die jongen is 13. Ik stond op m'n 13e m'n eerste plaatjes te draaien in de ondergrondse discotheek van onze school.
                      Dan moet de huurder niet zeuren, of zijn eigen stereosetje midden op het veld zetten. Een beetje surround set heeft al vijf speakers.

Speakertech
                      Last edited by speakertech; 15-07-12, 22:01.

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Voor spraakversterking, kun je op zo'n klein veldje met een paar fatsoenlijke membraanspeakers terecht. Ik weet dat ik nu vloek in de kerk, maar negen van de tien mensen op dit forum kunnen niet omgaan met spraakversterking en ook niet met geluidsinstallaties, waarin membraans de hoofdrol spelen. (Waar heb je in vredesnaam subs voor modig om spraak weer te geven?)
                        Ik weet dat ik nu wat overdrijf....
                        Of je overdrijft kan ik niet inschatten (ik weet ook niet direct alles van spraakversterking) maar je noemt wel een essentieel woord in je post: "fatsoenlijk".
                        20x40 is toch best een partij lucht om in beweging te brengen, ook al is het maar spraak. Omdat het buiten is helpen je reflecties ook niet mee en stel dat het windkracht 6 waait...

Ik heb pas nog een onthulling gedaan in een polder van een monument
                        Het stuk land was beslist groter dan 20x40. Dat klusje heb ik prima geklaard met 6 luidsprekerzuiltjes van 30 watt. Aan het applaus te merken, weet je gewoon dat eenieder de toespreken prima verstaan heeft.
                        Ook bij herdenkingen etc, maak ik gebruik van klankzuilen.
                        Verschil is dat het bij herdenkingen en onthulling vaak gaat om genodigden en/of belangstellenden die hun tetter houden. Enorm verschil!

Zelf zou ik bij deze aanvraag over 3 opties gaan denken:
                        - Stevig setje toppen centraal, gebruik maken van outfills om dekking over de 40m breedte te realiseren
                        - Hele partij kleine 8" of 10" topjes om maar netjes alles te dekken zonder knetterhard te hoeven
                        - 100V hoorns, lekker makkelijk en zeer geschikt voor spraak!
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Twee stackjes van een stuk of 4 line-array topjes doet het ook heel aardig hoor.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by renevanh
                            Of je overdrijft kan ik niet inschatten (ik weet ook niet direct alles van spraakversterking) maar je noemt wel een essentieel woord in je post: "fatsoenlijk".
                            20x40 is toch best een partij lucht om in beweging te brengen, ook al is het maar spraak. Omdat het buiten is helpen je reflecties ook niet mee en stel dat het windkracht 6 waait...

Verschil is dat het bij herdenkingen en onthulling vaak gaat om genodigden en/of belangstellenden die hun tetter houden. Enorm verschil!

Zelf zou ik bij deze aanvraag over 3 opties gaan denken:
                            - Stevig setje toppen centraal, gebruik maken van outfills om dekking over de 40m breedte te realiseren
                            - Hele partij kleine 8" of 10" topjes om maar netjes alles te dekken zonder knetterhard te hoeven
                            - 100V hoorns, lekker makkelijk en zeer geschikt voor spraak!
                            Zolang het geen concert is, maar spraakversterking, maak ik me na 45 jaar helemaal geen zorgen hoe het zou moeten. Tís maar een veldje van 20x40meter hoor.
                            Een huurder die met iemand van 13 in zee gaat, heeft waarschijnlijk helemaal geen budget om wat te huren. Weinig geld, weinig geluid dus..................
                            Speakertech
                            Last edited by speakertech; 09-07-12, 19:45.

Comment

• Hans van Demen
                              • Oct 2011
                              • 113

Zolang het geen concert is, maar spraakversterking, maak ik me na 45 jaar helemaal geen zorgen hoe het zou moeten. Tís maar een veldje van 20x40meter hoor.
                              Een huurder die met iemand van 13 in zee gaat, heeft waarschijnlijk helemaal geen budget om wat te huren. Weinig geld, weinig geluid dus..................
                              Speakertech
                              +1

Budget : De hele avond gratis cola drinken, en als je dit goed doet ! Dan jonge, gaan wij het maken...............

Comment

Working...