van zwart naar wit: KvK

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nls-nls
    • Dec 2008
    • 128

    van zwart naar wit: KvK

    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Niels en ik ben van plan om van het 'hobbymatige' dj over te gaan naar het legaal uitvoeren van mijn hobby.

    Wie heeft er enig idee hoe ik dit kan realiseren.

    Ik draai ongeveer 20 keer per jaar voor een bedrag van max 300 euro.

    Moet ik mij hiervoor aanmelden bij de KvK? en zo ja, in welke vorm, en wat ben ik dan kwijt qua kosten en wat moet ik per klus inleveren?

    Hoe zit het precies met Buma Stemra? wat gaat mij dat kosten?

    Alvast heel erg bedankt voor het meedenken; ik weet namelijk nog helemaal niet over dit gebied.

    Mvg Niels
  • Hans van Demen
    • Oct 2011
    • 113

    #2
    Hoi Niels,

    Allereerst hoe oud ben je ? Je moet 18 jaar of ouder zijn om een bedrijf te mogen beginnen.Ben je jonger dat moeten je ouders hiervoor borg staan, of middels zogenoemde handlichting.

    Ben je 16 of 17 houd dan ook rekening met de kinderbijslag die je ouders ontvangen, ga je meer dan € 800,- per kwartaal verdienen kan dit gevolgen hebben voor de kinderbijslag.

    Je moet inderdaad ingeschreven zijn bij De KVK ( kosten zijn een paar tientjes per jaar ), verder moet je je aanmelden bij de belastingdienst voor een BTW nummer.

    Als je als klusprijs € 300,- vraagt, hou er dan rekening mee dat je vanuit dit bedrag € 52,- btw moet afdragen ( dus hou je netto € 248,- over)

    Hier staat tegenover dat je alle kosten mag aftrekken, en ook de btw mag verrekenen.

    Je spreekt over 20 klusjes per jaar, dus maximaal € 6000,-, zou dit niet bedrijfsmatig gaan doen, maar gewoon opgeven als neveninkomsten, mag je ook e.e.a. verrekenen.

    Bumra/stemra weet ik niet, omdat ik daar niets mee te maken heb.

    Zou als ik jou was, naar een startersmiddag van de KVK gaan, en een afspraak maken bij een accountantskantoor.

    Succes,
    Hans
    Last edited by Hans van Demen; 12-12-12, 17:40.

    Comment

    • qvt
      • Oct 2009
      • 721

      #3
      Inschrijfkosten van de KvK zijn ongeveer 45 euro per jaar, dit zou per regio kunnen verschillen maar dat kun je makkelijk vinden op de kvk website. Ik zou als zzp'er gaan, wat inhoud dat je als zelfstandige zonder personeel of compagnon werkt.

      Je wordt dan automatisch bij de belastingdienst geregistreerd en die willen dat je btw over je facturen gaat rekenen, 4 keer per jaar krijg je dan het verzoek om je omzetbelasting af te dragen. Je levert per klus dus helemaal niets in.

      Aan het eind van het jaar betaal je inkomensbelasting over je netto resultaat maar aangezien ik niet bepaald een expert ben in deze zaken is het verstandiger om gewoon langs te gaan bij de Kvk.

      Inschrijven is erg interessant omdat je je kosten kunt wegstrepen tegen je omzet, van je apparatuur krijg je dan bijvoorbeeld de BTW terug.

      Buma Stemra kan ik je niets over vertellen maar ik zou zeggen mail of bel ze eens!
      There is no substitute for imagination

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        Als je als zzp'er maar 20 klusjes doet, zeg 20x8 uur = 160 uur per jaar, kom je dus NERGENS voor in aanmerking.
        Inderdaad als neveninkomsten opgeven bij je belastingaangifte zoals Hans van Demen al zegt.

        Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • nls-nls
          • Dec 2008
          • 128

          #5
          Maar het 'probleem' is dat ik nu 18 ben, en dus (zover ik weet) geen belasting betaal.
          Ik wil gewoon als ik bij een bedrijfsfeest moet draaien bijvoorbeeld, een factuur kunnen uitschrijven zonder dat het in mijn achterhoofd spookt dat ik 'zwart' bezig ben.

          Wat denken jullie daarvan?

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Als je die inkomsten opgeeft als neveninkomen bij je inkomstenbelasting is het niet zwart. Je mag een bepaald bedrag per jaar bijverdienen aan neveninkomen.


            De heffing voor inschrijven bij de KvK verdwijnt overigens per 1 januari 2013, dus dat is in ieder geval al geen probleem. (zie http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/...g-bijdrage-kvk)
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • nls-nls
              • Dec 2008
              • 128

              #7
              Ik heb even gekeken naar inkomstenbelasting, maar dit lijkt mij ook niet alles.
              Mijn inkomsten vallen waarschijnlijk ónder het bedrag wat ik maximaal mag bijverdienen, hoef ik dan helemaal niets op te geven, of moet ik het toch ergens registreren?

              Comment

              • qvt
                • Oct 2009
                • 721

                #8
                Je moet het zowiezo opgeven, alleen hoef je er dan waarschijnlijk geen belasting over te betalen.
                There is no substitute for imagination

                Comment

                • speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

                  #9
                  Originally posted by nls-nls
                  Maar het 'probleem' is dat ik nu 18 ben, en dus (zover ik weet) geen belasting betaal.
                  Ik wil gewoon als ik bij een bedrijfsfeest moet draaien bijvoorbeeld, een factuur kunnen uitschrijven zonder dat het in mijn achterhoofd spookt dat ik 'zwart' bezig ben.

                  Wat denken jullie daarvan?
                  De belastingdienst heeft het een en ander op het web gezet. Google eens op Kleineondernemersregeling.

                  Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Hoi Niels,

                    Omdat voor ieder, iedere situatie anders is, is het goed om
                    naast info in te winnen bij de KvK, dit ook te doen bij de
                    Belastingdienst.
                    Zij kunnen jou exact adviseren in jouw situatie.

                    Het kan behoorlijk schelen, of je helemaal niets, of student
                    met allerlei toeslagen/financieringen en weet ik wat er allemaal
                    nog meer mogelijk is, bent.

                    De meeste voordelen uit een eigen zaak haal je overigens als
                    je er per jaar minimaal 1225 uren aan/in besteedt. Je hebt dan
                    recht op een startersaftrek (max. 5 jaar) Maar als je geen inkomsten hebt,
                    die boven dat bedrag uitkomen, heeft ook dat weer weinig voordeel.
                    (hoop dat deze info niet oud is?)

                    Mijn advies is dus: advies inwinnen bij de pro die hier veel van weet!

                    grtz

                    Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • nls-nls
                      • Dec 2008
                      • 128

                      #11
                      Hallo Speakertech! helemaal super,
                      ik denk dat ik daar onder val. maar moet je je dan nog registreren bij de kamer van koophandel, of waar moet ik mij aanmelden? Er staat namelijk helemaal nergens waar ik zou moeten beginnen met aanmelden ofzo.

                      Groetjes Niels

                      Comment

                      • speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

                        #12
                        Originally posted by nls-nls
                        Hallo Speakertech! helemaal super,
                        ik denk dat ik daar onder val. maar moet je je dan nog registreren bij de kamer van koophandel, of waar moet ik mij aanmelden? Er staat namelijk helemaal nergens waar ik zou moeten beginnen met aanmelden ofzo.

                        Groetjes Niels
                        Voor zover ik weet moeten alle bedrijven zijn ingeschreven bij de KvK.
                        DE KvK heb je niet zoveel aan, maar bedrijven en leveranciers vragen wel vaak om de zakelijke gegevens.

                        Speakertech
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                        Comment

                        Working...