muziek "wave" tonen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

muziek "wave" tonen

Hey,

op zaterdag werk ik meestal als lichtoperator in een lokale discotheek waar links van de lichtsturing een scherm staat, dat is aangesloten op de laptop van de dj die er zaterdag draait. Heel handig om te zien wat het volgende liedje is en vooral handig om de muziek "wave" te volgen.

op vrijdag komen vaker dj's met usb sticks, cd's, .. waarbij het extern scherm niet bruikbaar is, wat ik nu probeer te fixen.
    de cdj2000's zijn gelinkt, dus mogelijk om met de ene cdj2000 de liedjes van de andere te draaien en toch alle track info over te krijgen, samen met de muziek "wave" die je ziet op het scherm.
    Nu was mijn idee om er een pc/laptop te installeren die ook verbonden is met die cdj2000's via netwerk en deze pc hetzelfde signaal ontvangt van de cdj2000's.

Na even rondzoeken en bellen naar enkele hierover, denk ik dat er nog geen programma bestaat wat ik kan installeren met deze functies: de cdj2000's detecteerd en ongeveer dezelfde info tonen op het scherm als wat op de displays staat van deze cd spelers

iemand van jullie die meer hierover kan vertellen?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Volgens mij kun je de CDJ2000 ook als midi controller gebruiken voor software als VDJ, Traktor en misschien ook voor RekordBox. Daar moet vast ook iets mee kunnen waardoor je de commands van de CDJ, inclusief track info, naar je software krijgt. Zolang jij dan alleen kijkt zou de DJ daar in principe geen last van moeten hebben.

Is een gedachte, geen ervaring, maar vast wel eens het proberen waard. Ik weet niet of de Home editie van VDJ dat ook kan, maar die kost niks, dus proberen kan altijd
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Shark
      • Aug 2007
      • 208

hier nog meer info gevonden hierover: http://forums.pioneerdj.com/entries/...m-with-cdj2000
      straks is testen met een enkele dj programma's

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Originally posted by renevanh
        Volgens mij kun je de CDJ2000 ook als midi controller gebruiken voor software als VDJ, Traktor en misschien ook voor RekordBox. Daar moet vast ook iets mee kunnen waardoor je de commands van de CDJ, inclusief track info, naar je software krijgt.
        MIDI data geeft in het geheel geen tekstuele info door. MIDI data bestaat enkel uit stuurcommando's waarmee je (in dit geval) software kan bedienen middels hardware. Hiermee heb je geen track info zoals de TS het graag wil, tenzij de software ook werkelijk de speler is die gebruikt word en de CDJ's inderdaad alleen als controller functioneren.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Klopt, maar RekordBox gaat volgens mij verder dan alleen MIDI info.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

RekordBox ben ik niet in thuis maar dat zal (lijkt mij) niet via een MIDI kabel zijn.

[EDIT]
            Op hun site even zitten lezen bij hoe het werkt en dan hebben ze het over de gegevens met een USB stick of via een netwerkkabel op een CDJ zetten. Het werkt in elk geval niet met MIDI. Echter kan ik niets vinden over functionaliteit wat de TS wil, weergeven van CDJ display info op een computer. RekordBox lijkt me meer een soort offline editor om je show voor te bereiden.
            [/EDIT]
            Last edited by vasco; 21-12-12, 15:13.

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Daar lijkt het inderdaad op, heb er ook geen ervaring mee, maar omdat het erg dicht verweven zit met de CDJ2000 (er is zelfs een aparte RekordBox editie) leek je dat een optie om te onderzoeken. Vandaar dat ik het aanhaal

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

Mijn vermoeden zegt me dat deze functie niet bestaat, laatst een filmpje voorbij zien komen over Armin van Buuren en de reden dat hij met 4 CDJ2000 draait (zoekfunctie voor meer info) en dat hij zijn laptop gebruikt om via een chatprogramma zijn video/light operators te informeren over zijn volgende nummer.
                Als je als DJ moet gaan intikken naar de operators terwijl het ook automatisch zou kunnen, dan zou dat daar echt wel gebeuren of er werken een stelletje prutsers op dat niveau (en daar ga ik dan weer niet van uit)

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                  • Jun 2010
                  • 640

Dat heeft niets met prutsers te maken. Armin draait gewoon live en het kan als operator wel fijn zijn als je weet wat er komt
                  Veel andere jocks draaien niet live en trappen er een stick in met de showfile en sturen alles tegelijk aan waardoor er niet live gemixed kan worden...

Comment

• stainz
                    • Sep 2009
                    • 609

@radioactive
                    Denk dat je het bericht van de TS of van mij niet helemaal begrepen hebt, of ik begrijp de TS niet helemaal.

Volgens mij zit het zo:
                    - huis DJ's draaien met computersysteem dan is het volgende nummer te zien op een scherm bij de lichttafel
                    - gast DJ's draaien met USB's/CD's in een CDJ2000, scherm bij de lichttafel laat niets zien
                    - de TS wil graag bij gebruik van CDJ2000's ook zien wat het volgende nummer gaat worden

Gaat dus om live draaien met CDJ2000's waarbij er op een scherm te zien is wat er ingeladen is in een CDJ en dit is volgens mij niet mogelijk.

Comment

• Lynx
                      • Nov 2010
                      • 94

Of je hangt een gooseneck camera aan de CDJ's gericht op het scherm. Je hebt al een USB cam voor een paar tientjes. USB verlengkabel eraan richting LJ en daar een laptopje ofzo om het beeld te zien.

Comment

• Shark
                        • Aug 2007
                        • 208

Originally posted by stainz
                        @radioactive
                        Denk dat je het bericht van de TS of van mij niet helemaal begrepen hebt, of ik begrijp de TS niet helemaal.

Volgens mij zit het zo:
                        - huis DJ's draaien met computersysteem dan is het volgende nummer te zien op een scherm bij de lichttafel
                        - gast DJ's draaien met USB's/CD's in een CDJ2000, scherm bij de lichttafel laat niets zien
                        - de TS wil graag bij gebruik van CDJ2000's ook zien wat het volgende nummer gaat worden

Gaat dus om live draaien met CDJ2000's waarbij er op een scherm te zien is wat er ingeladen is in een CDJ en dit is volgens mij niet mogelijk.
                        helemaal juist
                        bij de huis DJ word het scherm (dat naast mij staat) ingeplugged op zijn laptop als extern scherm. Op dat scherm zie ik letterlijk wat de dj ziet op zijn scherm.. dus ook welke map van genre hij in zoekt, de waves van het huidige liedje, wat hij toevoegd aan zijn todo playlist, ... het meest interessante vind ik vaak enkel wat er momenteel draait en vooral de wave om toch nog zo perfect mogelijk het licht te bedienen wanneer er onregelmatige stukken in het liedje voorkomen.

Originally posted by Lynx
                        Of je hangt een gooseneck camera aan de CDJ's gericht op het scherm. Je hebt al een USB cam voor een paar tientjes. USB verlengkabel eraan richting LJ en daar een laptopje ofzo om het beeld te zien.
                        dit is vooral interessant bij de cdj2000 nexus, daar is een wave zichtbaar op de display, maar ga het eerst proberen softwarematig op te lossen door alles in een netwerk te pluggen

de setup daar momenteel is 1 serato met daarop 2 technics, 2 cdj2000, 1 laptop en mengpaneel
                        enkel de cdj2000's zijn verbonden met 1 netwerkkabel
                        ik zat met het idee om een netwerkswitch daar te plaatsen, daarmee elke cdj2000 te verbinden, een netwerkkabel van dj laptop naar deze switch en een netwerkkabel naar de 2de pc om de muziekinfo (audiosignalen/trackinfo/waves) te ontvangen en visueel te tonen via een softwareprogramma op het scherm naast mij.
                        Beide technics werken met een seratoplaat, zelden met "muziekplaten" of hoe je het ook omschrijft.

heb al gelezen over recordbox dat deze software enkel gemaakt is om cuepoints goed te zetten en een dj set op voorhand al voor te breiden, maar niet om te mixen of dergelijke. Wel las ik ergens dat er een mogelijkheid komt om de wave te zien van de huidig spelende liedjes, door meerdere aanvragen van cdj900 gebruikers.. maar sinds die functie er nog niet inzit, ben ik zelf eens op zoek naar een alternatief.
                        Last edited by Shark; 07-01-13, 12:34.

Comment

Working...