tik op geluid als er een licht effect wordt aangezet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kevinvr
    • Jan 2013
    • 6

tik op geluid als er een licht effect wordt aangezet

Ben een nieuw lid hier op het forum, maar lees al geruimte tijd het forum.

Nu weet ik een locatie waar als het geluid aanstaat en er wordt een schakelaar van het licht effecten om gezet, dan hoor je een korte tik op de boxen.
    Als de strobe pipes worden aangezet hoor je bij iedere flits bijv. een tik. Het vreemde is dat alles dat over de DMX gaat dit niet veroorzaakt. Al zet je alle parren tegelijk aan, of de stroboscoops tegelijk aanzet

Heeft iemand enig idee waar deze storing ligt, zelf dacht ik bij het op de zelfde stroomgroep staan van mengpaneel en lichtschakelaars, maar dit is uitgesloten omdat de eigenaar al getest heeft op een andere stroom groep.
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Als de stroomgroep uiteindelijk toch op dezelfde fase staat, is het dus nog steeds niet "uitgesloten". Dus zelf testen en elimineren van mogelijkheden, Zo houd je vanzelf de oorzaak over. (bijv.: is de tik er ook als de masters van het mengpaneel dicht staan?
    Zo ja: ook als het mengpaneel uit staat? Zit er nog een versterker tussen en is de tik er ook als de ingangen van de versterker dicht staan? enz enz.

Succes!
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Haai,

Er zijn best veel mogelijke oorzaken te noemen,
      maar zoals Paul aangeeft, is het het meest aan-
      nemelijk dat zowel het licht als de audio zijn aangesloten
      op dezelfde fase.

Snel ervoor zorgen dat licht en geluid gescheiden wordt,
      niet van voedingsgroep, maar juist van de fase en wss is
      je probleem dan geen uitdaging meer

grtz

Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• RonaldH
        • Aug 2009
        • 274

Dit probleem komt vaker voor, zie http://www.licht-geluid.nl/forum/tec...-speakers.html
        Zou wel eens leuk zijn om te lezen of het opgelost is, en wat de oorzaak uiteindelijk is geweest.
        Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• kevinvr
          • Jan 2013
          • 6

heb even wat dingen geprobeerd, het probleem lijkt te zitten in de versterkers in de zaal. Door een probleem in de mengtafel zat deze er niet tussen, versterkers aan, knop omzetten.. TIK, versterkers uit die achter in de zaal staan, geen tik. Het gaat om 2 versterkers 1x top, 1x bas.

Licht en geluid zijn zover mij bekend op 2 verschillende fases aangesloten, als de hoofdschakelaar van het licht uitvalt draait geluid gewoon door.
          De mengtafel en lichttafel en losse schakelaars zitten geschakkeld op de groep geluid.

Het andere topic had ik gelezen, maar zat helaas geen antwoord bij.

Wellicht dat dit helpt om een beeld te krijgen. Iemand dan een idee?

Comment

• pieturp
            • Jul 2010
            • 70

Originally posted by kevinvr
            Licht en geluid zijn zover mij bekend op 2 verschillende fases aangesloten, als de hoofdschakelaar van het licht uitvalt draait geluid gewoon door.
            Helaas hoeft 't niet zo te zijn dat ze dan dus ook op twee verschillende fases zijn aangesloten. Het kan prima Ć©Ć©n fase zijn met meerdere automaten/schakelaars. Je kunt dit nagaan door het na te meten:

Pak een multimeter en meet tussen fase 1 en nul 1 +/- 230V. Daarna meet je tussen fase 1 en fase 2; dat behoort +/- 400V te zijn. Is dat niet 't geval, maar meet je weer +/- 230V dan is 't Ć³fwel dezelfde fase Ć³fwel heb je per ongeluk de nul van fase 2. Meet je 0 Volt, dan heb je twee maal de nul te pakken Ć³f dezelfde fase
            Last edited by pieturp; 29-01-13, 22:58.
            ... en etcetera en zo

Comment

• kevinvr
              • Jan 2013
              • 6

Ik ben helaas geen elektro techneut, ik zal proberen het proberen uit te leggen zoals ik het zie.

1 voeding komt binnen in pand
              2 diverse meterkasten(verdeelpunten) door het pand
              3 op een van deze verdeelkasten zitten diverse groepen, deze groepen zitten verdeeld over 2 hoofdzekeringen(ik ben in de veronderstelling dat dit een fase is??)

Mocht het nodig zijn om te meten zal ik iemand moeten zoeken dit dit kan uitsluiten.

Comment

• pieturp
                • Jul 2010
                • 70

Als er niet ook nog een derde hoofdzekering is, is 't niet uit te sluiten dat 't dezelfde fase zou *kunnen* zijn. Andersom ook niet, maar dan wordt 't wel behoorlijk aannemelijker...
                ... en etcetera en zo

Comment

• Aart Rietveld
                  • Aug 2004
                  • 190

Simpel gezegd heb je bij een wat zwaardere gebouw-aansluiting drie verschillende fasen en een gezamenlijke nul. Uiteindelijk wordt elke groep aangesloten op Ć©Ć©n van die fasen en de nul. Als er meerdere verdeelkasten in een pand aanwezig zijn worden meestal (maar dat hoeft dus niet) alle drie de fasen doorgezet naar alle verdeelkasten. De groepen van je licht en geluid moeten op verschilllende fasen aangesloten zijn om onderlinge storing te verminderen.

Er is echter een kans dat ook een goede fase-verdeling de zaak niet op kan lossen omdat de nul toch altijd gezamelijk is en deze de storingen ook kan verspreiden. Dit is zeker het geval als de licht- en geluidgroepen zijn aangesloten op dezelfde onderverdeelkast die met een (soms te lichte) kabel is aangesloten op de hoofdkast. Het mooiste is Ć©Ć©n exclusieve groep voor al de audio die direct is aangesloten op de hoofdverdeelkast.

Die groep moet dan wel werkelijk exclusief voor de audio zijn. Heb zelf dergelijke zaken meegemaakt met een simpel laptopje die op het laatste moment nog even tbv. een videopresentatie werd ingeprikt op de "audio-groep". De beamer zat echter aangesloten op de "licht-groep" en zo ontstond er door de VGA-kabel alsnog een aardlus tussen beide groepen. Ga dat maar eens uitvinden als 20 minuten voor show-time de zaak zwaar gaat storen terwijl het al de uren tijdens de opbouw feilloos werkte...

Heb je geen elektra-ervaring: ga niet zelf prutsen maar vraag er een AV-deskundige bij. Ook de installateur "om de hoek" heeft hier vaak geen kaas van gegeten van specifieke AV-problemen.

Aanvulling: Is dit Nederland of Belgiƫ? In het Belgenland kom je nog veel 3x220V-netten tegen zonder nul en fase-fase-aftakkingen. Daar werken dit soort storingsproblemen net weer even anders... Je kunt deze netten herkennen aan het feit dat elke eind-groep twee zekeringen heeft.
                  Last edited by Aart Rietveld; 29-01-13, 23:39.

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Originally posted by kevinvr
                    heb even wat dingen geprobeerd, het probleem lijkt te zitten in de versterkers in de zaal. Door een probleem in de mengtafel zat deze er niet tussen, versterkers aan, knop omzetten.. TIK, versterkers uit die achter in de zaal staan, geen tik. Het gaat om 2 versterkers 1x top, 1x bas.

De mengtafel en lichttafel en losse schakelaars zitten geschakkeld op de groep geluid.

Het andere topic had ik gelezen, maar zat helaas geen antwoord bij.

Wellicht dat dit helpt om een beeld te krijgen. Iemand dan een idee?
                    Als de lichttafel op de geluidsgroep zit, kan er toch een koppeling tussen e.e.a optreden.
                    Je zegt ook, dat de versterkers "achterin" staan. Betekent dat lange leidingen naar de speakers??
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• RonaldH
                      • Aug 2009
                      • 274

Heb je het volgende al geprobeerd:
                      -de audiokabels aan de ingang van de versterker los koppelen
                      -de versterkers aan en de volumeknop voluit
                      -kijken of de storing er nog is
                      Hiermee kun je uitsluiten of de storing van de audioingang komt.
                      -zit de storing er nog in, dan komt het uit het net
                      -storing weg, zoeken in de audiobekabeling
                      Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

Originally posted by Aart Rietveld
                        Aanvulling: Is dit Nederland of Belgiƫ? In het Belgenland kom je nog veel 3x220V-netten tegen zonder nul en fase-fase-aftakkingen. Daar werken dit soort storingsproblemen net weer even anders... Je kunt deze netten herkennen aan het feit dat elke eind-groep twee zekeringen heeft.
                        leuke aanvulling, maar echt uitzonderlijk dat er 3x220V is ... was vroeger idd wel anders, maar tegenwoordig echt uitzonderlijk.
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• kevinvr
                          • Jan 2013
                          • 6

door drukte niet meer aan toe gekomen op te reageren.

Als ik de versterker dichtdraai van de speakers waarop de tik normaal te horen is heb ik de tik niet. de speakers staan verder weg ja het is een vaste installatie.
                          Probleem is nog steeds aanwezig. Ook als ik het schakelpaneel op een andere groep zet(licht)

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Inputkabels uit de versterkers trekken, gain weer vol open draaien en kijken of het probleem dan de kop weer optsteekt.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kevinvr
                              • Jan 2013
                              • 6

bedoel je dan de input na alle versterkers? of de input naar de betreffende versterker?

Comment

Working...