EV ELX PA systeem uitbreiden, maar wat is beter?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Satyrony
    • Feb 2013
    • 5

EV ELX PA systeem uitbreiden, maar wat is beter?

Beste J&H forummers,

Ik heb nu al bijna een jaar een EV ELX systeem, en wil deze graag uitbreiden voor wat betere geluidskwaliteit, alhoewel ik niet al teveel geld wil uitgeven.
    Ben dus op zoek naar zaken met een goede prijs/kwaliteit verhouding en ik ben beniewd naar het advies dat jullie mij kunnen geven m.b.t. de vragen hieronder. Eerst maar even een itemlijstje:

4x) ELX 115 Fullrange, (RMS 400 tegen 4 ohm)
    4x) ELX 118 subwoofer (RMS 400 tegen 4 ohm)
    1x) EV Q66 (2x 600 watt tegen 4 ohm. LPN Filter) < koppel ik aan de fullrange
    1x) EV Q99 (2x 900 watt tegen 4 ohm. LPN Filter) < koppel ik aan de subs
    1x) Behringer UB1832 FX (6 mono & 4 stereo-line in kanalen, 4 bands EQ, XLR Main Out, Jack Sub&Monitor out)

Ik ben echt verliefd geworden op EV en wil versterkers>speakers graag EV houden.
    Ik huur dit systeem uit aan organisaties die in zalen optreden (max 500 man) waar geen eigen geluid aanwezig is en op die manier spaar ik er telkens weer wat bij voor uitbreidingen. Er worden vooral MIDI's en Draaitafels op de mixer aangesloten, geen mic/mono kanelen in gebruik dus.

Dan nu mijn vragen, ga er lekker voor zitten:
    - De versterkers zijn qua vermogen niet voldoende voor het aantal speakers. Stomme "jamaar het budget is niet voldoende"-beslissing. Vraag 1: Q66 inruilen en Q99 ervoor in de plaats of is de Q99 ook niet voldoende?
    - Je las het al, Behringer mengpaneel! Vraag 2: Goed genoeg voor nu of andere (>12kanaals) mixer? Zo ja, welke?
    - Geen randapparatuur. Vraag 3: Equalizer (hoeveel bands?), Crossover & Limiter los kopen (welk merk raadt je aan?) OF dan maar meteen een PA Processor zoals de DBX Driverack kopen?

Dankjulliewel sowieso voor dit hele verhaal lezen, brand maar lekker los. Een antwoord op 1 vd 3 vragen is natuurlijk welkom, of pak het uitgebreid aan en knal ze er alledrie doorheen. Have fun zou ik zeggen

En mocht je toevallig iets 2e hands hebben liggen waarvan je denkt:"Dat kan die kerel wel gebruiken", stuur maar een PM! Ik ben niet vies van 2e hands.

Groetjes,

Daan
    GRASS Events
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Als ik je goed begrijp wil je dus niet groter, maar beter?

Ik denk dan dat de aanschaf van een goede processor een flinke verbetering voor je zal opleveren. Heb je een PM gestuurd met de link naar 2e-hands EV Dx38.

Tip: als je er zelf niet zo handig in bent, laat het systeem dan inregelen door iemand met wat meer ervaring.
    Last edited by timmetje; 15-02-13, 06:49.
    Tim

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Je kunt in ieder geval beginnen met de LPN op de Q66(toppen) uit te zetten. Heb je echt niet nodig met de subs erbij.
      Scheelt je toch behoorlijk wat uitsturingsreserve op de Q66.

Paul
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Satyrony
        • Feb 2013
        • 5

Originally posted by timmetje
        Als ik je goed begrijp wil je dus niet groter, maar beter?

Ik denk dan dat de aanschaf van een goede processor een flinke verbetering voor je zal opleveren.
        Klopt helemaal. Eerst maar kwalitatief goed geluid aanbieden en dan later groter. Thanks voor de PM, ziet er goed uit! (ik wacht natuurlijk nog even andere reacties af voor ik ergens inspring maar wat een aanbod hahaha)
        Zou dit dan ook een equalizer overbodig maken?

Originally posted by SPS
        Je kunt in ieder geval beginnen met de LPN op de Q66(toppen) uit te zetten. Heb je echt niet nodig met de subs erbij.
        Scheelt je toch behoorlijk wat uitsturingsreserve op de Q66.

Paul
        Dankjewel, dacht al zoiets vanwege het LOW pass notch gedeelte ghehe

Comment

• timmetje
          • Dec 2012
          • 424

Originally posted by Satyrony
          Klopt helemaal. Eerst maar kwalitatief goed geluid aanbieden en dan later groter. Thanks voor de PM, ziet er goed uit! (ik wacht natuurlijk nog even andere reacties af voor ik ergens inspring maar wat een aanbod hahaha)
          Zou dit dan ook een equalizer overbodig maken?
          In vrijwel alle processors zit een equalizer ingebouwd. Je kan er natuurlijk nog wel altijd een grafische EQ bijhouden om je set op de ruimte af te stemmen...

De bedoeling (of een algemeen aanvaarde manier, beter gezegd) is om je set goed af te regelen met de processor, zodat deze in de buitenlucht goed klinkt. Vervolgens kun je met een grafische EQ je set afstemmen op de ruimte waarin deze staat, om bijvoorbeeld een build-up in 't laag of vervelende echo's tegen te gaan. Om dit goed te doen zul je aan 't meten moeten met SMAART of dergelijke software, maar op 't gehoor kan je natuurlijk ook heel veel voor elkaar krijgen.

Ik wil je echter afraden een grafische EQ te gaan gebruiken enkel en alleen om je set beter te laten klinken. De meeste EQ's brengen namelijk nogal wat fase-verschuivingen met zich mee, wat de geluidskwaliteit vaak meer kwaad dan goed doet.

Je bent in dat geval beter af met een simpele analoge crossover. Die zorgt er voor dat de juiste frequenties bij de juiste speakers terecht komen; laag naar laag, en (mid/)hoog naar (mid/)hoog.

Dit is feitelijk een uitbreide versie van de LPN-filters op je versterkers. Zoals Paul al zei scheelt je dit flink wat uitsturingsreserve op je versterkers.
          Last edited by timmetje; 15-02-13, 13:42.
          Tim

Comment

Working...