Afstellen speakers en mengpaneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ejvb
    • Feb 2013
    • 4

Afstellen speakers en mengpaneel

Hoi allemaal,
    Ik maak gebruik van 2 Behringer Eurolive b215d speakers en een yamaha mg24/14fx mixer. Nu hebben deze 2 speakers meer dan genoeg vermogen voor de ruimte waarin ik ze gebruik.
    Om alles niet te hard te laten klinken heb ik twee opties:
    - master fader van het mengpaneel rond de -20 tot -30db houden
    - de gain op de speakers zelf bijna dicht draaien
    Wat is de beste optie?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Ikzelf zou de gains van de boxen zover terugzetten, dat je masters op ca. -10 dB komen.
    Werkt prettiger en scheelt ook in je signaal/ruisverhouding.
    En met -10 heb je nog wat reserve op je mengpaneel voor die heeeel zachte mp3-tjes oid.

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Idd, hoe lager je de gains van de speakers kunt zetten, hoe minder kans op breuk.

Comment

• ejvb
        • Feb 2013
        • 4

Bedankt. Ik ga het deze week testen.

Comment

• ejvb
          • Feb 2013
          • 4

Nog een vraagje. Maakt het nog uit of ik de line input of de xlr input op de speaker gebruik?

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

De jack input zou ik niet gebruiken, die is van die speaker ongebalanceerd.

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

Neem de jack input en gebruik een gebalanceerde verbinding. De jack heeft dan een tip, een ring en een sleeve (net zoals bij een koptelefoonstekker (de grote)). Kabels of verlopen die alleen een tip en een sleeve hebben, kunnen sneller storing geven.

EDIT: frederic, je was me voor. Volgens een Google zoektocht heb ik het idee dat het een gebalanceerde input is... Misschien heb jij betrouwbaardere informatie. In dat geval trek ik mijn advies deels in
              Last edited by gertgeluid; 26-02-13, 17:07.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Heb ik gevonden op de website van Behringer:

Comment

• Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 388

Dat zou dus betekenen dat een gebalanceerde jack-input mogelijk is en is het zeker aan te raden deze te gebruiken.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Of je gebruikt gewoon de XLR? De Yamaha heeft XLR uitgangen, de Behringer XLR ingangen. Op die manier ben je niet alleen verzekerd van een gebalanceerde verbinding (verkeerd jack kabeltje pakken en weg is ie), maar kan je ook eindeloos blijven verlengen en krijg je geen "vvvvvvrrrrrrooooeeeeepppppfff" als iemand per ongeluk het de connector eruit trekt terwijl de speakers nog aan staan.

Waarom je dan beter de jack kan gebruiken snap ik dus niet zo goed?

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by djspeakertje
                      Waarom je dan beter de jack kan gebruiken snap ik dus niet zo goed?
                      Als ze het heel netjes/ luxe gemaakt hebben kan het zijn dat er op de xlr ingang een extra mic preamp zit waar dus ook meer gain op zit.

Maar in dit geval betwijfel ik dat en is de kans groot dat het beide hard aan elkaar zit. In dat geval zou ik het zelf met xlr aansluiten.

Comment

• Hitvision
                        • Jun 2003
                        • 388

Originally posted by DJ Antoon
                        Als ze het heel netjes/ luxe gemaakt hebben kan het zijn dat er op de xlr ingang een extra mic preamp zit waar dus ook meer gain op zit.
                        Ik ken de bedrading van de bewuste speaker niet vandaar mijn advies om de Jack te gebruiken. Mocht er dan toch een pre-amp in zitten zitten deze elkaar niet in de weg. Ben het er wel mee eens hoor dat dit waarschijnlijk niet het geval is maar aangezien ik dit niet 100% zeker weet mijn advies aangaande de Jack input.
                        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Als je goed naar het plaatje van frederic kijkt zie je dat er bij de bewuste gainknop links "line" en rechts "mic" staat. Doet mij vermoeden dat beide ingangen hard aan elkaar zitten en door dezelfde pre-amp gaan die bij lage instelling geschikt is voor lijnsignalen en bij hoge instelling voor microfoonsignalen.

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...