Simpele oplossing voor het afspelen van geluiden met een druk op de knop?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ccvanmarion
    • Mar 2013
    • 1

Simpele oplossing voor het afspelen van geluiden met een druk op de knop?

Goedemiddag,
    Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Koos van Marion en speel in een amateur toneel gezelschap. Momenteel zit ik met een probleem dat een "niet zo technisch iemand" het geluid moet doen tijdens de voorstelling. Ik doe dat momenteel door de geluiden op een CD te branden en dat af te laten spelen.
    Het is helaas al een aantal keren gebeurd dat het verkeerde geluid wordt afgespeeld of te laat wordt ingestart.

Ik vraag me af of er iets van een hardware matige oplossing is met een aantal duidelijke knoppen die het gewenste geluid afspelen op moment van indrukken (je hoort dat wel eens van DJ's die een tune op elk moment kunnen instarten). Ik kan dat zelf de boel voorbereiden en de knoppen programmeren. We blijven een vereniging, dus het het mag niet te veel kosten, maar een paar honderd euro heb ik er wel voor over!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Met de laptop.

Hoeveel geluiden moet je hebben?
    Dit kan met Virtual DJ

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Voor de Mac:

Q-lab

Als je het enkel voor geluid nodig hebt, dan is het licentievrij
      en gratis te gebruiken.

Wanneer je de volledige licentie hebt, dan is er voor de i-Pad een
      app (pad Midi), dat van je scherm een veld van 16 knoppen maakt.
      Onder iedere knop kun je dan een zelf te kiezen actie (geluid) programmeren.

grtz

Nes
      Last edited by NesCio01; 30-03-13, 16:24.
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Boss SP202 / SP303
        Akal MPC 500

tweedehands niet duur.

bedrijfszeker, foolproof. enz
        lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Met MiniDisc. Hufterproof, en je kunt je tracks een naam geven voor het display, en op "play only 1track" zetten.

Comment

• Rieske
            • Aug 2002
            • 544

Inderdaad, maak het voor een amateur club niet te moeilijk en gebruik een MD speler. Al voor € 30,- op MP te vinden.
            Life is what you make it

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Moet je wel MD's gaan maken voor elke show...

Pak een redelijke laptop (mag best een oud beestje zijn, als ie maar stabiel draait, lekker op XP ofzo), gooi daar Jinglepalette of iets dergelijks op en hang er indien nodig een geluidskaartje aan. Je kan dr zoveel in programmeren als je wilt, verschillende tabs voor verschillende scene's maken als je heel veel geluiden nodig hebt etc.
              Mooiste is dat dat programmaatje helemaal gratis is. http://www.jinglepalette.com/

Als je dan op die laptop ook Reaper (www.reaper.fm) installeert kan je het ding ook gebruiken om de geluidjes op te knippen/plakken en bewerken, ben je in een keer klaar.

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Knippen en plakken kan ook met MD... Veranderen van volgorde ook.
                Voordeel is wederom het niet-Windows afhankelijk zijn. Ik gebruik m'n l$l ook niet met een laptop...

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Laptop met een simpele jingleplayer (idd ook gratis te krijgen) is MEER dan voldoende!! Minidisc is even gevaarlijk als cd: voor je 't weet start je de verkeerde track (zeker met die roterende selector die als eens meer verspringt dan je dacht). En als je dan vergeet hem op 1 track only te zetten ben je weer de mist in. Neen: simpel en goedkoop: 2 mogelijkheden: een jingleplayer op pc of een kleine hardwareprint als je iets van elektronica kent. Als je zelf wat soldeert, kun je zelf makkelijk een jingleplayer voor 10 geluidjes maken onder drukknoppen.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Rieske
                    • Aug 2002
                    • 544

Laptop geeft gezeik met audiokaart, brom op ongebalanceerde uitgang, reutel van de harddisk enz. enz.
                    Keep it simple !
                    Life is what you make it

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Laptop oplossing. Met daarbij een afstandsbedieninkje voor de enter of pgdwn toets en de tech kan ook naar huis!
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

Oke, ooiy gezien bij een artiest/clown/kinderentertainment die zijn eigen techniek verzorgde en daarna vele malen met succes toegepast.

Men neme een iPod shuffle, all tracks op de juiste volgorde in een afspeellijst, einde van de track maak je ...zeg...10 minuten langer per track.
                        Op de "next track" button een verhoginkje aanbrengen.

De iPod sluit je aan op het beltpack van een zender/ontvanger systeem, op een line input van het mengpaneel aansluiten en spulletje werkt.

Doordat een iPod nooit op pauze gaat en je zelf de trigger bent voor het volgende nummer zit je altijd scherp.
                        Je bent flexibel in het instarten van je tracks ( bij vergeten van tekst etc.)

Ik denk dat het instarten van een cd met de tracks op de juiste volgorde voor een simpele ziel wel te oefenen moet zijn, maar wanneer je niet op iemand anders wil/kunt vertrouwen werkt bovenstaande oplossing als een speer!
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by Rieske
                          Laptop geeft gezeik met audiokaart, brom op ongebalanceerde uitgang, reutel van de harddisk enz. enz.
                          Keep it simple !
                          Aansluiten via DI box (2x) of zo'n goedkope groundseparator van Monacor FGA40 en alle problemen zijn opgelost. Uiteraard moet je de PC ook goed "oplijnen", dus er voor zorgen dat de signaaloutput hoog is (>80%).
                          Op deze manier heb ik bij presentaties met laptops en beamers nog nimmer problemen gehad.
                          Speakertech
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by moderator
                            Ik denk dat het instarten van een cd met de tracks op de juiste volgorde voor een simpele ziel wel te oefenen moet zijn, maar wanneer je niet op iemand anders wil/kunt vertrouwen werkt bovenstaande oplossing als een speer!
                            Alleen klinkt het voor geen meter meer, dynamiek is volledig verdwenen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rieske
                              • Aug 2002
                              • 544

Originally posted by speakertech
                              Aansluiten via DI box (2x) of zo'n goedkope groundseparator van Monacor FGA40 en alle problemen zijn opgelost. Uiteraard moet je de PC ook goed "oplijnen", dus er voor zorgen dat de signaaloutput hoog is (>80%).
                              Op deze manier heb ik bij presentaties met laptops en beamers nog nimmer problemen gehad.
                              Speakertech
                              Weet ik uiteraard ook wel (duh ! ) maar TS geeft aan beperkte kennis van techniek te hebben; daarom simpel houden. Wij techneuten willen daar nog wel eens te snel overheen fietsen en alle toeters en bellen uit de kast trekken zonder stil te staan bij problemen die voor leken kunnen ontstaan.
                              Life is what you make it

Comment

Working...