Termen en hun definitie.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

By the way er zijn ook verschillende mannieren benaderingen van sub lines al dan niet cardioide . Het nadeel van een subline tov een stack links en rechts is voornamelijk level gerelateerd .
    Een line spreid de energie meer en komt op korte afstand dus minder heftig over dan links rechts stacks .
    In het far field is dit verschil een stuk minder maar je hebt wel een egalere spreiding over je publieksveld mits je de line arched .

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Leuk beginnerstopic.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

............. :-)

Comment

• drbeat
          • Jun 2012
          • 671

Originally posted by Timo Beckman
          ............. :-)
          Hoop niet dat je dat straks met al die antwoorden hier boven gaat doen van je Timo.............., of je Website... Want dat vind ik toch wel erg interessant!

Al moet ik zeggen dat ik er her en der wel weer mijn wiskunde bij gehaald heb om wat zaken te begrijpen en te snappen. Niet omdat je het niet goed uitgelegd hebt hoor, maar meer om het voor mij persoonlijk duidelijker te maken waarom je dingen zo aanpakt. Ik heb op mijn schooltijd voornamelijk zeer droge wiskunde gehad, met de filosofie dat je door middel van deze aanpak alle wiskundige en natuurkundige problematiek kunt oplossen en relativeren naar de praktijk... maar ik kan me voorstellen dat dit in het veld niet altijd mogelijk is om je Derive wiskundig rekenprogramma er op na te slaan...

Ik begrijp dat er veel tijd in gaat zitten om het te schrijven, maar om die materie allemaal te doorgronden is wat mij betreft net zo tijdvullend... Ik hoop wel dat je het wel blijft doen. In ieder geval bedankt voor wat er nu beschikbaar is!

Ik ben nu het boek wat je aanhaalde aan het lezen...interessant hoor, en stevige materie maar ook complex... dusdanig complex dat ik gerust durf te zeggen dat je met de huidige uitgebreidste processors eigenlijk een gigantisch aantal mogelijkheden hebt om een systeem in te stellen en te finetunen....

Wat ik eigenlijk nog het moeilijkste vind in het hele verhaal, als je het een beetje doorgrond.
          is dat je als je eenmaal met een processor werkt, en dit goed doet, je eigenlijk niet meer moet gaan werken met een losse EQ tussen je tafel en je frontset. of zie ik dat helemaal verkeerd?

Is er een slimme werkwijze om te komen tot een snelle korte finetuning van je ruimte en je set? Want ik merk steeds meer dat ik zelf steeds critischer wordt, je jezelf steeds dwingt om alles goed af te stellen en je uiteindelijk wel een beter geluid krijgt maar je meer tijd kwijt bent met dit soort zaken af te stellen...en die tijd heb ik dan vaak weer niet...

Nu heb ik eerlijk gezegd aardig wat klusjes gedaan met sets waar je simpelweg alles passief gefilterd werd, of waar top en sub 2 weg actief werd ingezet en dus niet zo heel veel instellingen had. maar begin me steeds meer een beginneling in dat hele gebeuren te voelen. Zeker gezien de nieuwste digi tafels, de speakerprocessors enz....
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• timmetje
            • Dec 2012
            • 424

Originally posted by drbeat
            is dat je als je eenmaal met een processor werkt, en dit goed doet, je eigenlijk niet meer moet gaan werken met een losse EQ tussen je tafel en je frontset. of zie ik dat helemaal verkeerd?
            Voor zover ik het begrepen heb gebruik je je processor om je systeem zelf te finetunen. Dat wil zeggen: subs en tops in fase, frequentiegedrag zo goed mogelijk, etc...

De losse EQ tussen tafel en frontset gebruik je vervolgens om je systeem aan te passen aan de ruimte waarin je de set neerzet.
            Tim

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Die stippel lijntjes waren puur naar sander .

Ik wordt nogal eens beschuldigd van lafheid en dat mijn bijdrage hier op 0,0 te schalen valt .

Wederom geef ik meestal redelijk ongezouten mijn mening over zaken waar ik een beetje verstand van heb en als ik op mijn blog zaken heb staan die in topics hier naar boven komen dan post ik een link hier naar toe en als het de een of andere prima donna niet bevalt prima maar dat is dan mooi zijn of haar probleem .

Of het een beginners topic betreft of niet maakt niet uit daar er voor veel zaken niet vaak een simpel antwoord bestaat en de topic starter kan hier maar beter snel aan wennen daar alles op het www snel in (h)deftig taal gebruik verzand .

Wat die wis en natuurkunde betreft je bent niet de enige die hier moeite mee heeft want ik vind dit dus ook moeilijk (voornamelijk doordat ik wis en natuurkunde vroeger echt K-vakken vond wist ik veel dat ik hier later dus erg veel mee te maken zou krijgen) .

Hier onder misschien iets wat helpt .

Als je dus 1 bron hebt en een 2de bijvoegt die 20db zachter staat krijg je een calculatie van
              20log((1+0,1)/1) maakt 20log(1,1) en geeft dus een optelling van 0,83db enz .

Last edited by Timo Beckman; 08-05-13, 16:48.

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

Probleem is dat veel maat eenheden dus lineair werken en niet logaritmisch (tijd en afstand in het geval van de blog posts dus) .
                Wil je dit omzetten naar de wereld van audio en meten zul je dus moeten wennen aan het rekenen met de 20log (en 10log versie soms) om het eea te relateren aan de wereld van de audio .
                Kan er niks aan doen maar is dus een typisch geval van jammer voor mij en de niet wandelende rekenmachines op deze wereld .

Als je het boek van mcCarthy leest krijg je op een gegeven moment dus een wat pittigere formule voor je kiezen nm. die van group delay iets wat nog veel lastiger is qua berekeningen en helemaal qua interpretatie (was ook een discussie punt ergens op dit medium:-) .

Ook het verhaal betreffende forward aspect ratio is een aanrader daar je daar dagelijks mee te maken krijgt op het moment dat je met speakers en array's werkt .
                Een van de "eye openers" voor mij was het hele x-over verhaal binnen array's mbt acoustische x-overs . Niks nieuws maar wel lastig binnen een array
                Last edited by Timo Beckman; 08-05-13, 17:00.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Of het een beginners topic betreft of niet maakt niet uit daar er voor veel zaken niet vaak een simpel antwoord bestaat en de topic starter kan hier maar beter snel aan wennen daar alles op het www snel in (h)deftig taal gebruik verzand .
                  Tuurlijk, als je begint met voetbal doe je dat ook gelijk in de eredivisie.
                  Dingen die voor een beginner net zo goed in het Chinees geschreven kunnen zijn is lastig wennen.
                  Iemand hier op het forum heeft een mooi onderschrift: Beantwoord een vraag op basis van wat de vraagsteller weet, niet op wat je zelf weet.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

MZzl Sander

By the way ze zullen op deze manier gedwongen worden om zelf dingen uit te gaan zoeken en niet alles voor gekauwd te krijgen .
                    Daar moeten ze voor naar school of zo OF VRAGEN STELLEN OP oa DIT FORUM .
                    Dan krijgen ze iig van mij een antwoord
                    Last edited by Timo Beckman; 08-05-13, 17:40.

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

Hoop niet dat je dat straks met al die antwoorden hier boven gaat doen van je Timo.............., of je Website... Want dat vind ik toch wel erg interessant!

Don't worry daar blijf ik mee bezig en het is een blog . Een website gaat er komen maar dit is voor mij zo af en toe een beetje lastig daar ik een hekel heb aan computers heb en zij ook aan mij

Al moet ik zeggen dat ik er her en der wel weer mijn wiskunde bij gehaald heb om wat zaken te begrijpen en te snappen. Niet omdat je het niet goed uitgelegd hebt hoor, maar meer om het voor mij persoonlijk duidelijker te maken waarom je dingen zo aanpakt. Ik heb op mijn schooltijd voornamelijk zeer droge wiskunde gehad, met de filosofie dat je door middel van deze aanpak alle wiskundige en natuurkundige problematiek kunt oplossen en relativeren naar de praktijk... maar ik kan me voorstellen dat dit in het veld niet altijd mogelijk is om je Derive wiskundig rekenprogramma er op na te slaan...

Doe ik ook niet op klus tenzij het absoluut noodzakelijk is . Ook tijdens de cursus probeer ik dit tot een minimum te houden hoewel sommige dingen echt behandelt moeten worden .

Ik begrijp dat er veel tijd in gaat zitten om het te schrijven, maar om die materie allemaal te doorgronden is wat mij betreft net zo tijdvullend... Ik hoop wel dat je het wel blijft doen. In ieder geval bedankt voor wat er nu beschikbaar is!

Zie 1ste antwoord .

Ik ben nu het boek wat je aanhaalde aan het lezen...interessant hoor, en stevige materie maar ook complex... dusdanig complex dat ik gerust durf te zeggen dat je met de huidige uitgebreidste processors eigenlijk een gigantisch aantal mogelijkheden hebt om een systeem in te stellen en te finetunen....

Wat ik eigenlijk nog het moeilijkste vind in het hele verhaal, als je het een beetje doorgrond.
                      is dat je als je eenmaal met een processor werkt, en dit goed doet, je eigenlijk niet meer moet gaan werken met een losse EQ tussen je tafel en je frontset. of zie ik dat helemaal verkeerd?d

Pick your poison . Voor snelle ingrepen (bij feedback bv) is het altijd een handige tool . Verder wordt er door de bezoekende tech meestal om gevraagd dus krijgt hij die gewoon .

Is er een slimme werkwijze om te komen tot een snelle korte finetuning van je ruimte en je set? Want ik merk steeds meer dat ik zelf steeds critischer wordt, je jezelf steeds dwingt om alles goed af te stellen en je uiteindelijk wel een beter geluid krijgt maar je meer tijd kwijt bent met dit soort zaken af te stellen...en die tijd heb ik dan vaak weer niet..

Leer te zeggen : jammer ik wou dat ik meer tijd had dan had ik het beter kunnen doen maar dit is hetgeen wat ik nu voor elkaar krijg binnen de beschikbare tijd .
                      Zo af en toe : fuck it goed genoeg voor nu en blijf tweaken zo lang als je kan

Nu heb ik eerlijk gezegd aardig wat klusjes gedaan met sets waar je simpelweg alles passief gefilterd werd, of waar top en sub 2 weg actief werd ingezet en dus niet zo heel veel instellingen had. maar begin me steeds meer een beginneling in dat hele gebeuren te voelen. Zeker gezien de nieuwste digi tafels, de speakerprocessors enz....
                      Je bent niet de enigste die dit gevoel wel eens heeft trust me ik spreek een beetje uit ervaring (zeker qua digi mixers wat mij betreft)
                      Last edited by Timo Beckman; 08-05-13, 17:40.

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

By the way ze zullen op deze mannier gedwongen worden om zelf dingen uit te gaan zoeken en niet alles voor gekauwd te krijgen .
                        Daar moeten ze voor naar school of zo OF VRAGEN STELLEN OP oa DIT FORUM .
                        Dan krijgen ze iig van mij een antwoord
                        Daar heb je echt een punt Timo, en ik kan je ook zeggen dat men op scholen het er ook zo instampen dat je het zelf moet kunnen vinden...daar je meer hebt aan dat je weet hoe je iets moet opzoeken en weet waar het staat en het echt snapt dan dat je het uit je hoofd kunt stampen en het na papagaait en er geen donder van snapt..

Ik zelf heb op mijn hbo bouwkunde aardig wat akkoestiekleer gehad met alle berekeningsfacetten zodat je globaal een computer simulatie van een ruimte kunt controleren en eventuele fouten en problemen al in een vroeg stadium kunt onderkennen..

Ik zelf doe heel veel met exel en t programma DERIVE. Een wiskundig rekenprogramma waar je formules zoals bovenstaande in een grafiek kunt zetten en in tabellen.. En je kunt twee formules samenvoegen. Ik vind wiskunde erg leuk, maar wil je wel vertellen dat logaritmen erg complex kunnen zijn. Maar met DERIVE weer begrijpelijk worden omdat het direct in een tabel en grafiek te zetten is...en dan kun je er weer meer meer mee voor de interpretatie.

Overigens blijft mijn stelling wel dat een ruimte en een set afstellen niet alleen met een eq op te lossen is..dit omdat als je frequenties harder of zachter gaat zetten het kan zijn dat bij het x overpunt je problemen krijgt met de processor instellingen...stand dat heb ik gemerkt...hoe het precies werkt weet ik ook nog niet...
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

Is dat derive voor windows of mac
                          laat maar heb het als app gevonden geloof ik
                          Last edited by Timo Beckman; 08-05-13, 17:51.

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

Overigens blijft mijn stelling wel dat een ruimte en een set afstellen niet alleen met een eq op te lossen is..dit omdat als je frequenties harder of zachter gaat zetten het kan zijn dat bij het x overpunt je problemen krijgt met de processor instellingen...stand dat heb ik gemerkt...hoe het precies werkt weet ik ook nog niet...
                            WTTRW
                            je bent 9 van de 10 x toch alleen maar bezig met damage control dus gewoon proberen en anders wat anders verzinnen

Comment

• drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

Is dat derive voor windows of mac
                              laat maar heb het als app gevonden geloof ik
                              Ik heb het voor windows, of er een app voor is ondertussen weet ik niet. Wij kregen hier wiskunde mee.
                              Op een windows machine. destijds waren er nog geen aps.

Comment

• e-sonic
                                • Aug 2004
                                • 329

Rekentool voor dB's
                                http://www.acoustassist.com/

overigens kan deze zowel vermogens- als spannings dB's optellen. ik heb deze samen met flink aantal algemene tools op een facebook groep gezet, dit is wel een besloten groep....

Werkt in je browser, ios en android en blackberry...

Plaats hier ook maar even de link naar het formuleblad van de VPT (de luidsprekerdag)
                                Last edited by e-sonic; 09-05-13, 08:54. Reason: En het VPT blad
                                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

Working...