Termen en hun definitie.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Originally posted by drbeat
    Daar heb je echt een punt Timo, en ik kan je ook zeggen dat men op scholen het er ook zo instampen dat je het zelf moet kunnen vinden...daar je meer hebt aan dat je weet hoe je iets moet opzoeken en weet waar het staat en het echt snapt dan dat je het uit je hoofd kunt stampen en het na papagaait en er geen donder van snapt..
    Sorry maar ik heb een paar cursussen gegeven en daar zaten oa een aantal roc'ers tussen .
    Wat ze die wijs maken is zo af en toe te erg voor woorden vooral als het richting fase en aanverwante onderwerpen ging .
    (moet er wel bij zeggen dat ik er een paar tegen gekomen ben in de loop der tijd die en initiatief toonden en behoorlijk bij de pinken waren vooral in de richting van bergen op zoom dan:-)

Comment

• e-sonic
      • Aug 2004
      • 329

Verder gebruik ik nog een excel tool, deze is ook voor spectra berekening o.a. A-weging. Deze kan ik opsturen per PM.
      Doorgaans gaat optellen van luidheden in de 10log reeks....

even de tabel erbij gepakt, uit het cursusboek. Optellen van twee geluidniveaus.(niet fase gerelateerd)

Aantal dB's dat bij het hoogste geluidniveau wordt opgeteld, op basis van het verschil tussen beide:

Bij een verschil van 0 (dus gelijke niveaus) -> 3
      tussen 1en 4 -> 2
      tussen 5 en 7 -> 1
      8 en meer -> 0
      Last edited by e-sonic; 10-05-13, 09:05.
      Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Ericsamandj
        • Jul 2010
        • 414

Jongens jongens, ik word nu wel overspoeld met informatie hier.

Ik moet toegeven dat de materie me 5 stappen vooruit is.

Dat word me toch wel een aantal avondjes werk om het allemaal te beginnen snappen.

Iemand opperde om een cursus te volgen, laat ik voorop stellen dat ik platendraaier ben op freelance basis met mijn eigen setje vanwege de hobby.

Ik ben geen geluidstechnicus die een geluidssysteem voor 50.000 man wil gaan weghangen en die ambitie heb ik ook niet.

Wel is het zo dat ik mijn eigen materiaal en diens mogelijkheden wil kennen.

Dat is dus ook de reden dat ik hier al jaren dagelijks meelees en sinds 3 jaar lid ben. Echter gaan sommige dingen me de pet te boven. Dat komt omdat ik me hier tussen de professionals begeef. Laten we wel in acht houden dat ieder vak een samenzwering tegen leken is. Voor een platenschuiver weet ik veel over geluid, als geluidstechnicus ben ik een noob, wat maar aangeeft hoe complex dit vak is.
        Laat jullie vooral door mij niet ontmoedigen alle info die je kwijt wil te posten, dan doe ik m'n best alles te begrijpen.

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Het feit dat je vragen durft te stellen is al erg positief .
          Meeste mensen (en tech's) durven/doen dit niet daar het te vaak als gezichtsverlies of nog dommere redenen gezien wordt .
          Trust me vragen worden altijd beantwoord maar dan moeten ze wel gesteld worden.......:-)

Comment

• Ericsamandj
            • Jul 2010
            • 414

Oke, het woord tweaken lees ik nu veelvuldig in de topics.
            Is dit verstellen van frequenties?

Comment

• drbeat
              • Jun 2012
              • 671

Goede vraag...ik heb er ook nog 1.. Het verschil tussen DCA's en sub groepen..voor mijn beleving werkt t hetzelfde...wat is nu echt t kwaliteitsverschil....
              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Tweaken (to tweak) is een Engels werkwoord dat eigenlijk "verstellen" of "bijstellen" inhoud. Zo kan je een EQ tweaken, maar ook een compressor, gate of effectapparaat. Vaak wordt bedoelt dat er redelijk fijn wordt afgesteld, dus niet al te grof, maar meer het bijstellen voor een nummer met bijvoorbeeld een wat stevigere zangpartij. Overigens is tweaken een redelijk algemene term, zie de site tweakers.net.

Een VCA is een Voltage Controlled Amplifier.
                Een DCA is een Digitally Controlled Amplifier.

Ze doen precies hetzelfde, maar een VCA vind je alleen op analoge tafels, en een DCA alleen op digitale tafels, domweg omdat de VCA analoge technologie gebruikt en de DCA digitale.
                Een VCA/DCA is feitelijk een afstandsbediening voor de toegewezen kanalen. Als je bijvoorbeeld al je drums toewijst aan een (1) VCA/DCA en je bedient de fader van die VCA/DCA, dan bedien je eigenlijk alle toegewezen faders (in dit geval de drums) tegelijk, en zo dat de verhoudingen tussen de faders onderling continu gelijk blijven. Eigenlijk is het een soort masterfader voor alle toegewezen faders dus.
                Het grote verschil is dat er bij een subgroep daadwerkelijk geluid door de fader van de groep gaat, terwijl een VCA alleen maar elektronica aanstuurt, er gaat dus geen fysiek elektronisch geluid door de fader zelf, alles gebeurt in de broodjes. Bij een DCA gebeurt dat dus digitaal.
                Een VCA/DCA heeft als voordeel dat stereo of mono niet uitmaakt. Als je een stereofader toewijst aan een (1) VCA/DCA blijft het geluid stereo omdat je enkel de fader op afstand bedient. Dit werkt dus ook met 2 mono kanalen die samen stereo zijn (toetsen, overheads, CD).
                Bij een (mono) subgroep kan dat niet met 1 fader, omdat al het geluid door die ene (mono) fader moet, dus alles wordt automatisch mono (behalve bij stereokanalen, afhankelijk van het type tafel). Doordat er audio door een subgroep gaat kan je die audio aftappen via de subgroep output (er bestaat niet zoiets als een "VCA Out" of "DCA Out"), die je kan gebruiken om delays mee aan te sturen. Omdat er audio doorheen gaat kan je ook een insertpunt maken op een subgroep, iets dat ook niet kan met een VCA/DCA.

Bij een VCA/DCA zul je meestal geen faders zien bewegen als je de VCA/DCA beweegt. Overigens kan je de verhoudingen tussen de faders onderling gewoon aanpassen als ze zijn toegewezen aan een VCA/DCA (net als bij een subgroep). De setup achter een VCA/DCA is "Master-Slave". Alle kanalen zijn Slave (als je 1 kanaal verandert blijven de andere zoals ze waren), en de VCA/DCA fader is Master (die bestuurt alle toegewezen kanalen tegelijk).

Met VCA/DCA kun je hele leuke dingen doen, zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=MMMmR1u0CFk

Afhankelijk van welke tafel je hebt kan je soms ook subgroepen toewijzen aan VCA/DCA groepen.

In principe is er geen of nauwelijks verschil in geluidskwaliteit tussen een VCA/DCA en subgroep.

Overigens gebruiken sommige (analoge) tafels VCA's voor ieder kanaal. Hierdoor gaat er geen audio meer door de daadwerkelijke fader. De fader stuurt slechts de VCA aan de vervolgens het volume van het kanaal bedient (hier is de VCA dus echt een versterker). Doordat er geen audio door de fader zelf gaat, maar slechts een stuurspanning is de fader veel minder gevoelig voor storing als er stof/vuil in komt.

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Ericsamandj
                  • Jul 2010
                  • 414

[IMG][/IMG]
                  Zijn deze 2 kastjes bedoeld als infill?

[IMG][/IMG]

Deze fire end opstelling gisteren tegengekomen, l'acoustics sb28.
                  Dat ging me toch tekeer, volgens mij tot zo'n 30 hertz.
                  Heb de specsheets van deze subs opgezocht, lopen door tot 100hertz bij gebruik van v-dosc en arcs systemen.
                  Maar dan rijst bij mij de vraag: hoe kan dit? De array topkasten beginnen toch pas bij 500 hertz of hoger?
                  En dan nog snap ik de keuze van deze opstelling niet, zoals je ziet is er plek genoeg voor een subline, wat de spreiding normaal egaler maakt, en je bovendien geen delay nodig hebt.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Die kastjes zijn inderdaad als front-fill bedoeld en dat werkt ook prima.
                    De sub opstelling hoeft niet perse een end-fire te zijn, kan ook een cardoide opstelling zijn bedoeld om het sub naar achteren zoveel mogelijk uit te doven.
                    V-Dosc toppen beginnen al bij 40Hz, meer dan laag genoeg om aan te sluiten op de subs.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Ericsamandj
                      • Jul 2010
                      • 414

40 hertz voor een array top, ik dacht dat zulke lage frequenties niet mogelijk waren met gebruik van waveguides.
                      Het klonk iig als een klok.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Die wave-guide is alleen voor de hoogdrivers, een V-Dosc top bevat daarnaast ook nog 4*7" en 2*15".

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Zo ziet een V-dosc er van binnen uit:

Tussen de 4*7" (de gele conussen) zit de waveguide.

Het verschil tussen een "sub-line" (physical/virtual subwoofer arc) en een end-fired/Cardioid Sub Array (CSA) is de mate van uitdoving (en dus geluidsniveaureductie).

Bij een subwoofer arc krijg je meer spreiding aan de voorkant, maar blijft er aan de achterkant veel laag over:

Bij een end-fired opstelling zoals in de foto (aangenomen dat er alleen subs links en rechts staan) heb je rond 1 frequentie uitdoving, bij de rest minder, maar je hebt wel meer geluidsdruk aan de voorkant, en alle subs staan aan de voorkant in fase, wat meer punch en strakker laag op schijnt te leveren. (wie weet gaan we dat volgende week bevestigen/ontkrachten bij Mac):

Bij een CSA opstelling zoals in de foto heb je uitdoving over het hele frequentiespectrum van de sub, maar minder SPL aan de voorkant, en de subs staan wel allemaal in fase, maar de (achterste) helft loopt 1 hele golfvorm achter, waardoor het laag minder strak en punchy zou klinken:

Hieronder nog een keer CSA en End-Fired, maar dan op 80Hz.
                          End-Fired:

CSA:

Hopelijk is het zo wat duidelijker.
                          Met de opstelling zoals in de foto kan je dus zowel een CSA als een End-Fired opstelling creƫren door andere processing toe te passen.

Daan

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by Ericsamandj
                            40 hertz voor een array top, ik dacht dat zulke lage frequenties niet mogelijk waren met gebruik van waveguides.
                            Het klonk iig als een klok.
                            eh, als je je banaan maar lang genoeg maakt ( en fatsoenlijk timet) heb je in principe geen sub nodig. waveguides beginnen ook pas rond die 400, 500 hz, en nog hoger, maar das voor mid-hoog en top-hoog.

die 12" ernaast doen in principe genoeg om naar beneden door te kunnen ( afhankelijk van kast filtering, poorten etc etc) tot 20 hz.
                            Last edited by Gast1401081; 02-06-13, 19:57.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

En dan komen we bij het bestaansrecht van de K1sub, in feite een topkast zonder mid en hoog sectie, puur bedoelt om de array lengte zo groot te maken dat deze ook vanaf 40 Hz al lekker bundelt.

Comment

• djspeakertje
                                • Oct 2008
                                • 1912

Meteen even een vraagje dan: Vanaf welke lengte bundelt die array ook op 40Hz? Moet dan de hele array domweg langer zijn dan de golflengte van 40Hz? (8,6mtr) Of is de halve golflengte genoeg?

Daan

Comment

Working...