Termen en hun definitie.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Daan, dit werkt exact gelijk aan een sub array alleen dan in het verticale vlak, vanaf 120º faseverschuiving begint de uitdoving en dus de bundeling. Dat houdt dus in dat wanneer de totale array langer is dan 1/3 van de weer te geven golflengte de bundeling begint. Bij 50 Hz is dat dus ruim 2 meter, hoe langer de array des te sterker die bundeling wordt.
    Dat is dus ook een van de redenen dat een kleine line-array niet goed meekomt in het laag, 6 kastjes van een 8" systeem zijn net 1,5 meter lang en zullen bij 100Hz nog praktisch omnidirectioneel zijn. 16K1 toppen met 4 K1 subs erboven zijn totaal 9 meter lang, dan gebeurd er dus wel wat in het laag, qua bundeling.
    Zie dat je aardig los gaat met Mapp-online, probeer dit maar eens te simuleren met verschillende array lengtes en verschillende frequenties.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Ja, ik gebruik Mapp voornamelijk om subs te simuleren (beetje hobby geworden onderhand, klooien met sub setups), maar ik ga zeker e.e.a. proberen.

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Ericsamandj
        • Jul 2010
        • 414

Dus als ik het goed begrijp kom je met een line array ook zonder subs goed weg, mits de banaan lang genoeg is?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

@Daan, het is gewoon met subs simuleren maar dan in het verticale vlak, resultaat is exact gelijk.
          @Eric, ook bij een enkele kast komt er al dik sub uit een 15" line-array maar om het bij lage frequenties ook als line-array te laten werken moet de array lang zijn.
          Hier heb ik er een heel stuk over geschreven.

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

En mits de kasten laag genoeg gaan. Als de frequentierespons van je kastje 90Hz-19.000Hz (-3dB) is ga je de 40Hz nooit halen.

@MusicXtra: Wat stom, het is inderdaad precies een subarray. Nooit bij stilgestaan dat dit dus ook voor line-arrays en in ook voor conventionele systemen geldt. (bij conventioneel zal het zelfs verticaal én horizontaal zijn afhankelijk van het formaat van de cluster)

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Uiteraard moeten de kasten de frequenties wel weer kunnen geven anders haal je het met 100 kastjes onder elkaar nog steeds niet, dat leek me te logisch om apart te vermelden.

Comment

• Ericsamandj
                • Jul 2010
                • 414

Even een schopje, Ben me nu eens wat aan t verdiepen in mn processor.
                Deze is ooit voor mij afgesteld door een behulpzame collega maar wil dit toch ook zelf kunnen nu er een speciale setup op komt te staan met Carnaval.
                Ik wil het volgende combineren op een wagen:

2 x synq rs212b toppen op synq 2k2
                2x master audio m15 toppen/floormonitor op synq 1k0
                4x bose 802 toppen op synq 1k0 (andere)
                2 x g sub. allebei apart op een aav4001plus gebrugd.

Nu krijg ik het instellen van de x overs en ook een eventuele delay wel zelf voor elkaar maar zou ik in dit geval ook met fasedraaiingen moeten werken? heb werkelijk geen idee of het nodig is aangezien alle speakers reflex kasten zijn, of heeft dit er niet mee te maken? en is een vertraging van 50 cm echt hoorbaar, of krijg ik dan al meteen uitdoving?
                Dit omdat de afstand tussen de speakers niet exact te meten is.

Comment

Working...