Termen en hun definitie.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

Termen en hun definitie.

In navolging van mijn vraag in het ev setje topic.
    Een aantal benamingen en termen waarvan ik graag meer wil leren, en waarover ik via de search geen bevredigende antwoorden heb gevonden.

Faseplug/ fasedraaier?
    Wat zijn dit en waar dienen ze voor?

Ik lees over verschillende soorten line array's, wat zijn de verschillen?
    Ik heb gelezen over:
    point source array's
    Constant curve array
    en in het meyer topic iets met beam array?

Time alignen? andere term voor fasegedrag afstellen?

Octaven, lees bij verschillende processor topics over 8db per octaaf, 12 db per octaaf.
    Wat word hiermee bedoeld?

Sorry, zijn een hoop vragen die voor de meesten hier gesneden koek zullen zijn, maar wil graag snappen waar t vaak over gaat.
    Alvastbedankt....
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Originally posted by Ericsamandj
    In navolging van mijn vraag in het ev setje topic.
    Een aantal benamingen en termen waarvan ik graag meer wil leren, en waarover ik via de search geen bevredigende antwoorden heb gevonden.

Faseplug/ fasedraaier?
    Wat zijn dit en waar dienen ze voor?

Een fasedraaier is simpelweg een 'andersom' gesoldeerd kabel om de polariteit van een microfoon (of ander signaal) om te draaien. Handig als de mengtafel niet over een dergelijke knop beschikt.

De + en - van de kabel zijn dus omgewisseld.

Vaak gebruik je dit trucje waarbij twee mics elkaar in de weg kunnen zitten, zoals bij snare top/snare bottom, bas met versterker én DI, etc...

Dat is alvast antwoord op één van je vragen. De rest kan ongetwijfeld beter beantwoord worden door mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
    Tim

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Time alignen is wat anders als fase gedrag afstellen al heeft het wel veel met elkaar te maken.
      Time alignen is simpelweg het verder/dichterbij plaatsen van de verschillende drivers om te zorgen dat de luisteraar uit alle drivers op hetzelfde moment een positieve of negatieve puls hoort. Dit kun je doen door de kast zodanig te ontwerpen dat het akoestisch centrum van alle drivers op een lijn ligt maar met de huidige processoren kan dit net zo makkelijk electronisch.
      Het fase gedrag afstellen is zorgen dat de verschillende drivers over het gebied waarin ze elkaar overlappen bij elke frequentie gelijk bewegen.
      Dit is dus even wat lastiger te realiseren dat time-alignen maar is van enorme invloed op de weergave van een systeem.
      Fase afregelen gebeurd met all-pass filters, dit zijn filters die alle frequenties doorlaten maar wel een frequentie afhankelijke fase draaiing toevoegen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen De Paepe
        • Nov 2009
        • 52

Een octaaf is een een toonladder. Wij bekijken dit echter niet als noten maar als frequenties. een octaaf is een verdubbeling of halvering van frequenties. Bijvoorbeeld de frequenties van 30 tot 60Hz is een octaaf maar ook van 8KHz tot 16KHz. Als je bij een crossover of processor instelt dat die bepaalde uitgang 12dB per octaaf omlaag gaat op het crossover punt dat bijvoorbeeld op 100Hz ligt, zal je bij 200Hz 12dB minder signaal hebben.

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Misschien het boek van bob mcCarthy kopen daar staat een bult informatie in en dan alles wat je ven niet begrijpt via het www opzoeken .
          Ik heb hier onder een linkje naar mijn blog geplaatst . Is vooral info betreffende het meten met smaart of sim en gaat dus iets dieper als veel van de informatie die er te vinden is op het www.

Een cursus volgen helpt ook
          Last edited by Timo Beckman; 25-04-13, 09:22.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

fasedraaier - polariteitsdraaier eigenlijk, waarbij je pen 2 en 3 omdraait.
            Een faseplug is zo'n toeter die je binnenin de hoorn nog wel eens ziet...

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Originally posted by MacGyverSounds
              Een faseplug is zo'n toeter die je binnenin de hoorn nog wel eens ziet...
              Het is wel wat meer dan dat, vrijwel elke CD heeft ook een faseplug.

Dit lijkt me een betere uitleg:

Al is dat ook nog maar het topje van de ijsberg...

Mvg,

Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Even niet uit het oog verliezen dat deze vraag in het beginners forum wordt gesteld...
                Dus antwoorden op basis van het feit dat de vraagsteller nauwelijks kennis heeft van de materie.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by 4AC
                  Het is wel wat meer dan dat, vrijwel elke CD heeft ook een faseplug.
                  CD is in dit geval de compression driver, en dus niet de constant directivity hoorn.

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

Hij en ieder ander kunnen er maar beter aan wennen en zo als hij dus ook doet vragen stellen en google gebruiken daar het er niet makkelijker op wordt naar mate je verder komt .
                    Simpele taal gebruiken helpt niet echt daar alles op internet omschreven wordt met de meest dure taal voor simpele dingen

Comment

• Ericsamandj
                      • Jul 2010
                      • 414

Heb na wat filosoferen weer eens een gedachtegang waar ik niet uitkom.

Betreft akoestische koppeling; dit geschied wanneer je bijvoorbeeld bij subs een 2 e ernaast inzet, heb je dan in dit geval door de koppeling 3db winst, of door de verdubbeling van het vermogen? Of beiden en 6db winst tov 1 sub?

tot hoever kan je subs dan uit elkaar plaatsen zodat ze wel blijven koppelen.

Weet niet of de term juist is maar fire end opstelling is de subs plaatsen met max 1 meter ruimte ertussen?

Waarom worden bij drive in shows vaak sub top per kant ingezet en niet gewerkt met subs als centerstack? Vanwege de uniformiteit?

Comment

• Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

2 bronnen geeft 20log(2/1)=6dB mits beide bronnen 100% in fase staan .

Subs kun je naast elkaar plaatsen (een sub line dus) en dan geldt de maximale afstand van 2/3 golflengte van x-over frequentie aan de bovenkant . Minder mag altijd maar ga je er overheen dan krijg je side lobbes .
                        Bij end fired array's plaats je subs achter elkaar en vertraag je alles naar de achterste sub waarbij er aan de achtekant dus cancels ontstaan die afhankelijk zijn van de afstand tussen de subs .

I did a article on End fired sub array’s more than a year ago but only in Dutch so now the English version . The end fired sub array has the advantage of summation in front of the array and cancela…

So following up on the End Fired Sub Array article i did before this article here is the description of what i call a Reversed End Fired or Gradient as Harry Olsen called it (note : Harry Olsen cam…

In the last few posts there were descriptions of cardiod sub array’s . Turns out you need more processing and amplifiers to build them , knowledge to put them to good use (so you need a system tech…

So as a follow-up on the cardioid SUB files i posted some time ago There are a few things i did not post about and among them is the difference between subs in a conventional Left & Right set-u…

Die vraag betreffende drive in geen idee maar denk dat het oa met geld te maken heeft

Het nadeel van een stack links en een stack rechts staat beschreven in de laatste link van het rijtje . Stel vragen als je iets niet (helemaal) begrijpt en dat doe je al dus je bent op de goede weg . Keep it up
                        Last edited by Timo Beckman; 07-05-13, 21:07.

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Originally posted by Ericsamandj
                          Waarom worden bij drive in shows vaak sub top per kant ingezet en niet gewerkt met subs als centerstack? Vanwege de uniformiteit?
                          Vaak is het gewoon ook moeilijk om een centerstack te plaatsen / gebruiken, of je moet het onder de dj tafel / meubel kunnen wegstoppen. Met wat grotere klussen doe ik het wel eens, maar nooit bij een kleiner feestje.

Comment

• Ericsamandj
                            • Jul 2010
                            • 414

Fire end is dus niet de goede benaming, zoals Timo omschrijft is het dus zoals Sander laatst een foto plaatste van een gig uit Amsterdam.

Hoe noemt men de opstelling dan waarbij de subs in rij staan met ertussen ietwat ruimte?

Ik zie t over t algemeen bij de grotere line arrays op buitenfestivals.

Edit: overheen gelezen, gewoon een subline dus.

Comment

• Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

Wat de sub opstelling waarvan jij die foto hebt gezien : je hebt daar 2 mogelijkheden nm
                              Een gradiënt array (reversed end fired zoals ik het noem) waar de achterste sub wordt naar de voorste sub gedelayed en daar na polariteit flippen . Geeft een erg goede reductie van laag aan de achterkant maar door het fase verschil aan de voorkant zal dit minder goed te matchen zijn met je main array .

Of een echte end fired waarbij je dus 2 3 of 4 subs achter elkaar legt en alles naar de achterste delayed . Dit geeft de beste respons qua klank maar neemt erg veel ruimte in beslag .

Die sub line is zoals het heet en sterker het is een line array maar dan alleen voor laag . Door de golflengtes van de frequenties van het sub kun je dit verder uit elkaar plaatsen zonder de "vervelende" gevolgen die er plaatsvinden mocht je dit met echte line array kasten proberen .

Comment

Working...