Dasspeld-microfoon advies gevraagd voor geluids-experiment

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dirk Jan
    • Jul 2013
    • 7

    #16
    Originally posted by renevanh
    Is dit een 'eenmalige' projectdagje om wat opnames te maken of een langlopende theatershow?
    In het eerste geval zou ik namelijk ervoor kiezen wat mics te huren, scheelt een hoop!
    Dat is nu eigenlijk nog moeilijk te zeggen, maar het is wel de bedoelingen om meerdere keren een performance te gaan doen.

    Originally posted by renevanh
    Condensators vastplakken gaat niet werken, ligt vooral aan de werking van (condensator)microfoons...
    Als ik het goed begrijp ontkom ik er niet aan om microfoons op een standaard te zetten.
    Want ook die Rode NT5 microfoons lijken me niet geschikt om op kleding te bevestigen, c.q aan een potten-en-pannen-instrument te vast te plakken of op te hangen.



    Voorlopige conclusie: Ik heb veel bijgeleerd. ;-)
    Last edited by Dirk Jan; 20-07-13, 15:44.

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #17
      Originally posted by MacGyverSounds
      ja, die draaien op de grote-broer-phantoom = 48V, en dat geeft bijna geen enkele zender.
      beter dus : touwtje erstussen. En idd, potten en pannen zijn niet echt mobiel..:-)

      Originally posted by frederic
      De Sennheiser SKP 300 G3 transmitter klaart die klus wel.
      bijna geen enkele zender

      Originally posted by Dirk Jan


      Voorlopige conclusie: Ik heb veel bijgeleerd. ;-)
      lol !!

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #18
        nota bene: gevoelige microfoons vastplakken op handpercussie geeft contactgeluid problemen.

        Piezo-opnemers echter kunnen bij dit soort projecten een cheap and cheerful methode zijn. Klinkt anders maar zou voor sommige dingen (bv een pan die je met iets metaals aanslaat) zeer aggressief en direct op de PA kunnen geven.

        dat is voor een prikkie zelf te solderen.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Dirk Jan
          • Jul 2013
          • 7

          #19
          Originally posted by showband
          nota bene: gevoelige microfoons vastplakken op handpercussie geeft contactgeluid problemen.

          Piezo-opnemers echter kunnen bij dit soort projecten een cheap and cheerful methode zijn. Klinkt anders maar zou voor sommige dingen (bv een pan die je met iets metaals aanslaat) zeer aggressief en direct op de PA kunnen geven.

          dat is voor een prikkie zelf te solderen.
          Het wordt steeds interessanter!

          Op Ebay zie ik een aantal piezo microphones, zoals onderstaand plaatje, tegen. Allemaal gemaakt met de nijverheid van Chinese kinderhandjes. (Herkomst: Hongkong, of China)

          Maar als jullie hier nog kritische toevoegingen op hebben, hoor ik het natuurlijk graag.
          Ik ben vooral benieuwd welke eisen dit stelt aan de zender en receiver. Bv de Samson Stage 5.





          Dezen noise-free maken, gaat zo: Christian Liljedahl - Noise free, balanced piezo microphone

          Het volgende filmpje is wellicht ook interessant:

          Last edited by Dirk Jan; 21-07-13, 14:22.

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #20
            Ook ik ben van mening dat een 2-tal overheadmicrofoons
            het beste resultaat zullen opleveren.

            Mocht je iets willen 'beplakken' dan kan ik je de AKG C 411 ook
            zeker aanraden. (Let even op bij aankoop dat deze er is met
            verschillende pluggen).

            Waar je ook aan kunt denken zijn zgn grensvlakmicrofoons.
            Deze kun je nl. gewoon plat op het oppervlak leggen en ze nemen
            erg veel waar. Ik gebruik hier de DPA 4061 voor
            (met speciale grensvlakhouder).

            Wellicht dat een combi van overheads, plakmikes en grensvlakkers
            het allerbeste resultaat geeft. O.a. is dit ook afhankelijk van wat je
            allemaal gaat laten trillen/bespelen.

            Sterkte in je zoektocht.

            grtz

            Nes
            Last edited by NesCio01; 22-07-13, 14:38.
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #21
              Originally posted by Dirk Jan
              Maar als jullie hier nog kritische toevoegingen op hebben, hoor ik het natuurlijk graag.
              Ik ben vooral benieuwd welke eisen dit stelt aan de zender en receiver. Bv de Samson Stage 5.
              Ik heb enorm deja vu overigens. "experimentele muzikanten" doen namelijk al sinds de BBC electronic workshop allemaal identiek hetzelfde experiment. En hebben allemaal dezelfde experimentele problemen op te lossen. En ja electrisch gereedschap gebruiken is niets experimenteels. Dit verhaal zou net zo een sticky moeten krijgen als de "geluidssystemen voor caranaval" vragen.

              to the point

              je blijft over twee dingen praten door elkaar heen.

              1) hoe versterk ik dit goed uit?
              en
              2) werkt dit wireless? (maar wel goedkoop want ik heb het geld er niet voor)

              Het antwoord op 1) set overheads of misschien piezo's gaan plakken

              Het antwoord op 2)
              Zelfs een kabel van twee tientjes klinkt beter dan ELKE zender ongeacht prijs.
              Goedkope zendersets gebruiken typisch een compander. En hebben goedkope electronica. ("je plugt je prachtige geluid in een preamp die slechter is dan een instap behringer submixer")

              een kabel klinkt goed.
              Die vervang je door meer kabels, batterijafhankelijkheid, extra electronica
              Daar blijf je wegens budget nog eens een goedkoop setje voor zoeken. Zo eentje die alles wat erdoorheen gaat omzet naar gecompresde modderige signalen.

              Advies:
              -Maak eerst goed geluid.
              -Gewoon met een kabel.
              -Zonder rondzingers.

              Ga dan kijken welk deel van je setup draadloos moet worden. Een slijpschijf op een plaat zetten zou namelijk best kunnen betekenen dat die slijpschijf helemaal niet in de buurt van het publiek MAG.
              (de meeste slachtoffers bij experimentele bands vallen trouwens bij de performers die gereedschappen gebruiken maar BV kunstacademie achtergrond hebben. Die weten niets van maximale toerentallen waarboven de slijpschijven uit elkaar spatten enzo)

              En nog een gratis tip:
              (Vernieuwende experimenten zijn al 30 jaar ongeschreven regels voor. Ik snap niet waarom maar noisemuzikanten lopen allemaal dat pad af. Dus bij voorbaat alvast deze. )
              Dingen met electromotors pik je ook mooi het gegier van op met een gitaarelement. Dat geeft de juiste grid. Is via een gitaarsetup, die waarschijnlijk toch al op je toneel staat, uit te versterken. Een buizenamp haalt de onbruikbare delen uit je geluid en maakt het mooie stuk gewoon met 1 knop lelijker waar nodig.
              Het vervolg van dat experiment is zwaar vervormd deurbellen en anzichtkaarten bij je element houden en ringmodulators eroverheen gooien. Eventueel een wahpedaal of envelope filter over je microfoon. En dan gelooft het hele publiek op zeker dat je uniek en nog nooit vertoonde experimenten staat te doen.
              Veel succes!
              Last edited by showband; 22-07-13, 09:12.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #22
                lekker belangrijk!

                Comment

                • stamgast
                  • Feb 2010
                  • 253

                  #23
                  Het idee van een rondom-microfoon is niet eens zo gek, hoor. Maar ik spreek voor mezelf: broadcaster.
                  Een goede kleine microfoon is bijvoorbeeld de Sennheiser MKE-2 of de DPA 4061. Deze kun je aanschaffen met XLR-naar-zender-verloop (sommige zenders zijn op minijack maar in de pro-wereld kom je bijvoorbeeld ook Lemo tegen).
                  Voordeel van deze microfoons is dat je geen speciaal kastje voor 48v naar 5v nodig hebt, deze mic's worden vanuit de zender gevoed en kunnen via een XLR-verloop ook op gewone fantoom hun werk doen.

                  Overigens ben ik met Showband eens dat bedraad altijd beter is dan op zender. Als je niet wilt dat je podium vol staat met statieven is het best het experimenteren waard om ergens wat weg te plakken.

                  Comment

                  Working...