Beste mensen ik heb speciaal voor deze vraag dit account gemaakt aangezien ik niet direct vond waarnaar ik opzoek was welnu ik heb in mijn kamer hier een yamaha dsp a3090 staan met 2x80watt op de main aansluiting zitten al mijn boxen aangesloten namelijk 4x solid monitor hierover zijn helaas geen specs meer te vinden op de bowers en wilkins site die deze produceerden er hangen ook ng 2x bose studiocraft 300st's aan ik zit nu met de vraag of ik er ng een subwoofer kan aanhangen met 200wat rms en 1200w piek blaast deze de versterker niet op? ik wil graag wat advies hierover mvg weekly
Kan mijn versterker het ng aan?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Labels: None
-
Beste mensen ik heb speciaal voor deze vraag dit account gemaakt aangezien ik niet direct vond waarnaar ik opzoek was welnu ik heb in mijn kamer hier een yamaha dsp a3090 staan met 2x80watt op de main aansluiting zitten al mijn boxen aangesloten namelijk 4x solid monitor hierover zijn helaas geen specs meer te vinden op de bowers en wilkins site die deze produceerden er hangen ook ng 2x bose studiocraft 300st's aan ik zit nu met de vraag of ik er ng een subwoofer kan aanhangen met 200wat rms en 1200w piek blaast deze de versterker niet op? ik wil graag wat advies hierover mvg weekly
Ander forum dan maar
SpeakertechLast edited by speakertech; 16-12-13, 20:35.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı -
Je hebt hier je vraag gesteld op een pro audio forum waar het over geluidssets gaat voor DJ-werk feesten theater concerten etc. In dit geval stel je een vraag over HiFi. Ik denk dat jij je vraag beter kan plaatsen op een HiFi forum waar je wellicht betere en gerichtere antwoorden zult krijgen als hier.
Kort (simpel) antwoord kun je met een zwaardere speaker NOOIT je versterker opblazen tenzij de speaker een impedantie heeft (ohm) van minder als wat de versterker aan 'minimum load' vraagt. Kortom als je weet hoeveel ohm je speakers zijn en je weet wat je MINIMAAL aan je versterker moet hangen zit je goed.
Succes.Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!Comment
-
Kort gezegd zou ik er niet aan beginnen. De impedantie wordt zo laag dat je versterker dit allemaal niet meer kan bolwerken, zeker niet met het vermogen dat deze nu levert. Je loopt dan eerder het risico je speakers op te blazen in plaats van je versterker.TimComment
-
Een pro forum maar aan de antwoorden is dat niet echt te merken…..
Een versterker levert een uitgangsspanning, afhankelijk van de impedantie (wisselstroomweerstand) van de luidspreker gaat er een stroom lopen door die luidspreker wanneer er een signaal op de ingang wordt gezet.
Die stroom wordt groter naarmate de impedantie lager wordt en mag een bepaalde waarde niet overstijgen omdat anders de versterker stuk gaat.
Die versterker is dus de beperkende factor en de meeste versterkers kunnen niet lager dan 4 Ohm aan, sommige HIFI versterkers zelfs niet lager dan 8 Ohm.
Sluit je dus twee speakers van 8 Ohm parallel aan dan is de totale impedantie 4 Ohm en dus ook gelijk de limiet, zou je er nu nog een speaker van 8 Ohm bij aansluiten dan wordt de impedantie 2,7 Ohm en zal de versterker stuk gaan.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
Comment