Harting 108 multikabel en spinner vraag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvoitus
    • Apr 2011
    • 45

Harting 108 multikabel en spinner vraag

Ik ga binnenkort een nieuwe Harting 108 multikabel en spinner maken. Maar voordat ik begin heb ik nog een aantal dingen die ik graag zou willen weten.

- Zijn er aanraders voor welke multikabel (32 paar) ik het beste kan gebruiken?
    De kabel zal alleen gebruikt worden in een vaste installatie (geen verhuur of martel praktijken). Er zal alleen microfoon signaal overheen geen (geen AES).
    Ik heb wat merken en prijzen opgezocht en heb het onderstaande gevonden wat me bevalt (tasker was te duur):
    Leoni Perivox Audio Multi 32x2x0.14mm² PUR zwart (22,2 euro p/m).
    Sommer Cable Quantum Highflex Multipair 32 (19,75 euro p/m)
    Sommer Cable Mistral Multipair MCF 32 (23,90 euro p/m).

- Mocht de kabel een aparte totaalshielding hebben, waar moet ik die aan vast maken?

- Ik kan redelijk goed solderen, maar heeft solderen of krimpen de voorkeur bij harting? En moet je dan ook andere pinnetjes gebruiken (als je gaat solderen of krimpen), want ik vind voornamelijk alleen maar pinnen die voor krimpen zijn bedoeld.

- Is het bij solderen aan te raden om krimpkous te gebruiken?

- Voor de harting spinner: welke dunne kabel kan ik het beste gebruiken om uit de Harting chassis deel naar de XLR'en te gaan? Of is het makkelijker als ik daarvoor een stuk multikabel pak, en daar de mantel vanaf haal?

Heeft er iemand anders nog algemene tips voor het maken van een harting 108 kabel en spinner?
    Last edited by arvoitus; 07-07-14, 19:53.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Waarom zou je nog zelf een nieuwe kabel gaan maken?
    Een gebruikte kabel koop je te kust en te keur voor een prikkie omdat niemand er meer mee werkt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• arvoitus
      • Apr 2011
      • 45

Ik moet zeggen dat ik wel naar een gebruikte kabel heb gekeken, maar dat ik nog niets fatsoenlijks heb gezien. Te weinig kanalen, verkeerde norm, verkeerde lengte, een aantal kanalen kapot, DAP kabel, kabels die eruit zien alsof ze verkeerd zijn opgerold en er vervolgens overheen gereden is, etc.

Tweede-hands heeft bij mij voor veel dingen ook de voorkeur. Maar onze huidige multikabel heeft veel problemen en is aan vervanging toe, en het liefste zet ik iets neer waarbij ik de eerste 5 a 10 jaar geen zorgen heb over dat het werkt.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by lennyvandijk
        het liefste zet ik iets neer waarbij ik de eerste 5 a 10 jaar geen zorgen heb over dat het werkt.
        Dan moet je er ook zeker van zijn dat je over 5 tot 10 jaar nog steeds op een analoge tafel wilt werken en of je huidige tafel ook nog zo lang mee gaat....

Comment

• arvoitus
          • Apr 2011
          • 45

Originally posted by MusicXtra
          Dan moet je er ook zeker van zijn dat je over 5 tot 10 jaar nog steeds op een analoge tafel wilt werken en of je huidige tafel ook nog zo lang mee gaat....
          Het gaat hier over een installatie van een jeugdhuis, die een jaar geleden ook een nieuwe analoge tafel hebben aangeschaft. Het is zeer zeker dat het de eerstkomende 5 a 10 jaar niet gaat veranderen, en er is destijds ook bewust niet voor een digitale tafel met digisnake gekozen.

Comment

• VrijeVogel
            • Nov 2013
            • 107

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Da's geen multi maar een stageblock.
              Het gaat hier over een installatie van een jeugdhuis, die een jaar geleden ook een nieuwe analoge tafel hebben aangeschaft. Het is zeer zeker dat het de eerstkomende 5 a 10 jaar niet gaat veranderen, en er is destijds ook bewust niet voor een digitale tafel met digisnake gekozen.
              Bijzonder als je nu al weet dat het binnen 10 jaar niet gaat veranderen, vooral gezien de ontwikkeling van digitale tafels, kans is groot dat over 10 jaar bijna niemand meer analoog kan werken.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

De kans dat jeugdhuizen binnen 5 a 10 jaar nog bestaan is kleiner geworden dan dat er nog analoge tafels in werking zullen zijn.
                Ik spreek uit ervaring.
                Als wij er het bijltje bij neerleggen, is er op onze gemeente ook geen jeugd meer die zal staan springen om het jeugdhuis te doen draaien.

Comment

• arvoitus
                  • Apr 2011
                  • 45

Bijzonder als je nu al weet dat het binnen 10 jaar niet gaat veranderen, vooral gezien de ontwikkeling van digitale tafels, kans is groot dat over 10 jaar bijna niemand meer analoog kan werken.
                  Die 5 a 10 jaar was een schatting. De mengtafel wordt nog minimaal 5 jaar afgeschreven, en binnen die tijd zal er zeker geen vervanging komen.

Originally posted by frederic
                  De kans dat jeugdhuizen binnen 5 a 10 jaar nog bestaan is kleiner geworden dan dat er nog analoge tafels in werking zullen zijn.
                  Ik spreek uit ervaring.
                  Als wij er het bijltje bij neerleggen, is er op onze gemeente ook geen jeugd meer die zal staan springen om het jeugdhuis te doen draaien.
                  Begrijpelijk puntje, maar dat staat even volledig buiten het onderwerp van dit topic.

Iemand advies over multikabels?

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Ik ga binnenkort een nieuwe Harting 108 multikabel en spinner maken. Maar voordat ik begin heb ik nog een aantal dingen die ik graag zou willen weten.

- Zijn er aanraders voor welke multikabel (32 paar) ik het beste kan gebruiken?
                    Ja, 36-parige kabel... 108/3 = 36.
                    4 extra returns, dmx-lijntje of intercom-lijntje is nooit weg en als je toch bezig bent...
                    De kabel zal alleen gebruikt worden in een vaste installatie (geen verhuur of martel praktijken). Er zal alleen microfoon signaal overheen geen (geen AES).
                    Ik heb wat merken en prijzen opgezocht en heb het onderstaande gevonden wat me bevalt (tasker was te duur):
                    Leoni Perivox Audio Multi 32x2x0.14mm² PUR zwart (22,2 euro p/m).
                    Sommer Cable Quantum Highflex Multipair 32 (19,75 euro p/m)
                    Sommer Cable Mistral Multipair MCF 32 (23,90 euro p/m).
                    Geen ervaring met deze specifieke kabels. Zorg in ieder geval dat de ground PER KANAAL is geïsoleerd, dus geen gemeenschappelijke ground (zeker als er ook andere signalen dan audio over de multi gaan, bijv. dmx).
                    - Mocht de kabel een aparte totaalshielding hebben, waar moet ik die aan vast maken?
                    Totalschield hang je aan de ground van de harting (= 109e verbinding) die ook verbonden is met de behuizing van de connector. Aan de chassiszijde verbind je deze met jet 19" paneel / netaarde.
                    - Ik kan redelijk goed solderen, maar heeft solderen of krimpen de voorkeur bij harting?
                    Krimpen is sneller, maar solderen werkt ook. Voordeel van solderen is dat je ook gebruikte (krimp-)pennen/bussen kunt hergebruiken. Wel oppassen dat er geen tin aan de buitenzijde komt, want dan passen ze niet meer...
                    En moet je dan ook andere pinnetjes gebruiken (als je gaat solderen of krimpen), want ik vind voornamelijk alleen maar pinnen die voor krimpen zijn bedoeld.
                    De zilveren krimppennen/bussen zijn prima te solderen.
                    - Is het bij solderen aan te raden om krimpkous te gebruiken?
                    Jazeker, 2 stukjes per kanaal: dun om de ground + iets dikker om kanaalmantel+"krimpkousje om ground". Dit is nodig om te zorgen dat de grounds onderling geen contact kunnen maken. Doe je dit niet, dan kun je sporadisch groundloops/geknetter ed krijgen. De grounds van de kanalen moeten van xlr t/m xlr van elkaar gescheiden blijven.
                    - Voor de harting spinner: welke dunne kabel kan ik het beste gebruiken om uit de Harting chassis deel naar de XLR'en te gaan? Of is het makkelijker als ik daarvoor een stuk multikabel pak, en daar de mantel vanaf haal?
                    Een stuk multi is waarschijnlijk het voordeligst.
                    Heeft er iemand anders nog algemene tips voor het maken van een harting 108 kabel en spinner?
                    Ff geduld hebben en wachten tot er 2e hands wat voorbij komt. Zelfs als je handig bent met solderen, kost 1 Harting een halve dag; dus 2 dagen voor 2 kabeldelen + 2 chassisdelen en daarna ben je helemaal gaar.

Nieuw gaat aan materiaal aardig wat centen kosten: 30m kabel + 4 Hartingdelen + 2x36 XLRs zit al snel op zo'n 1200 euri. Daar moet je 2e hands een leuke set voor kunnen kopen (incl. stagebox met link outputs en spinners).
                    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• arvoitus
                      • Apr 2011
                      • 45

@PvG, bedankt voor je reactie!

Stagebox en ondergrondse kabels liggen er al (die zijn nog in orde). Ik hoef alleen een oude Amphenol connector die vast aan de muur hangt te vervangen + een 4 meter lange spinner. Hiervoor komt dan in plaats een Harting 108 multikabel van 5 meter + een spinner in de mengtafel komt (XLR'en heb ik al).

Totaalprijs nieuw ligt hiervoor op 390 euro. (Harting spul is 257 euro, en 132 euro voor 6 meter multikabel).

Comment

• VrijeVogel
                        • Nov 2013
                        • 107

Da's geen multi maar een stageblock.
                        Met stukje kabel... was maar een suggestie, prik je daar de kabels in...

Anders:

Comment

• arvoitus
                          • Apr 2011
                          • 45

Originally posted by VrijeVogel
                          Met stukje kabel... was maar een suggestie, prik je daar de kabels in...

Anders:

http://link.marktplaats.nl/m818019901
                          Ik had de prijs van die advertentie al opgevraagd.

De prijs voor hetgeen wat ik nu ga maken is 390 euro (Harting muuraansluiting, 5 meter Harting kabel en een harting spinner), hij wil bijna het dubbele van dit voor zijn spinner.

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Originally posted by PvG
                            4 extra returns, dmx-lijntje of intercom-lijntje is nooit weg en als je toch bezig bent...
                            Als de kabel een lengte van enige importantie heeft, inclusief alle aanvullende
                            aangesloten kabels, dan zou ik zeker geen DMX over een microfoon-signaalkabel
                            aansluiten. Om storingen te voorkomen is het gebruik van 110Ω kabel voor dmx toch echt
                            aan te raden.

Op Harting geen tips, wel kan ik je LK aanraden, veel minder storingsgevoelig
                            bij langdurig gebruik.

grtz

Nes

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by NesCio01
                              Als de kabel een lengte van enige importantie heeft, inclusief alle aanvullende
                              aangesloten kabels, dan zou ik zeker geen DMX over een microfoon-signaalkabel
                              aansluiten. Om storingen te voorkomen is het gebruik van 110Ω kabel voor dmx toch echt
                              aan te raden.

Vroeger, toen geluid nog door een analoge multi ging, deed ik niet anders dan de DMX lijn via diezelfde multi te laten lopen, zowel voor het licht als voor het geluid heeft dat nog nooit een probleem opgeleverd.
                              Alleen de RS485 voor bediening van mijn processor leverde stoorsignalen op (harddisk die je hoorde).

Comment

Working...