DAP DSA-1000 bridged aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LoeWn
    • Oct 2014
    • 3

DAP DSA-1000 bridged aansluiten

Ja, hier is er weer eentje: Een topic over het bridged aansluiten van een versterker.

Ik heb zelf weleens een DAP Palladium bridged aangesloten. Maar nu heb ik er een DSA-1000 bij die ik 4 ohms wil bridgen. Alleen kom ik er niet uit hoe ik deze moet aansluiten. Deze heeft namelijk alleen maar speakon aansluitingen. En dit werkt natuurlijk anders, omdat je niet direct de plus kan onderscheiden van de min.

Ik heb nu de handleiding er bij gehaald, zie het plaatje onder aan de post.

Hieruit kan ik halen dat ik de volgende handelingen gewoon uit voer:
    - versterker op bridge modus zetten
    - kanaal B dichtdraaien
    - Alleen invoer kanaal A gebruiken

Alleen nu komt het aansluiten van de speakers (twee in mij geval). Wat ik uit de handleiding kan halen is het volgende:
    Ik pak een kabel en sluit deze aan op de speaker, zoals ik dit gewoonlijk zou doen (en ik lus deze speaker door naar de tweede speaker zoals ik dat normaal ook doe). Alleen aan de versterkerkant wordt het anders. Ik moet namelijk één ader aan de +1 aansluiting van de connector zetten (zit er al een, dus blijft zo), en de andere ader aan de +2 aansluiting zetten (die ik nu niet gebruik, ik gebruik nu alleen -1 en +1). En dan natuurlijk de connector inpluggen in kanaal A.

Mijn vraag aan jullie: Heb ik dit goed begrepen? Is het dus een kwestie van een ader verplaatsen van de connector aan de versterker kant?

Last edited by LoeWn; 15-10-14, 13:14.
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Prima begrepen, 1- gaat naar de 2+ van een vierpolige speakon aansluiting en dan in output A van de versterker.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by vasco
      Prima begrepen, 1- gaat naar de 2+ van een vierpolige speakon aansluiting en dan in output A van de versterker.
      Staat er naast, speaker op 1+ en 2+

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• LoeWn
        • Oct 2014
        • 3

Originally posted by speakertech
        Staat er naast, speaker op 1+ en 2+

Speakertech
        Klopt. Daarom ging ik er vanuit dat het daar voor stond. Maar had wel even de bevestiging nodig. Zo duidelijk is het niet als je hier weinig verstand van hebt.

Gisteren een testopstelling gemaakt waarbij ik eerst de twee speakers in stereo aansluit, maar wel op hetzelfde kanaal, en kwam met mijn instellingen uit 50-60db (Nee niet voluit) op 1 meter. Vervolgens geprobeerd met het bridgen, toen kwam het uit op 80-90. Dus het lijkt te werken.
        Nu kan ik het volgende week zaterdag (eenmalig) gebruiken met 2x DAP X-15

Bedankt voor de bevestiging

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by LoeWn
          Gisteren een testopstelling gemaakt waarbij ik eerst de twee speakers in stereo aansluit, maar wel op hetzelfde kanaal, en kwam met mijn instellingen uit 50-60db (Nee niet voluit) op 1 meter. Vervolgens geprobeerd met het bridgen, toen kwam het uit op 80-90. Dus het lijkt te werken.
          Knap een winst van 20dB.

Comment

• LoeWn
            • Oct 2014
            • 3

Knap, zo'n reactie geven terwijl je geen idee hebt wat de testopstelling was

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Nee hoor, volgens de natuurkunde is max winst 6dB.
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Ik mag er dan toch wel vanuit gaan dat je vergelijkend meet, dus dezelfde opstelling, zelfde meetapparatuur etc.
                Alleen de eindtrap in bridge aangesloten ipv 2x stereo.
                Resultaten tussen 3 en 12dB zijn dan wel mogelijk, zeker als het een beetje houtje touwtje meting is.

20dB kan gewoon niet, dat zou te mooi zijn, je geeft er eigenlijk mee aan dat je het zelf niet helemaal snapt.

Dan heb je het er nog helemaal niet over wat het verschil is bij vol vermogen van de versterker, want daar zal het allemaal om te doen zijn. Er zijn niet veel versterkers die bij 2 ohm belasting een verdubbeling van het vermogen kunnen afgeven tov 4 ohm, ook de hele zware (gerespecteerde) jongens niet, dus de winst is een stuk minder.

Deze DAP doet 500W bij 8 ohm, dus stereo met 2x 8 ohm speakers 1000W totaal
                In bridge ga je maar naar 2000W bij 2x 8 ohm. (bij 8 ohm 1600W)
                Vermogenswinst is dan helaas maar 3dB..., je haalt de theoretische 6dB bij lange na niet.

Dan krijg je nog de power compressie van je speakers, dat werkt ook nog eens tegen je.
                Knap als je dan nog een groot verschil merkt.

Wat waarschijnlijk mee speelt is dat je bij bridge aansluiten automatisch 6dB extra gain toevoegt aan je signaal, dat is geen vermogenswinst. Dat moet je in je meting compenseren.

Snap je het nog? Ik vrees dat ik het niet duidelijker kan maken, ik ben geen leraar.

Comment

• T.O.P.
                  • Jun 2014
                  • 100

Awel, volgens meerdere bronnen is het verschil van 6dbelectrischvermogen gelijk aan een fonetische interpretatie van 20 dBakoestischvermogen.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by T.O.P.
                    Awel, volgens meerdere bronnen is het verschil van 6dbelectrischvermogen gelijk aan een fonetische interpretatie van 20 dBakoestischvermogen.
                    Maar je haalt de 6dB elektrische vermogens winst bij lange na niet, zal met power compressie erbij de 3 niet eens halen. De rest van je uitspraak ga ik niet op reageren.

Comment

Working...