Hoe kom ik verder in deze business??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Symn
    • Apr 2015
    • 3

    Hoe kom ik verder in deze business??

    Hoi allemaal!

    Voor ik losbrand zal ik me eerst even voorstellen: ik ben Symn, onlangs heb ik een cursus 'theatertechniek: licht & geluid' gevolgd. En dat smaakte naar meer! Eigenlijk vond ik dat veel leuker dan waar ik nu mee bezig ben, of waar ik voor geleerd heb. Maar... ik ben al wel in de 30. Ik vraag me af of het te laat is voor een carriereswitch, ik ben er wel bereid voor om er alles voor te doen.

    Op de cursus leerde je heel basaal een lichtplan te maken en in te hangen/aan te sluiten voor kleine theatervoorstellingen, en een simpele PA aansluiten met speakers/crossover/mixer/versterkers/microfoons (+ een beetje mixen)
    Het liefst zou ik bvb de hele soundcheck en eindmix voor bands willen verzorgen, hoewel lichttechniek heeft me eigenlijk positief verrast heeft op de cursus.

    Maargoed... Ik wil ontzettend graag werkervaring opdoen maar ik heb echt géén idee hoe ik nu verder moet, of waar ik moet beginnen. Iemand adviseerde mij werk te zoeken als stagehands (Heb je hier geen papieren voor nodig?) maar ik kan slechts 3 (studenten)uitzendbureau's vinden (P-events, easy@work & crewworks). Weet iemand nog meer bedrijven?? Of maken bands gebruik van een eigen crew? Is het zinvol als vrijwilliger aan de slag te gaan? Doe je daar relevante werkervaring op? Zo kan ik nog wel 30 vragen verzinnen... Als iemand dus tips/advies/vragen/ heeft, schroom niet een reactie achter te laten. Misschien brengt het mij een stap verder : )
    Last edited by Symn; 19-04-15, 16:31.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Als 30+ beginner heb je op voorhand al een enorme achterstand, slimste is gewoon licht en geluid verhuurders op te zoeken en daar je diensten aan te bieden.
    Ben alleen bang dat de meeste afhaken op de combi van leeftijd en gebrek aan ervaring, neem aan dat je op jouw leeftijd de nodige financiële verplichtingen hebt en dat er dus een, relatief, pittig prijskaartje aan je hangt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Symn
      • Apr 2015
      • 3

      #3
      Originally posted by MusicXtra
      Als 30+ beginner heb je op voorhand al een enorme achterstand, slimste is gewoon licht en geluid verhuurders op te zoeken en daar je diensten aan te bieden.
      Ben alleen bang dat de meeste afhaken op de combi van leeftijd en gebrek aan ervaring, neem aan dat je op jouw leeftijd de nodige financiële verplichtingen hebt en dat er dus een, relatief, pittig prijskaartje aan je hangt.
      Wat bedoel je met 'er hangt een prijskaartje aan mij'?

      Comment

      • jadjong
        • Oct 2003
        • 654

        #4
        Als 30+ heb je vaak een huis met vrouw, hond en kinderen. Al heb je slechts een van die drie, dan red je het niet om voor 150.- per dag 'ervaring op te doen'. Om dan rond te komen moet je meer dan 300.- per dag vragen, voor dat geld kan je ook iemand krijgen met een gevulde CV. Door gebrek aan opleidingen die daadwerklijk gewaardeerd worden door bedrijven is de enige optie om 'succesvol' te worden een juiste werkhouding en daarmee ervaring op doen. Als je goed werk aflevert belt men vanzelf weer terug. Nadeel is dat je zomaar twee jaar nodig hebt om voldoende ervaring op te doen. Kan je twee jaar leven zonder dat je meer inkomsten hebt dan een student met een bijbaantje?

        In vast dienstverband kan je alleeen 'hoog' instappen als je huidige functie een raakvlak heeft met boxen en lampen. Accountmanager, planner, of electricien voor een TD maken kans om intern langzaam door te stromen maar als agent, betonstorter of systeembeheerder zal je tussen de stagiaires in het magazijn voor minimumloon trailers mogen laden totdat iemand door heeft dat je meer kan.
        Last edited by jadjong; 19-04-15, 18:54.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Overigens is het ook vaak niet zo leuk als het lijkt....
          Je moet werken op de meest onmogelijke tijden, vaak juist wanneer iedereen lekker vrij is. Het is fysiek zwaar, je krijgt te maken met artiesten die niet altijd even makkelijk zijn en de verdiensten zijn zodanig dat je aan het eind van je salaris nog een heel stuk maand overhoudt. De leuke jobs zoals het eigenlijke mixen of het licht bedienen worden de meest ervaren krachten op gezet zodat jouw werk veel zal bestaan uit sjouwen, laden/lossen en kabels op en afrollen en tijdens de show wachten.
          Kortom: Het moet echt wel je passie zijn om dit werk te willen doen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • jack
            • Apr 2002
            • 1090

            #6
            Originally posted by jadjong
            Als 30+ heb je vaak een huis met vrouw, hond en kinderen. Al heb je slechts een van die drie, dan red je het niet om voor 150.- per dag 'ervaring op te doen'. Om dan rond te komen moet je meer dan 300.- per dag vragen, voor dat geld kan je ook iemand krijgen met een gevulde CV. Door gebrek aan opleidingen die daadwerklijk gewaardeerd worden door bedrijven is de enige optie om 'succesvol' te worden een juiste werkhouding en daarmee ervaring op doen. Als je goed werk aflevert belt men vanzelf weer terug. Nadeel is dat je zomaar twee jaar nodig hebt om voldoende ervaring op te doen. Kan je twee jaar leven zonder dat je meer inkomsten hebt dan een student met een bijbaantje?
            jan modaal heeft ongeveer 130 euro Bruto per dag ????

            de meeste mensen springen een gat in de lucht voor 150 euro per dag
            JVM sound de NEXO specialist

            Comment

            • Symn
              • Apr 2015
              • 3

              #7
              Vrouw en kind heb ik niet, en ging er niet vanuit dat ik gelijk een fulltime baan kon krijgen in dit vak gezien mijn leeftijd en ervaring, ging mij meer om een ingang om ervaring op te doen -ook vrijwillig- en misschien, ooit, dit werk doen om de kost mee te verdienen. Iig bedankt v.d reacties dusver.
              Last edited by Symn; 19-04-15, 18:10.

              Comment

              • jadjong
                • Oct 2003
                • 654

                #8
                Originally posted by jack
                jan modaal heeft ongeveer 130 euro Bruto per dag ????

                de meeste mensen springen een gat in de lucht voor 150 euro per dag
                Jan modaal verdiende in 2013 17 euro en een beetje per uur als hij acht uur per dag voor de baas aanwezig is. Aangezien 'onze' dagen minimaal tien, vaak twaalf en soms langer duren op tijden die MusicXtra beschrijf vind ik 130.- bij een werkgever, die je tijdens je contractsduur toch een vorm van zekerheid biedt, niet vergelijkbaar met 150.- voor een job die niet langer dan een paar dagen werk geeft, geen zekerheid van inkomsten heeft en je zelf verantwoordelijk maakt voor (salaris)administratie, pensioenopbouw en bescherming tegen (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid. Onder aan de streep is 150.- per dag niet meer dan minimumloon, je kan het zwart doen maar daar krijg je spijt van zodra je iets met een hypotheek wil doen.

                Comment

                • jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

                  #9
                  Originally posted by Symn
                  Vrouw en kind heb ik niet, en ging er niet vanuit dat ik gelijk een fulltime baan kon krijgen in dit vak gezien mijn leeftijd en ervaring, ging mij meer om een ingang om ervaring op te doen -ook vrijwillig- en misschien, ooit, dit werk doen om de kost mee te verdienen. Iig bedankt v.d reacties dusver.
                  Als je het eerst naast je baan wilt doen zou ik een bedrijf in de buurt zoeken die met twee man een vast bandje begeleidt. Zij hebben vaak wel een plekje vrij in de bus, zijn blij met een extra goedkoop handje en de klussen die zij doen zijn kleinschalig genoeg om het als beginneling leuk te vinden en toch iets te leren.

                  De uizendbureau's die jij noemt worden voornamelijk ingezet als 'sitecrew', je doet dan alles wat overige bedrijven op een festival niet doen. Denk aan hekken, rijplaten, terreinverlichting, trussconstructies met banners voor entree of reclame, toiletten, bouwen van (voedsel)tentjes... Hoewel het bedenken en uitvoeren van een rioolplan voor 50.000 festivalgangers een behoorlijk interessante klus kan zijn heeft het weinig met boxen en lampen te maken.
                  Last edited by jadjong; 19-04-15, 19:06.

                  Comment

                  • vester86
                    • Jul 2010
                    • 164

                    #10
                    Originally posted by jack
                    jan modaal heeft ongeveer 130 euro Bruto per dag ????

                    de meeste mensen springen een gat in de lucht voor 150 euro per dag
                    netto ja... dat betekent dat je bruto aan zo'n 250+ zit

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Jan modaal verdient 33K bruto, dat houdt ongeveer 50K in met het werkgeversdeel erbij.
                      Uitgaande van 200 werkdagen per jaar komt dat op € 250,- per dag neer.
                      Als freelancer moet je dus 200 dagen per jaar dat bedrag verdienen om aan een modaal inkomen te komen.
                      Ik denk dat je het als freelancer heel goed doet wanneer je 150 dagen per jaar kunt factureren, dan moet je dus al € 330,- per dag binnenhalen....
                      Knappe jongen die dat, zonder veel ervaring, gaat redden in de licht en geluidsbranche...
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Weet niet waar je woont maar in Rotterdam heb je DOP Crew Services. Dit is een uitzendbureau voor licht-, geluid- en riggingpersoneel. Je kunt je inschrijven en als ze werk hebben bellen ze je op of je kunt. Dit bureau is ook toegankelijk voor beginners, op deze manier kun je ervaring opdoen en krijg je er ook nog wat voor. Tevens bieden ze ook mogelijkheden tot opleidingen.

                        Ik denk dat andere opties dan dit soort uitzendbureaus en/of vrijwilligerswerk bij o.a. (amateur)theaters/-concertzalen voor een 30-plusser met weinig ervaring een hele moeilijke weg worden om er een salaris uit te halen voor je dagelijks lasten en onderhoud. Verder, maak het niet te romantisch, het mixen is meestal weggelegd voor de technicus met de meeste ervaring of die bij het gezelschap zelf hoort. Is er ook maar één van nodig op een klus. Ander werk (o.a. bouwen en breken) komt veel meer voor maar dat wordt met de leeftijd steeds zwaarder en moeilijker uit te voeren.

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Ik zie in jeugdclub-, jongerencentrum- en theaterland
                          meer en meer dat er 'gewerkt' wordt met vrijwilligers.
                          Wellicht zit er iets bij je in de buurt.
                          Vaak genoeg neemt de ervaren (huis) tech je graag
                          op sleeptouw en leer je er zeker van.

                          Overigens komt er ook meer en meer PA en licht de
                          kerkelijke wereld binnen. Ook daar is het veelal
                          werk wat door vrijwilligers wordt gedaan.

                          grtz

                          Nes

                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          Working...