Beste forumleden
Heb in 2017 al eens een topic gestart hier i.v.m. aanschaf overhead microfoon voor een koor van 18 personen en een keyboard. Af en toe nog uitgebreid met een gitarist.
Heb toen n.a.v. reacties toen twee losse overhead microfoons aangeschaft. Heb daarmee inmiddels een stuk of 40 optredens gedaan.
Een kleine toelichting over mijn "kennis" van geluidstechniek. Ben hobbyist, heb een tijd een groot koor (40-50 en 5 koppige band) gedaan met goede apparatuur. Allen & Heath qu 16, 2 2 sennheiser micro's voor spraak/solo's, 6 overheads en 5 bandleden, nooit noemenswaardige feedback gehad die niet op te lossen was. Heb het altijd met veel plezier gedaan.
Mijn vrouw is op een gegeven moment begonnen met 3-5 man zingen op huiskamers in verzorgingstehuizen. Dat is inmiddels uitgegroeid tot een koor van 20 personen onder begeleiding van keyboard en soms ook gitaar dat optreed in de restaurants van verzorgings/buurthuizen en kleine podia. I.v.m. de hoge leeftijd en daarbij horende gehoorproblemen van het publiek was een geluidsinstallatie nodig. Ik heb die uit eigen zak betaald en is dus (nog) niet het beste van het beste.
Inmiddels van behringer mixer naar een een soundcraft mxi of allen &heath mixwazzard, 31 kanaal eq., 2 akg en 1 shure voor spraak zang en 2 samson co2 overhead xy voor het koor. Heb vanaf de eerste dag problemen met feedback door de overheads. Heb d.m.v. zoeken op internet forums afstruinen en heel veel youtube geprobeerd om een oorzaak c.q. oplossing te vinden. Die heb ik nog steeds niets ondanks dat ik regelmatig dacht iets te hebben gevonden dat ik verkeerd deed of over het hoofd zag om elke keer weer te ervaren dat dat helaas ook niet de oplossing was. Het plezier dat ik erin had is veranderd in frustratie maar ik wil dat koor ook niet in de steek laten. Sta nu op het punt om andere speakers aan te moeten schaffen i.v.m. gewicht en lompheid van de huidige. Daar dit uit eigen zak gebeurd twijfel ik heel erg om die stap te zetten.
Wil/doe ik iets wat eigenlijk niet kan met die overheads, dus gebruiken in kleine ruimte met laag plafond, harde wanden en pilaren. Denk echter "waarom lukte het met het voorgaande grotere koor met 6 overheads wel?". Ik kan hier wel gaan neerpennen wat ik allemaal al geprobeerd heb maar dat wordt een behoorlijke lap tekst en dat is het al. Ga er maar van uit dat alle voor de hand liggende opties die op internet rondzwerven geprobeerd zijn. Als het mijn tekort aan kennis of ervaring is kan ik er wel mee leven al blijft het dan jammer dat ik niet in staat ben om het publiek een goed gebalanceerd geluid te geven. Maar altijd hou ik dat knagende gevoel dat ikzelf iets verkeerd doe of over het hoofd zie. Kan via eq. de feedback ietwat beheersen maar wat dan overblijft is een "iel" koor dat je met goed fatsoen niet over de speakers wil sturen.
En dan nu mijn vraag: Is het misschien zo dat overheads doodgewoon onbruikbaar zijn in deze setting en dan ook nog door iemand die geen gedegen kennis van de materie heeft. Dus dat ze meer zijn voor grote zalen of voor gebruik in studio's en/of ervaren handen met topapparatuur?
Heb in 2017 al eens een topic gestart hier i.v.m. aanschaf overhead microfoon voor een koor van 18 personen en een keyboard. Af en toe nog uitgebreid met een gitarist.
Heb toen n.a.v. reacties toen twee losse overhead microfoons aangeschaft. Heb daarmee inmiddels een stuk of 40 optredens gedaan.
Een kleine toelichting over mijn "kennis" van geluidstechniek. Ben hobbyist, heb een tijd een groot koor (40-50 en 5 koppige band) gedaan met goede apparatuur. Allen & Heath qu 16, 2 2 sennheiser micro's voor spraak/solo's, 6 overheads en 5 bandleden, nooit noemenswaardige feedback gehad die niet op te lossen was. Heb het altijd met veel plezier gedaan.
Mijn vrouw is op een gegeven moment begonnen met 3-5 man zingen op huiskamers in verzorgingstehuizen. Dat is inmiddels uitgegroeid tot een koor van 20 personen onder begeleiding van keyboard en soms ook gitaar dat optreed in de restaurants van verzorgings/buurthuizen en kleine podia. I.v.m. de hoge leeftijd en daarbij horende gehoorproblemen van het publiek was een geluidsinstallatie nodig. Ik heb die uit eigen zak betaald en is dus (nog) niet het beste van het beste.
Inmiddels van behringer mixer naar een een soundcraft mxi of allen &heath mixwazzard, 31 kanaal eq., 2 akg en 1 shure voor spraak zang en 2 samson co2 overhead xy voor het koor. Heb vanaf de eerste dag problemen met feedback door de overheads. Heb d.m.v. zoeken op internet forums afstruinen en heel veel youtube geprobeerd om een oorzaak c.q. oplossing te vinden. Die heb ik nog steeds niets ondanks dat ik regelmatig dacht iets te hebben gevonden dat ik verkeerd deed of over het hoofd zag om elke keer weer te ervaren dat dat helaas ook niet de oplossing was. Het plezier dat ik erin had is veranderd in frustratie maar ik wil dat koor ook niet in de steek laten. Sta nu op het punt om andere speakers aan te moeten schaffen i.v.m. gewicht en lompheid van de huidige. Daar dit uit eigen zak gebeurd twijfel ik heel erg om die stap te zetten.
Wil/doe ik iets wat eigenlijk niet kan met die overheads, dus gebruiken in kleine ruimte met laag plafond, harde wanden en pilaren. Denk echter "waarom lukte het met het voorgaande grotere koor met 6 overheads wel?". Ik kan hier wel gaan neerpennen wat ik allemaal al geprobeerd heb maar dat wordt een behoorlijke lap tekst en dat is het al. Ga er maar van uit dat alle voor de hand liggende opties die op internet rondzwerven geprobeerd zijn. Als het mijn tekort aan kennis of ervaring is kan ik er wel mee leven al blijft het dan jammer dat ik niet in staat ben om het publiek een goed gebalanceerd geluid te geven. Maar altijd hou ik dat knagende gevoel dat ikzelf iets verkeerd doe of over het hoofd zie. Kan via eq. de feedback ietwat beheersen maar wat dan overblijft is een "iel" koor dat je met goed fatsoen niet over de speakers wil sturen.
En dan nu mijn vraag: Is het misschien zo dat overheads doodgewoon onbruikbaar zijn in deze setting en dan ook nog door iemand die geen gedegen kennis van de materie heeft. Dus dat ze meer zijn voor grote zalen of voor gebruik in studio's en/of ervaren handen met topapparatuur?
Comment