Discussie Ohm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

Discussie Ohm

Hoi.
    Ik had laatst een discussie met iemand over ohmage.
    Hij beweerde dat 16 ohm harder beukt dan 4 of 8 ohm. Ook dat alle installaties in grote zalen of buiten hoger als 10 ohm zijn. Hij beweerde dus dat ze harder zouden gaan als 4 of 8 ohm.
    Ik was het hier absoluut niet mee eens.
    Heb ik het nou altijd fout geweten en zit ik er compleet naast of heeft hij het fout.

Maar ik heb Denon (en hoe)
  • eXact
    • May 2002
    • 76

Hoe minder ohmpjes hoe meer watt er uit komt. Ik hoor zelf vaker bij grote installties dat ze 8 ohm gebruiken.

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Wat een onzin Mr DJ, trouwens Impedantie heet zoiets.

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• PowerSound
        • Nov 2001
        • 1892

Hoe lager de impedantie, hoe onnauwkeuriger het geluid, niet ?

PowerSound was hier...
        PSL Bvba powered by
        L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
        Yahama LS9-32 / MC7L-48
        Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
        Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

hoe meer ohm's, hoe meer watt's...zo was het toch? om rendement te krijgen?

Olaf, Duffhuës Edit Company.
          Heesch.

I'm almost the best...but i must kill first the rest..
          Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• r.j.vlek
            • May 2002
            • 20

Wow, jongens, lekker onderwerp. Ik zou eerst even teruglezen, dit is denk ik het meest voorkomende onderwerp op dit forum. Ik ga ervan uit dat de onduidelijkheden rond impedantie dan wel opgelost zijn.

Wat ik me echter afvraag, waarom kiest iemand voor 8Ohms boxen boven 4Ohms boxen of andersom? Is er een voordeel aan een hogere of juist lagere impedantie? Mijn algemene ervaring is dat kleine PA luidsprekers vaak een hogere impedantie hebben dan de grotere. Hoe het met de topklasse zit weet ik echter niet.

Weet iemand te vertellen wat de verschillen zijn tussen de impedanties bij boxen (afgezien van de impedantie :-) ).

Greetz,

Rutger

ps. Tel voor de grap ff hoe vaak ik het woord impedantie heb gebruikt.

Zijn of Azijn, dat blijft de vraag!
            Zijn of Azijn, dat blijft de vraag!

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

De impedantie is vaak al een beetje te raden aan de componenten... een kast met 2*15" zal 4 ohm zijn. Omdat de meeste kleine systemen maar 1 speaker hebben voor het laag, pakt de impedantie daar hoger uit: 8 Ohm.
              Wij proberen er zelf altijd voor te zorgen dat de speakers voldoende vermogen krijgen zonder dat de amp aan 2 ohm moet draaien ofzo. Voorbeeld: een LA 325 subje, vroeger zetten we daar een PLX2402 in brug achter, dan draait de amp op 2 ohm per kanaal, en levert hij 2400 Wattjes. Tegenwoordig een RAM BUX3.4, 1 subje per kant. Amp draait op 4 ohm, en levert 1700 Watt. Doordat de impedantie bij de ram nu hoger is, blijf je ook een redelijke dempingsfactor houden. Het resultaat is een heel vet en strak laag. Stukken beter als met een amp in brug, die toch meer vermogen levert.

Ik heb ook een site........
              M'n baas heeft EAW olé olé!
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• -Aart-
                • Jul 2001
                • 801

Ook de kabelverliezen nemen nogal toe bij erg lage impedanties, voor berekeningen daaraan moet je maar ff zoeken.

Bij systemen met erg lange kabels (omroepsystemen buiten, warenhuizen, weet ik wat) wordt gebruik gemaakt van "100V" als signaalniveau. Er zitten dan kleine trafo'tjes in iedere speaker.
                Uiteraard dienen het vermogen van de versterker en alle luidsprekertjes dan wel netjes te kloppen, anders ziet de versterker mogelijk een te lage imp.

Transistorversterkers leveren hun vermogen nu eenmaal graag met veel stroom bij een realatief lage spanning. Buizen deden dat net andersom, dus werden er toen ook wel speakers gemaakt van b.v. 200 ohm (voor gebruik in met name radio's zonder uitgangstrafo).
                De huidige standaard van 4 of 8 ohm is een soort compromis tussen heel veel dingen, ook luidsprekerconstructietechnisch.
                Last edited by -Aart-; 07-05-06, 11:58.

Comment

Working...