4 ohm speakers op 8 ohm versterker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blaxo
    • Oct 2002
    • 2

4 ohm speakers op 8 ohm versterker?

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn versterker (een oude Philips tuner/versterker F5120) en mijn speakers (JBL MX1500).
    Op mijn speakers staat namelijk 4 ohm en op de versterker staat 8 ohm.
    Op de versterker zitten 2 uitgangen voor links en 2 voor rechts, maar ik heb maar 1 speaker per kant aangesloten. Nu is mijn vraag: is dit slecht voor de speakers en/of de versterker, of maakt dit niets uit?

Bij voorbaat hartelijk dank,

Blaxo

Bijgewerkt door - geluidmoderator op 05/10/2002 09:30:38
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

je zegt dat op je amp 8ohm staat, dan mag je in principe NIET onder deze waarde gaan, al vind ik het een beetje raar dat deze amp alleen op 8ohm kan draaien. Mischien is het zo wel daar je zegt dat het een oude amp is.
    Als de amp inderdaad alleen op 8ohm kan draaien zou ik niet onder deze waarde gaan, dan ga je je amp overbelasten.

Als je uitgangen onbelast laat kan dit GEEN kwaad, geen verbruiker=open kring= onbelast dus je amp levert dan geen vermogen.

Mvg

Briers Christian

Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• LJ Chris
      • Jul 2002
      • 477

je zegt dat op je amp 8ohm staat, dan mag je in principe NIET onder deze waarde gaan, al vind ik het een beetje raar dat deze amp alleen op 8ohm kan draaien. Mischien is het zo wel daar je zegt dat het een oude amp is.
      Als de amp inderdaad alleen op 8ohm kan draaien zou ik niet onder deze waarde gaan, dan ga je je amp overbelasten.

Als je uitgangen onbelast laat kan dit GEEN kwaad, geen verbruiker=open kring= onbelast dus je amp levert dan geen vermogen.

Mvg

Briers Christian

Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• Blaxo
        • Oct 2002
        • 2

Bedankt voor je reactie, BSL.

Op mijn versterker staat het volgende bij de speakeruitgangen:
        Speakers 8 ohm

Maar volgens jou zou hij ook gewoon 4 ohm aan moeten kunnen?
        Verder is de geluidskwaliteit gewoon goed en de amp wordt
        ook niet al te warm.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

citaat:Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn versterker (een oude Philips tuner/versterker F5120) en mijn speakers (JBL MX1500).
          Op mijn speakers staat namelijk 4 ohm en op de versterker staat 8 ohm.
          Op de versterker zitten 2 uitgangen voor links en 2 voor rechts, maar ik heb maar 1 speaker per kant aangesloten. Nu is mijn vraag: is dit slecht voor de speakers en/of de versterker, of maakt dit niets uit?
          Aangezien je 2 uitgangen per kant hebt en het zeer onwaarschijnlijk is dat je 4 eindversterkers in je kastje hebt zitten, lijkt het me logisch dat de extra uitgangen gewoon doorlussingen zijn van de "standaard" uitgangen. In dat geval kan de versterker wel degelijk op 4 ohm draaien (2x 8 ohm parallel is immers 4 ohm), zoals blijkt, want je hebt geen problemen.

Ik denk dat er 8 ohm bij de uitgangen staat om mensen ervan te weerhouden 4 speakers van 4 ohm aan te sluiten, resulterend in 2 ohm per kant. Dat is iets dat versterker waarschijnlijk niet aankan.

Als je dit verhaal niet begrijpt, raad ik je aan het "waterpompenverhaal" te lezen, gepost door R.J. Vlek in een topic van Wes340. Je kunt dit topic in deze rubriek vinden.

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• DJ Pim
            • Jan 2002
            • 326

Hallo,

Ik heb dus het omgekeerder: 4 ohm versterker,
            nĂș nog 4 ohm speakers, maar binnekort ws.
            8 ohm speakers, kan dit?

Greetz,
            DJ Pim

Ik ga een actie houden tegen dat veeel te dure gaffa tape!

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

Zoals eerder in dit topic vermeld, de inpedantie van je versterker moet gelijk of lager zijn dan je speakers. 8 ohm speakers op een 4 ohm versterker is geen probleem, maar je vermogen gaat er wel op achteruit (verschild per versterker, is gem van 1/3 tot 1/2).

later
              De Tante

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

Ook ben ik het helemaal met Sparky eens, dit geld alleen als je 4 speakers aan je versterker hangt. Dus mits je maar 2 speakers gebruikt is het geen probleem. Philips heeft dit altijd zo gedaan op die oude bakken.

later
                De Tante

Comment

Working...