bridge mode op versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pro`d`user
    • Jun 2002
    • 534

bridge mode op versterker

beste mede-forummers,

ondanks dat ik al aardig wat onderwerpen heb afgezocht heb ik op deze vraag nog geen echt antwoord gevonden.
    ik wil een sub van 1200watt RMS kopen @4Ohm
    mn versterker kan in de bridge-mode:
    1400W @ 4Ohm
    1000W @ 8Ohm

aangezien de sub op 4Ohm impedantie zit vraag ik me af hoe ik ervoor zorg dat de versterker ook op 4Ohm zit en niet op 8Ohm?

alvast bedankt

Barry K.
    Only the best is good enough
    Barry K.
    Wij werken met EV ole ole
    In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824
  • Mark
    • Aug 2000
    • 432

Het Ohm geldt alleen voor de boxen dus:

Als je sub 4Ohm is levert je versterker 1400Watt
    Als je sub 8Ohm is levert je versterker 1000Watt

Dit kun je niet instellen, dit zijn gewoon elektrische eigenschappen.

Mark
    Mark

Comment

• -Aart-
      • Jul 2001
      • 801

Dan nog opgemerkt dat sommige versterkers (peavey) het niet prettig vinden om continue op 4 ohm bridged (ieder kanaal "ziet" dan 2 ohm) te draaien. Ook nemen de kabelverliezen bij erg lage imp's. wat toe.
      Last edited by -Aart-; 21-04-06, 21:57.

Comment

• René
        • Oct 2000
        • 126

hhmmmm, daar moet ik toch even op inhaken... toevallig heb ik al jaren twee Peavey CS 1200x versterkers die bijna altijd gebrugt het laag voor hun rekening nemen en daarbij 2 Ohm per kanaal belast worden ofwel 4Ohm brug. De temperatuur van de eindtrappen is daarbij nog niet boven de 50 graden Celsius gekomen, ook niet na 8 uur lang housen... dit is overigens ook niet zo vreemd als je een beetje weet hoe een versteker werkt en dan is bekijkt hoe een Peavey uit de CS serie is opgebouwd...

En dan dat gelul over dempingsfactoren; ik heb twee stukken LS-snoer 1 van 1,5 mtr en 1 van twintig... het verschil tussen deze twee heb ik nog niet kunnen ontdekken, terwijl half Nederland toch beweert dat dat significant zou moeten schelen... volgens mij ervaren de meeste mensen slordig laag JUIST als lekker stevig en knallend en wat voor termen dan ook...

Kabelverliezen is wel wat voor te zeggen maar wat zal dit zijn 0,5 dB spl misschien die je verliest? wat me al veel lijkt... toch is dat wel de reden dat als de situatie het toelaat ik de racken het liefst achter de speakers plaats met het snoer van 1,5 mtr.

René
        René

Comment

• -Aart-
          • Jul 2001
          • 801

De CS-serie is heel goed, werk er zelf ook mee .

Bij de nieuwe "budget" PV-serie waarschuwen ze ervoor onderaan de specslist. Vandaar mijn opmerking, zie hier b.v. bij de PV1200 :
          Last edited by -Aart-; 21-04-06, 21:57.

Comment

• René
            • Oct 2000
            • 126

nee oke, het kwam nogal generaliserend over om te stellen dat een complete versterkerlijn, van een willekeurig merk, niet in staat zou zijn een 2 Ohm belastingen te kunnen aansturen op basis van 1 specsheet.

René

Even ontopic
            Pro'd'user zorg dat je gebruikers ervaringen krijgt van mensen die met dezelfde versterker werken in de door jou geschetste situatie... dus gebrugt 4 Ohm. Bepaal aan de hand daarvan of het mogelijk is de versterker zo te gebruiken. Om welke versterker gaat het eigenlijk?

Bijgewerkt door - René op 31/10/2002 20:05:38
            René

Comment

• pro`d`user
              • Jun 2002
              • 534

de mackie m 1400

Barry K.
              Only the best is good enough
              Barry K.
              Wij werken met EV ole ole
              In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• René
                • Oct 2000
                • 126

Zelf geen ervaring mee, maar dit las ik op de Mackie site:
                Easily handles 2-ohm loads all night long
                Dus het lijkt me geen probleem....

René
                René

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Gewoon proberen als de versterker goede beveiligingen heeft dan kan er weinig mis gaan als die te warm wordt. Zorg er altijd voor dat de versterker voldoende lucht om zich heen heeft in de flightcase bijvoorbeeld een 1He paneeltje met luchtgaten erboven.

MVG Contour

Comment

• Davy Gabriels
                    • Aug 2002
                    • 819

mackie trekt lucht langs de zijkanten,is wel moeilijk om zo'n case te bouwen.

Heb zelf een mackie M1400 gehad,in brug geprobeerd op 2x RCF Event ESW1018.Viel na een half uur doorspelen in de protect door overheat.
                    Heb hem toen eens uit flightcase geschroeft,maar heeft niet geholpen.
                    Daarna nooit meer in brug gezet.

Comment

• Frans
                      • Aug 2000
                      • 52

Ik gebruik voor mijn set standaard 2 m1400's in brug op 4 ohm. Tot nu toe nog geen prob's mee gehad, maar ik begin een beetje bang te worden van de post van Davy. Ik draai wel met een ultracurve voor het x-over die het signaal goed limit, hij draait dus nooit in de clip.

Gegroet,

Frans
                      Gegroet,

Frans

Comment

• Davy Gabriels
                        • Aug 2002
                        • 819

citaat: Ik draai wel met een ultracurve voor het x-over die het signaal goed limit, hij draait dus nooit in de clip
                        Ik gebruikte dus de interne limiter van de amp,(wel opletten dat je niet de subwoofer filter opzet,want dan wordt de limiter uitgeschakeld)en geen externe limiter.Amp zat dus de hele avond tegen max power op.Moet kunnen vindt ik.

Als je hem laat spelen juist onder clipping,dan geeft hij niet veel vermogen vindt ik,dan haalde ik evenveel vermogen uit een 2x600W (bij 4 ohm) amp die goed werd doorgedreven...

Collega van mij heeft ook altijd met mackie's in brug gespeelt op rcf 1018 kasten,en heeft er misschien al een stuk op 8 mee kapotgespeelt.Vanaf nu allemaal inter M P3200,en sindsdien geen problemen meer gehad.

Comment

• René
                          • Oct 2000
                          • 126

Kijk daar heb je wat gebruikers ervaringen.... en in tegenstelling tot wat Mackie zelf beweerd blijkt de M1400 niet zo best te functioneren onder vollast... wat een slechte zaak is voor een pro amp. (En misschien claimen ze die all night long ook wel niet onder vollast maar misschiem onder 1/4 vol vermogen? in ieder geval niet netjes om daar misverstanden over te laten bestaan..)
                          Probleem is ook duidelijk; blijkbaar is er niet goed over de koeling nagedacht.. ik zie twee opties; zorg voor een airflow met de flow van de mackie mee dmv het monteren van ventilatoren in je case. Of zoals Frans, niet het volle vermogen van de amp aanspreken in de 4Ohm brug situatie.

Kortom experimenteren of anders een andere amp voor het laag....

René
                          René

Comment

• Davy Gabriels
                            • Aug 2002
                            • 819

maar voor de rest klinkt Mackie heel mooi op het mid en hoog vind ik.
                            Alleen voor het laag zijn ze mij dus tegengevallen...

Comment

• FiëstaLj
                              • Oct 2000
                              • 2068

En dat die fucking relaitjes nog wel es vast willen blijven zitten !!!

Nee mackie heeft voor mij afgedaan...

Maar ik installeer Dynacord, Ev, Bss, Dateq, Pioneer, Samsung, Highend, Eurolite.... etc...
                              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

Working...