hoeveel watt is mijn PA?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • de kawaman
    • Dec 2002
    • 202

hoeveel watt is mijn PA?

Sorry call me stupid.

maar ik ging ervan uit dat ik een set van 1.4 kw had. Nu zit ik het forum eens door te spitten en kom ik wat tegen over mn versterker. Ik vraag me nu dus af hoe ik kan checken of ie op 4 of 8 ohm staat.

Ik heb dus een pa set met twee bass glijbanen en twee mid/top kasten van lem :?

als versterking staat er op de bas een craaft 800 versterker, en op de andere twee een AB precedent 600. ik dacht dus simpel 800 + 600 is 1.4 kw, maar is dit wel zo?

(ik ga nu even uit van het feit dat er alleen domme antwoorden bestaan, geen domme vragen )

Alle kleuren zijn mooi, als het maar kawagroen is.
  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

of je op 4 ohm of 8 ohm draait is simpel te checku, pak de 2 draden die je normaal in je versterker stopt en meet ze met je multimeter, werkt wel

Frank, van drive in show: The Xtreme Xperience.....
    Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Jan-Peter
      • Jan 2001
      • 311

Oeps, hier maakt iemand een fout. De luidspreker-impedantie meet je niet met een multi-meter, maar met een impedantiemeter. Dit is een zogenaamde Z-impedantie.

Maar berekenen kan ook.
      Begin met het noteren van de waarden van je luidsprekers.

Bijvoorbeeld topjes zijn 8 Ohm en je subs zijn ook 8 Ohm.

Je stuurt ze aan via twee verschillende versterkers een Craaft 800 van vermoedelijk 2 x 400 Watt en een AB Precedent 600 van vermoedelijk 2 x 300 Watt.
      Meestal geven fabrikanten hun luidsprekervermogens op bij een aangesloten impedantie (=belasting) van 4 Ohm.

In dit voorbeeld sluit je dus een twee keer hogere belasting aan (8 Ohm) dan de 4 Ohm waar de fabrikant vanuit gaat. Nu is het niet helamaal zo dat je ook de helft van het vermogen eruit krijgt, maar je moet ongeveer rekening houden met ca. 60 % van de opgegeven waarde.

Uitgaand van bovenstaand voorbeeld heb je dus niet een set van 800+600 Watt, Maar van 0,6 x 1400 = 840 Watt.

In een andere situatie kun je bijvoorbeeld twee top luidsprekers per kant parallel zetten. Wanneer het dezelfde topjes zijn van 8 Ohm, krijg je een werkelijke belasting op de versterker van 4 Ohm en haal je dus het maximale rendement uit je versterker. Daarbij verdeel je het uitgansgvermogen ook nog eens over twee luidsprekers, waarmee je het risico verminderd om je luidsprekers op te blazen.

Grotere PA-sytemen, zie dan ook wel eens gebruik maken van luidsprekers met een impedantie van 16 Ohm. Kunnen ze vier luidsprekers parallel op één kant van de versterker aansluiten. Wanneer deze dan krachtig genoeg is, bijvoorbeeld 2 x 1600 Watt - 4 Ohm, krijgt iedere speaker toch 400 Watt te verwerken.

Op zich hoeft bovenstaande nog geen ramp te betekenen. Als je goede PA-luidsprekers toepast, kan het rendement van de luidspreker je ook nog eens een aardig voordeel opleveren. Kijk maar eens in de specs van je kasten. Een rendement van 96 dB (1 W/1 m) is prima, maar als je een luidspreker hebt die een rendement heeft van 99 dB (1 W/1 m) is dat al een verbetering van 3 dB. Daar heb je normaal gesproken al wel een versterker voor nodig die twee keer zoveel vermogen afgeeft dan je huidige versterker.

Dus simpel vertaald is het resultaat van onderstaande sets gelijk:

versterker 2 x 400 Watt, luidspreker-rendement 96 dB
      versterker 2 x 200 Watt, luidspreker-rendement 99 dB

Om je nog even een andere illusie te geven, bij een 100 Volt set is het nog veel frappanter. Onze hoornluidspreker heeft een rendement van 124 dB (1 w/ 1 m) om een straat, dan redelijk te vullen met geluid, sluit deze slechts aan op de 5 Watt aansluiting. Gevolg is dat er op 1 meter afstand van deze hoorn een geluids-emmissie is van 132 dB !!

Kortom niet alleen de watjes zijn van belang, maar je complete schakel van componenten.

Pff ! Ik ben blij dat er op deze site nog beperking zit van het aantal tekens, want dan was nog langer bezig geweest.

Laat maar eens horen wat er op je luidsprekers en versterkers staat.

The Galaxy drive-in show is powered with an AD-sound system.
      16 februari 2008... PA-markt !

Comment

• Jan-Peter
        • Jan 2001
        • 311

Om vast andere vragen voor te zijn, hier vast het antwoord...

Nee, ik geef geen cursussen, maar ik heb inmiddels al wel een ruime 25 jaar ervaring met geluid !

Oh ja, ik ben ook simpel begonnen met een Marantz versterker van 2 x 110 Watt-8 Ohm en daar 2 x 2 Fane Resonators 120 van ieder 8 Ohm op aangesloten. Waren 12 inch basje met een 1 inch hoog (J38 ??) Prima voor feestjes tot ca. 100 man en het klonk niet eens beroerd. Dat kwam toch door het hoge rendement van de luidsprekers van die tijd (ca. 1980).

P.S. Deze luidsprekers indertijd nog gekocht bij Grieles in Utrecht.
        Waren toen zo'n NLG 695,00 per stuk (EURO 315)
        Wat een nostalgie ! Maar wel een mooie tijd !

The Galaxy drive-in show is powered with an AD-sound system.
        16 februari 2008... PA-markt !

Comment

• speakerfreak
          • May 2002
          • 1446

hee jan-peter

eehm, ik had laatst gemeten omdat ik wou wetene hoveel ohm die box was en toen kwam er gewoon iets uit van 7.86 zoiets...

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

citaat:
            .. hoeveel ohm die box was en toen kwam er gewoon iets uit van 7.86 zoiets...
            Hallo Frank,
            afronden naar boven levert?........uhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!

^Dan maar de lucht in^
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

mjaahaaaaaaaaa, i knooowwww, maar omdat jan peter zegt, met heel wat termen die ik nie begrijp maar goed, zegt dat het niet met een gewone multi meter is te meten, mja die boxen zijn dus 8 ohm ja, maar even als dat het bij wel gewoon ging

Comment

• de kawaman
                • Dec 2002
                • 202

kheb ff gekeken de toppies zijn iig 8 ohm. Dus ik heb eigenblijk maar een set van 0.7kw? en ik zou er dus eigenlijk nog een zelfde set speakers op moeten zetten om het volle rendement te hebben?

Ik zet straks foto's in het foto topic!

Comment

• Martijn Tacken
                  • Dec 2002
                  • 59

citaat:
                  kheb ff gekeken de toppies zijn iig 8 ohm. Dus ik heb eigenblijk maar een set van 0.7kw? en ik zou er dus eigenlijk nog een zelfde set speakers op moeten zetten om het volle rendement te hebben?
                  Kijk ook nog even naar je subs, als die wel 4 Ohm zijn, gebruik je daar wel de volle 2x 800W van je versterker.
                  Als je je aantal speakers verdubbeld op elke uitgang, heb je inderdaad 2x 600W. Dit heeft tot gevolg dat je ongeveer 2,2dB meer decibelletjes kunt produceren.

Groet,

Martijn

Imagine you're getting enough money for what you do.
                  The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• de kawaman
                    • Dec 2002
                    • 202

citaat:
                    citaat:
                    Kijk ook nog even naar je subs, als die wel 4 Ohm zijn, gebruik je daar wel de volle 2x 800W van je versterker.
                    Als je je aantal speakers verdubbeld op elke uitgang, heb je inderdaad 2x 600W. Dit heeft tot gevolg dat je ongeveer 2,2dB meer decibelletjes kunt produceren.

Groet,

Martijn

Oke dus ik heb eigenlijk een overcapaciteit aan versterkers. en kan dus bijna een verdubbeling van het geluid realiseren.

toch maar eens kijken dan of een exact dezelfde set speakers nog ergens te vinden is!

Comment

• Daan Hoffmans
                      • Aug 2000
                      • 1225

citaat: Oke dus ik heb eigenlijk een overcapaciteit aan versterkers. en kan dus bijna een verdubbeling van het geluid realiseren
                      Het is alweer een tijdje geleden dat deze fout gemaakt is...
                      Een verdubbeling in vermogen, komt met een winst aan geluidsdruk van ongeveer 3dB, een net hoorbaar verschil.
                      Wil je dat het 2 keer zo hard klinkt (wat overigens ook een subjectieve ervaring is), zal je ongeveer 10 maal zoveel vermogen moeten aanslepen...

Verder is een overcapaciteit nooit mis... Een versterker die lekker rustig staat te pruttelen aan 8 ohm, zal beter klinken dan wanneer je deze versterker met 4 ohm belast.

Tot slot: Een versterker die aan 4 ohm 700W per kanaal levert, zal aan 8 ohm geen 350W leveren, maar een beetje meer, ik schat ongeveer 450W. Maar zoals ik al zei: dit is geen wereld van verschil.

En nu echt tot slot: Bekijk nog eens even het verhaal van Jan-Peter, over dB's en rendement enzo... Je kan daar uit opmaken dat de vraagstelling over het vermogen van je PA eigenlijk zinloos is, en daar heeft Jan-Peter helemaal gelijk in...

Ik heb ook een site........
                      Wie niet slim is moet dom zijn...
                      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• de kawaman
                        • Dec 2002
                        • 202

over die kwaliteit van de luidsprekers, LEM is dat wa?

Comment

• Martijn Tacken
                          • Dec 2002
                          • 59

citaat:
                          citaat: Oke dus ik heb eigenlijk een overcapaciteit aan versterkers. en kan dus bijna een verdubbeling van het geluid realiseren
                          Het is alweer een tijdje geleden dat deze fout gemaakt is...
                          Een verdubbeling in vermogen, komt met een winst aan geluidsdruk van ongeveer 3dB, een net hoorbaar verschil.
                          Wil je dat het 2 keer zo hard klinkt (wat overigens ook een subjectieve ervaring is), zal je ongeveer 10 maal zoveel vermogen moeten aanslepen...

Verder is een overcapaciteit nooit mis... Een versterker die lekker rustig staat te pruttelen aan 8 ohm, zal beter klinken dan wanneer je deze versterker met 4 ohm belast.
                          Kawaman,

Daan heeft helemaal gelijk, en ik had misschien gelijk mijn mening erbij moeten zetten of die 2,2 dB zinvol zijn of niet.
                          Het is in jouw geval het geld van de extra kasten niet waard. Ten eerste hebben jouw topkasten waarschijnlijk een afstraal hoek in het horizontale vlak van 90% waardoor je de dansvloer heel goed kunt bestrijken en het bijplaatsen van een tweede top per kant alleen maar leidt tot "kleuring" van het geluid (door coupling, fase-verschillen, enz.): Je zult merken dat twee tops naast elkaar anders klinkt dan één top.
                          Daarnaast is het inderdaad veel beter om zo hoog mogelijke impedanties (Ohms) aan de versterker te hangen: Hij wordt minder heet
                          (-&gt; dus minder gauw thermische uitval) en er zal minder vervorming optreden in de circuits van de versterker: Kijk de specificaties van je versterker er maar eens op na, hoe hoger de impedantie, hoe lager de vervorming (meestal THD genoemd).

Dus spaar je geld voor andere spullen of koop een zwaardere versterker voor je twee tops.

Groet,

Martijn

The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

Working...