subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kwaak
    • Jun 2003
    • 177

subs

welke subs adviseren jullie?
    de JBL mp 255s of DAP B-218 Sub
    het is voor gebruik van een drive-in show, tops hebben we het niet over want daar zitten we goed mee. het gaat puur om de sub-kasten......

greetz,

jeroen

greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)
  • Fritz
    • Oct 2001
    • 621

Kiezen tussen JBL en DAP is toch niet zo moeilijk? Of zeg ik nu iets doms?

Fritz, Fritz-Events

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Ben ik nu een zeikert als ik graag wil weten waar je die subjes bij zoekt?

Keuze tussen deze twee modellen, kijk je dan naar de verschillen in euro's?
      In rendement?
      Ga je kijken welke subkastjes het best bij je al aanwezige(?) versterker(s) gaat passen?

rare vraag zo!

Moderator J&H Licht en Geluid Forums
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• kwaak
        • Jun 2003
        • 177

hallo,
        ik zou zelf zeggen ga voor de JBL , dat staat beter bekent dan de DAP.
        dus dat is niet moeilijk, maar kijk naar de specs. die van DAP liggen hoger. mijn vraag : kunnen de DAP subs hun specs waarmaken.
        ik heb ervaring met JBL, nu ben ik in het bezit van de JBL sf 15. terwijl ik eerst voor de mc 15 wilde gaan. goedkoper, maar die hoge tonen kunnen niet veel hebben (heb het gehoord) dan spaar ik dus liever door voor iets goeds.
        er wordt waarschijnlijk een nieuwe versterker aangeschaft, gaan we voor JBL dan waarschijnlijk de samson versterker.

genoeg info

greetz,

jeroen

greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• bewap
          • Jun 2002
          • 239

JBL staat bekend als een betrouwbaar merk, de cijfers van JBL kloppen meestal. DAP staat bekend als een budget merk, bij de cijfers zet ik soms wel eens vraagtekens bij. Daarbij komt ook nog eens kijken dat JBL veel waardevaster is dan DAP. Dus ik zou voor JBL gaan...

Comment

• Jag
            • Nov 2002
            • 319

Heel kort door de bocht verkoopt DAP alleen maar meuk en JBL verkoopt zowel dure/goede spullen als meuk. Als ik zou moeten kiezen zou ik een losse driver van Eminence ofzo kopen en zelf een kastje erom heen timmeren. Als je een beetje handig bent is dat niet zo'n probleem. En het kan er ook nog professioneel (profesioneler dan DAP ) uitzien als je het goed doet. Zie bijvoorbeeld deze subjes op basis van de Eminence Kappa 15 LF (ff niet letten op topkasten):

Zie dit topic: http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...?TOPIC_ID=7092 (sjonge jonge, kan niet eens een "mooie" url maken :/ ).

Comment

• Pulse
              • Oct 2001
              • 666

Hehe foto van m'n subjes komt nog eens opduiken.

Ben nu bezig met hoorngeladen topkasten met beyma componenten dus inderdaad even niet letten op de toppen :-)

Groeten,
              Dieter, D.D.A. Sound & Light
              MVG,
              Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2139

he dieter
                die subjes van jou dat zijn nu frontgeladen subjes. Waarom eigenlijk deze keuze en niet meteeen een bandpass hoorn of zo. Hoe zit het met de basweergave bij die subs van jou.Ik bedoel maar hoeveel man kan je met die volledige set aan als er bv een fuif is? als je even niet rekening houd met de zaal(ruimte). Overigens zeer mooi gedaan hoor.

greetz ronny (bsl)
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Pulse
                  • Oct 2001
                  • 666

Waarom geen hoorngeladen subs ?
                  Omdat ik nog steeds geen hoorngeladen kasten ken die deftig laag gaan en nog redelijk compact zijn.
                  Bij de meeste hoornkastontwerpen moet je ook verplicht veel kasten neerzetten in een zaal vermits de basweergave anders maar tot 70hz of zo loopt.

Frontloaded bassen hebben misschien wat minder rendement maar ze werken ook goed in kleine setups en ze zijn nog redelijk compact.
                  Ik doe vooral klussen tussen 60 en 300 man dus dan heb je niet telkens een grote set nodig.
                  tegenwoordig doe ik:
                  1*sub + 1*top per kant tot 100man en daarboven 2*sub per kant + hoorngeladen top daarop.
                  Met deze laatste set doe ik tot een man of 350 toch max

dit zijn de fotos van m'n recentste projectje; hoorngeladen topkastje

Groeten,
                  MVG,

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

ok ja ik snap het. nee ik vraag het maar omdat ik in de toekomst ook wel eens een setje ga bijbouwen. Voorlopig hebben we geluid genoeg. En der is al eens iets rap bijgehuurd.Je hebt dat trouwens zeer mooi gedaan.

Ikzelf heb een 2*15" + 1" combinatie full range kast van audiophony.
                    600watt rms. aangestuurd door een qsc usa 900(2*450watt rms). Deze lijken mij genoeg tot 100man(afhankelijk van de ruimte). Voor de grotere dingen leggen wij daar dan nog 1 wbin per kant onder. 500watt rms aangestuurd door amdj v4000(+). Wat vindt jij van deze setup?

greetz ronny (bsl)
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Pulse
                      • Oct 2001
                      • 666

Die setup lijkt me wel al voor een behoorlijk geluid zorgen.

Volgens mij is het frequentiebereik wel helemaal niet recht in de bas maar er zal wel veel "punch" zijn.
                      De toppen zelf kunnen niet zo laag komen en de enkele w-bin per kant ook niet zodat je waarschijnlijk tussen de 60-150hz een dikke boost hebt en onder de 60hz nog amper iets.

Je zegt dat je de toppen altijd fullrange laat spelen.
                      Ik denk dat ze nog een stukje efficienter met versterkervermogen gaan omspringen als je de echte subbas dus ongev <60-70hz eruit laat.

Maarja, ik weet niet of er behoefte is aan nog lager te kunnen en zo zal het wel hard gaan met een beperkt vermogen neem ik aan.
                      Neem je frontloaded bassen ga je diepere en "rechtere" bas hebben maar ten koste van het rendement dus ga je wat meer versterkervermogen moeten gebruiken.
                      Maar voor het formaat van zo'n enkele w-bin kun je al snel 2 frontloaded 15 of 18inch baskasten meenemen.

Groeten,
                      MVG,

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

Bij het vergelijk tussen die JBL en die DAP hebben de JBL's het merk duidelijk voor. Echter de prijs/kwaliteits verhouding van DAP is beter dan bij JBL. De genoemde JBL subs konden op mij in ieder geval geen greintje indruk achterlaten. We spreken dan ook over 'slechts' 2x15". De DAP met zijn 2x18" zal toch echt wel over die JBL heenspelen. Wat indrukwekkende data betreffende die DAP B-218:

- 113kg zwaar
                        - 1200W RMS
                        - 140dB max SPL
                        - rendement 106dB/1w/1m

De gebruikte drivers zien er ook zeer degelijk uit.

MVG Contour

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

citaat:Maarja, ik weet niet of er behoefte is aan nog lager te kunnen en zo zal het wel hard gaan met een beperkt vermogen neem ik aan.
                          Neem je frontloaded bassen ga je diepere en "rechtere" bas hebben maar ten koste van het rendement dus ga je wat meer versterkervermogen moeten gebruiken.
                          Maar voor het formaat van zo'n enkele w-bin kun je al snel 2 frontloaded 15 of 18inch baskasten meenemen.
                          idd voor hetgene wat wij tot nu toe doen gaat dit zeker hard genoeg. meestal komen we al rap toe met die full range kasten alleen al.
                          Die w-bin zijn idd redelijk groot en lomp maar met relatief weinig vermogen komt daar toch al een goede punch uit.

citaat: Je zegt dat je de toppen altijd fullrange laat spelen.
                          Ik denk dat ze nog een stukje efficienter met versterkervermogen gaan omspringen als je de echte subbas dus ongev <60-70hz eruit laat.
                          ja meestal staan ze gewoon full range. We hebben ze ook al ooit in een grote setup afgefilterd en het klopt wat je zegt. Versterker moet niet zo pompen en toppen klinken dan zeer goed en zuiver op dat vermogen. In de toekomst zullen die waarschijnlijk wel via de crossover gefilterd worden als we die w-bins meenemen op klus. Naar mijn indruk klinkt die set dan gewoon harder.

greetz ronny (bsl)
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...