waar zit de meeste kwaliteit in?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matt
    • Jun 2003
    • 32

waar zit de meeste kwaliteit in?

hey allen,
    ik dacht ik stel de vraag hier maar, omdat in deze groep ook veel pro's kijken om de minder bedeelden op weg te helpen

mijn vraag;
    waar zit de meeste kwaliteit in op het gebied van geluidskwaliteit,
    hiermee bedoel ik in hoeverre de kwaliteit van een mengpaneel staat tegenover de amp of de speakers.

Neem bijv. een setje waarbij je gebruik maakt van een super mengpaneel (heb t dan over de a-merken), een super amp (ook a) maar je gebruikt er dap speakers voor.

Ik weet t dit is niet reeël maar om maar even de uitersten te nemen.

Iemand ervaringen, verklaringen of anderen brand maar los, ik ben dr wel benieuwd naar.
    \"Ebbing with the Flow\"
  • - -Niels- -
    • Aug 2003
    • 253

versterker slecht? --> geen goed geluid uit a-merk-speakers
    mengpaneel slecht? --> geen goed geluid uit a-merk-versterker + a-merk-speaker
    speakers slecht? --> geen goed geluid komt eruit, terwijl je als je dan een recorder op de record-uitgang plaatst, er wel goed geluid uitkomt...

Al een conclusie getrokken...???

Zodra er één zwakke schakel is, komt er geen goed geluid uit... that's it!

Groeten,
    - -Niels- -

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Tussen slecht en slecht zit wel verschil. Er is slecht en super slecht.

De kwaliteit van veel b merken valt vaak best mee, het is meer de betrouwbaarheid.
      Kwaliteits verschil in versterkers valt vaak heel erg mee, zeker als je ze niet met 2 Ohm belast.
      Bij luidsprekers vind ik persoonlijk meer verschil zitten, vermijd in iedergeval pieezo tweeters en pieezo hoorns.
      Bij mixers is het een kwestie van goed vergelijken wat je wil. In de midden klasse zit daar heel wat kwalitatief goed inzetbaar materiaal.

m.v.g. Herman

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Eén van de gulden regels:
        Let altijd eerst op kwaliteit, kwantiteit is niet direct van belang!
        Met een goede set kun je altijd beter draaien, dan een rot set met 10x zoveel speakers. (Helaas is het niet altijd even simpel )

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

De meeste kwaliteit?? Die zit volgens mij nog steeds bij de tech, hij maakt er wat van, of niet. Een goeie tech kan meestal uit een slecht setje ook nog iets goeds halen, meestal iig iets wat nog een beetje om aan te horen is (tenzij de set natuurlijk echt helemaal --- is), maar een slechte tech krijgt ook uit goeie spullen nix goeds. Tuurlijk is het heerlijk om met goeie spullen te werken, maar met een slecht setje een goeie prestatie neerzetten, waarvoor je ook nog complimentjes krijgt van verschillende kanten (het liefst natuurlijk van mensen die er verstand van hebben) is veel knapper dan met een topset een goeie prestatie maken, dat kan namelijk bijna iedereen wel.

De groeten => Micha
          De groeten => Micha

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

Een van de meest gemaakte fouten is inderdaad dat je als tech of operator harder wilt dan dat je materiaal kan. Dat klingt rotter dan welke speaker, versterker of mixer dan ook (bij niet oversturing).

m.v.g. herman

Comment

• jeroenw
              • Dec 2003
              • 216

Zelf heb ik wel gemerkt dat een fastsoenlijk (lees middenmoot) mengpaneel een bak op de kwaliteit scheelt.
              Heb zelf een behringer DX1000 en toen er laatst iemand zijn SoundLab aanhabg (van de lokale electro boer) dook zowel het volume als de kwaliteit omlaag.
              Wij draaien ook niet op super speakers maar ik heb wel gemerkt dat je mengpaneel veel scheelt, zeker voor muziek.
              Als je veel met microfoons moet werken moet je er ook goede speakers bij zetten ivm rondzingen (dat doen die van ons dus nogal graag)

Greetz
              Jeroen
              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Als in een ketting; de zwakste schakel bepaalt de sterkte van het geheel...
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Matt
                  • Jun 2003
                  • 32

citaat:Geplaatst door jeroenw

Zelf heb ik wel gemerkt dat een fastsoenlijk (lees middenmoot) mengpaneel een bak op de kwaliteit scheelt.
                  Heb zelf een behringer DX1000 en toen er laatst iemand zijn SoundLab aanhabg (van de lokale electro boer) dook zowel het volume als de kwaliteit omlaag.
                  Wij draaien ook niet op super speakers maar ik heb wel gemerkt dat je mengpaneel veel scheelt, zeker voor muziek.
                  Als je veel met microfoons moet werken moet je er ook goede speakers bij zetten ivm rondzingen (dat doen die van ons dus nogal graag)

Greetz
                  Jeroen
                  Kijk dat is t antwoord wat ik eigenlijk bedoel, natuurlijk weet ik dat als 1 apparaat in de hele keten slecht is de hele boel slecht is (bijv. allemaal a merken met 1 c merk).

Maar waar mij het om ging is in hoeverre bijv. een mengpaneel, een mixer of speakers bijdragen aan dat kwaliteitsverschil?
                  En daar kun je het beste achter komen dmv veel ervaring, waarvan ik weet dat er op dit forum veel van is onder velen hier [8D].

Ik zelf heb bijv. gemerkt dat wanneer ik mn oudere yamaha hifi versterker (wel 2x 350 watt, die dingen maken ze niet meer tegenwoordig ) had ingeruild voor een peavey pv serie, die een duidelijk kwaliteitsverschil tot gevolg had;
                  het geluid klonk meer scherper en de bas werd hoorbaar steviger.
                  Ik vroeg mij af in hoeverre ik dit nog enigzins kan verbeteren, ja zeg je dan allemaal top spul kopen, maar daar heb ik t geld niet voor.
                  Maar in hoeverre een nieuw mengpaneel (beter merk) bijdraagt tot de geluidskwaliteit of dat dit is te verwaarlozen?
                  \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:
                    Maar in hoeverre een nieuw mengpaneel (beter merk) bijdraagt tot de geluidskwaliteit of dat dit is te verwaarlozen?
                    dit vind ik persoonlijk héél belangrijk en is zeker niet te verwaarlozen
                    ik werk n.l. regelmatig in een opnamestudio met een OTARI concept1 mengtafel .
                    Dit is een topmengtafel en dat merk je gewoon alleen al aan de EQ
                    doe je daarbij nog een beetje rand-apparatuur zoals b.v. focusrite blue-serie's etc... Tja, dan zit je op rozen ! en dit hoor je ! ! [^]

maw. een goede mengtafel is belangrijk

sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• lifesound
                      • Apr 2003
                      • 1052

Matt,

hoeveel personen hoeven het nog te herhalen .... ALLES is belangrijk. Het is gewoon een optelsom!

Natuurlijk gaat je slechte mengtafel beter klinken over een betere speakers. Zet er een goede amp voor en het gaat weer beteren. Dan nog een nieuwe mengtafel, nieuwe micro's, nieuwe CD-player, nieuwe kabel, ...............

Beter sparen voor alles in middenklasse, dan 1 ding in topklasse en de rest low budget.

Comment

• Matt
                        • Jun 2003
                        • 32

okee, ik t snap het.
                        Maar ik was gewoon benieuwd naar ervaringen van diverse mensen, die met verschillende spullen (merken, klasses) gewerkt hebben en daar dan hun conclusie uit trekken.
                        \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• - -Niels- -
                          • Aug 2003
                          • 253

citaat:Als in een ketting; de zwakste schakel bepaalt de sterkte van het geheel...
                          En daar ben ik het dus helemaal mee eens...

Als je het goed bekijkt klopt het ook (zoals ik in mijn eerste posting van dit topic al zei, 'Zodra er één zwakke schakel is, komt er geen goed geluid uit... that's it!')!

Comment

• Brom
                            • May 2003
                            • 38

[/quote]

Ik zelf heb bijv. gemerkt dat wanneer ik mn oudere yamaha hifi versterker (wel 2x 350 watt, die dingen maken ze niet meer tegenwoordig ) had ingeruild voor een peavey pv serie, die een duidelijk kwaliteitsverschil tot gevolg had;
                            het geluid klonk meer scherper en de bas werd hoorbaar steviger.
                            [/quote]

De signaal verwerking van een hifi versterker is veel meer "gekleurd" dan van een PA versterker. dus dat verschil hoor je altijd, dat wil dus niet zeggen dat als je die PV nu in de huiskamer zet je hifi ineens beter klinkt. Waarschijnlijk knikker je dan die PV weer uit het raam omdat het echt niet klinkt.

Alles hangt, zoals al heel vaak gemeld, af van de zwakste schakel. Of het nou gaat om de mentafel of over de boxen en alles wat daar tussen zit, dus ook de kabels.
                            People who do not think are sleepwalking

Comment

• Brom
                              • May 2003
                              • 38

oeps, ff mis gegaan met citaat hierboven
                              People who do not think are sleepwalking

Comment

Working...