Wat is de werking van een trigger?!?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bigfoot
    • Nov 2002
    • 151

Wat is de werking van een trigger?!?

Beste Forumers...

waar dient een trigger voor...
    ik heb het vermoeden dat het iets met drums en elektrische-gigs/kits heeft te maken.
    ik ben al jaar of 4 actief in de licht-geluid wereld, maar ben ze nog nooit tegen gekomen...(zal wel in de duurdere wereldjes voorkomen, en niet zoveel bij amateur bandjes)

Dus wie kan mij vertellen: Wat is de werking van een trigger?!? en waar dient het voor?!?
    Thx Jeroen
    (kon niet echt iets vinden via zoekfunctie, is het er wel link me ff door, en modje plaats dan een slotje)
    Dé SM58 is nog steeds de beste mic!
  • pro`d`user
    • Jun 2002
    • 534

Trigger zorgt ervoor dat je een akoestisch drumstel als het ware kan gebruiken
    als een elektrische. Zo kun je er dus een module op aansluiten.
    Een goeie trigger (misschien zelfs wel allemaal) merkt precies waar je slaap op het 'blad' of de rand en dit signaal zendt hij door naar de module zodat er nieuwe geluiden ontstaan.
    Zo kan er bijvoorbeeld gemoduleerd worden of er een heel ander drumstel staan dan de normale akoestische set. Voornaamste voordeel is dat diegene die het modulegeluid wel goed vinden maar de pads nog niets of het er gewoon niet uit vinden zien gewoon hun drumstel kunnen neerzetten en toch gebruik maken van een module. In combinatie met bijvoorbeeld gaasvellen zal het hele drumstel zelfs haast geen geluid maken.
    Barry K.
    Wij werken met EV ole ole
    In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• Bigfoot
      • Nov 2002
      • 151

Dankje Barry, ik zat warm, maar wist het niet precies....
      Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

• pro`d`user
        • Jun 2002
        • 534

Komt trouwens niet alleen voor in duurdere wereldjes hoor, je ziet het gewoon niet zo vaak.
        Tenminste ik niet.
        Barry K.
        Wij werken met EV ole ole
        In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• Orbis
          • Feb 2004
          • 217

Ik kom wel eens triggers tegen, vooral in de death, black metal wereld worden die veel gebruikt, omdat door de hoge snelheden de drummers er niet in slagen (meestal) van alle slagen hard genoeg te slaan.

Helaas moet je dan wel een black metal concert doorstaan [xx(]
          sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Zijn meestal erg goedkope pi"ezo elementjes die door een dure fabrikant in een handige behuizing zijn gestopt. In amsterdam zit marcel music die aanzienlijk goedkopere triggers dan de gewone fabriekt.

De soundmodule die getriggered moet worden is duurder dan de triggers zelf.
            lekker belangrijk!

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Ik heb eens een drummer gehad die hele goedkope mics in zijn ketels had gestopt als triggers en netjes een jack aansluiting op de plaats van het luchtgat. Dit sloot hij dan aan op een Alesis D4. Dit werkte wel maar om nu te zeggen betrouwbaar nee, veel overspraak. En deze methode vangt alleen de slag op en maakt geen verschil tussen vel of rim. Wel een verschil in hard of zacht aanslaan. Maar zijn voornaamste doel was om bv een tamboerijn sound mee te laten lopen als hij op z'n snare sloeg etc.

Comment

• Robert
                • Aug 2000
                • 630

Waar kwam die overspraak dan vandaan?

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Goedkope micjes die alles opvangen uit de omgeving in je ketel stoppen. Als hij een break maakt over zijn toms en/of omgevingsgeluid reageerde (triggerde) bv ook de mic in de snare en hoorde je bij alle slagen een tamboerijn klinken Na een tijdje pielen op de D4 met de ingangsgevoeligheid per triggerkanaal was dit redelijk weg te krijgen maar soms toch nog reactie op het verkeerde moment. Maar een mic is ook niet echt een trigger en dan zeker niet van die goedkoope dingen van € 15,00 bij de Conrad in je ketel. Al denk ik dat het met duurdere mics hetzelfde probleem zal geven wat dit soort "overspraak" betreft.

Comment

• djsjoerd
                    • Sep 2002
                    • 58

Gewoon een setje D-Drum kopen, kosten ook niet een kapitaal, en werken perfect.

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Precies Sjoerd. En weet je wat het mooie van die D-Drum dingen is; ze maken verschil tussen een slag op een vel of op de rim

Comment

Working...