Eminence Kilomax

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • scaleo
    • Dec 2003
    • 18

Eminence Kilomax

Iemand ervaring met deze speaker?

Eminence Kilomax 15 Inch Bass Speaker 1250 Watt RMS 8 Ohm

Ik heb 2 subwooferkasten, daar zitten nu EV speakers in (400 w @ 8 ohm RMS), deze wil ik dus gaan upgraden.
    Is die Eminence een goede speaker?

Het gaat om de volgende kast:

• Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Heb je een dwarsdoorsnede van deze kast? Linkje plaatsen is voldoende.

De beste upgrade voor hornloadedkasten is vaak, niet een andere speaker, maar stacken zodat ze lager gaan, zodat het echte subwoofers worden. Als je de ruimte ervoor hebt, zou ik er gewoon 2 bijzetten.

Mvg Johan

Comment

• speakerfreak
      • May 2002
      • 1446

denk niet echt dat je upgrade door ev speakers te vervange door eminence
      Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

denk het ook niet maar dit kan komen doordat ik enorm hou van de EV sound en niet van die van Eminence
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Pulse
          • Oct 2001
          • 666

Ook niet blindstaren op het RMS vermogen dat de fabrikant opgeeft.

Veel rms vermogen gaat meestal samen met mindere efficientie.
          En als je voicecoil 1250wrms mag hebben wil het ook nog niet zeggen dat die speaker dat vermogen mechanisch kan hebben in je kast.

Ik zou zeggen simuleer beide speakers eens voor die kast en enkel als de eminence er echt beter uitkomt kun je eventueel es proberen daarmee maar ik betwijfel of het de kosten waard gaat zijn.
          MVG,
          Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Leinad
            • Apr 2004
            • 153

Welke EV speaker(type) zit er nu in? Wat voor amp zet je er achter?

Bij hoornkasten zijn de belangrijke factoren voor een driver: veel luchtverplaatsing, hoge belastbaarheid, lage Qts en krachtige aandrijving.

Groeten Daniël.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Juist bij hornloaded is de luchtverplaatsing (gerelateerd aan de Xmax) vaak een stuk minder belangrijk t.o.v. basreflex, behalve dan weer bij glijbanen en hoorns met basreflexpoorten (omdat die een hogere belasting vormen voor de speaker).
              Vaak hebben luidsprekers met een hoge EBP en BL, met een lage Qts een lagere Xmax. Omdat rendement en diepgang, min of meer tegenpolen zijn.
              Juist daarom is de Xmax van de Kilomax een stuk minder interessant. Temeer omdat deze niet bepaald een lage Qts, (EBP +/- 100) en lage BL-factor heeft. Het zou me niet verbazen als de speaker ook nog eens powerdipje heeft, waardoor de SPL-winst minimaal is.

Met meerdere kasten krijg je meer diepgang en meer SPl, wat wel een echte vooruitgang is. Qua versterkervermogen is het belangrijk dat je de programbelastbaarheid van de speakers behoud. Als je er dus op vooruit gaat qua belastbaarheid, heb je bijna automatisch (veel) meer versterkervermogen nodig, om het systeem zuiver te laten klinken.

Mvg Johan

Comment

• Leinad
                • Apr 2004
                • 153

citaat:Geplaatst door Rademakers

Juist bij hornloaded is de luchtverplaatsing (gerelateerd aan de Xmax) vaak een stuk minder belangrijk t.o.v. basreflex
                Daar ben ik het niet mee eens! De hoorn reduceert weliswaar de uitwijking van de conus, maar daarom stoppen we er ook net zoveel vermogen in, totdat deze weer bereikt wordt. De winst met een goede driver is aanzienlijk.

Het plaatsen van 2 kasten is een stuk efficiënter, maar dan moet je die ruimte wel hebben.

Met vriendelijke groet, Daniël

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Bij hoornkasten zijn de belangrijke factoren voor een driver: veel luchtverplaatsing
                  Je legt op deze manier ook de nadruk op veel luchtverplaatsing, alsof dat belangrijker is om te hebben in relatie tot andere kasten. Terwijl doorgaans eerst wordt gewezen op een lage Qts en een hoge BL.

Eigenlijk kunnen we gewoon spreken van Xmax, aangezien er van effectief vergroten van het oppervlak geen sprake is.

Bij basreflex zijn de BL en Qts minder belangrijk en wordt er juist meer nadruk op de Xmax gelegd. Op zich ook niet zo gek, als je bedenkt dat basreflex vaak ook op zichzelf staand gebruikt wordt, terwijl hoornkasten bedoeld zijn om te stacken, waardoor je toch al snel indrukwekkende luchtverplaatsing haalt.

Daarnaast heb je bij het gebruik van slechts twee hoornkasten, gewoonweg te weinig diepgang. Je kunt wel een speaker met meer Xmax er in plaatsen, maar dat wil niet per definitie zeggen dat er dan meer luchtverplaatsing ontstaat. Het is de hoorn die mede de maximale uitslag bepaalt, niet enkel de speaker. En de hoorn kan hier dus goed de beperkende factor blijken te zijn.
                  Pas als je gaat stacken wordt er een grotere aanspraak op de Xmax (en Qts) gedaan.

Pas als de T/S-parameters van de momentele EV-luidspreker bekend zijn en er eventueel gesimuleerd is, kun je eventueel de statement nemen dat het zinvol is om de speaker te vervangen.
                  Het is echter sowieso zinvol om meer kasten bij te zetten, omdat je hierdoor meer diepgang, meer SPL én meer luchtverplaatsing krijgt.

Voorts is het fysische eigenschap van speakers om een hoge BL en lage Qts, vaak te combineren met een lage Xmax. het kan zeker wel, maar brengt door het extra materiaal (magneet) en grotere nauwkeurigheid, evenredige hogere kosten met zich mee.
                  Het valt te bezien of dat opweegt tegen de mijns inziens relatief kleine winst.

Eigenlijk moet je niet aan hoorns beginnen als je niet de gehele weg wilt behandelen. Dan ben je volgens mij beter af met basreflex.

Mvg Johan

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Voor hoorns die laag moeten gaan zoals de LAB hoorn is de x-max wel zeer belangrijk, niet voor niets heeft de LAB-12 driver een x-max van 13mm in 1 richting! Neem je een speaker met exact dezelfde T/S parameters maar slechts 1/2 maal de x-max dan zal de kast weliswaar hetzelfde klinken maar 6dB minder maximale uitput leveren!

Bij hoornkasten die niet zo laag gaan is de x-max minder van belang omdat de hoorn inderdaad de konusuitwijking reduceert waardoor deze bij wijze van spreke zelfs bij het maximale RMS vermogen nog niet aan x-max komt. Echter dan spreek je echt over kastjes die bij 60Hz worden afgefilterd ofzo.

In de M-hoorn wordt de 9mm slag van de 18LW-1400 wel degelijk bereikt bij circa 1400W ingangsvermogen. Dit is weliswaar bij 1 bepaalde frequentie en aangezien muziek zelden een zuivere sinus is zou je kunnen concluderen dat we beter een driver met een lagere x-max hadden kunnen kiezen en een hogere BL (zoals de LW-1000) Echter let altijd goed op hoe x-max berekend is door de fabrikant! De 9mm van 18Sound is slechts nog 5mm als je rekent hoogte spoel - dikte poolplaat. Met deze gegevens is de 18LW-1400 een ideale match voor de M-hoorn maar dit is vrij logisch aangezien we de M-hoorn om de LW-1400 heen hebben ontworpen!

MVG Contour

Comment

• scaleo
                      • Dec 2003
                      • 18

amp voor die subs is een EV Q66, welke speakers weet ik niet meer, zijn iig vrij oud met 2.5" voice coil [:I]

ff de andere reacties lezen

Comment

• Jason
                        • Oct 2010
                        • 1

Originally posted by scaleo
                        Iemand ervaring met deze speaker?

Eminence Kilomax 15 Inch Bass Speaker 1250 Watt RMS 8 Ohm

Ik heb 2 subwooferkasten, daar zitten nu EV speakers in (400 w @ 8 ohm RMS), deze wil ik dus gaan upgraden.
                        Is die Eminence een goede speaker?

Het gaat om de volgende kast:

UPC Nederland - Pagina niet gevonden (404)
                        Ik heb zelf een Eliminator i sub omgebouwd en er een kilomax 18a in gepropt, het paste net aan, maar daarmee heb ik wel een groot rendement behaald. Ik heb de zelfde speakers ook in een bass reflex systeem zitten. Daarin doen de kilomaxen het niet zo best in vergelijking. Terwijl het aantal liters groter is en meer conform de aangegeven liter die eminence voorschrijft.

Ik ben zeer tevreden over het geluid en spl wat deze kilomax speakers produceren. alleen de productie kwaliteit van deze speakers laat soms te wensen over. bewaar ook altijd je factuur voor de garantie.

Ik heb een meting gedaan waarbij de orginele I sub ongeveer gemiddeld 90db ( w/m) eruit perst en de Eminence dat doet met 94 db gemiddeld, ( gemeten met een sweep van 40 tot 90 hz ) het vermogen is ook nog eens ver drie voudigd. Dit betekend, mits je een goede versterker hebt, dat je een rendement van 7 tot 9 db winst boekt ( is toch minimaal een ver vijf voudeging van je vermogen )

Dus ik zeg, 2e hands EV speakers vervangen door een nieuwe kilomax is zo een slecht idee nog niet.

Comment

Working...