heb nog wel een frequentie progje, hij geeft een toon, daarna klikken welke hoogte het is, handig om dat goed te kunnen horen als je je eq optimaalk wil gebruiken
Equalizer instellen
Collapse
X
-
nu moeten jullie me toch iets duidelijk maken. dus een equalizer dient om alles equal te maken of in het nederlands gelijk te maken. Wat gelijk maken? wel je frequentieband en dan wel weergegeven door je luidsprekers. vb een set heeft veel hoog dan is het niet meer gelijk qua freguentie niveau met de rest van je frequentieband dus hoog laat je zakken op je equalizer. dus kun je je luidsprekers met analyzer en equalizer afregelen zodat je set bijna alle frequenties gelijk weergeeft plus minus hé.
dus nu heb je je set afgeregeld datje geen frequentiedip hebt en dan kom je in een lokaal en ga je dit al verknallen door te zitten prutsen zodat je speakers in dat lokaal mooi klinkt.
graag een woordje uitleg.ik zeg altijd--> geen klank zonder drankComment
-
citaat:Geplaatst door lifesound
nu wil jij ons toch niet wijsmaken dat jij een systeem inregeld op het gehoor dmv pink noise? Of begrijp ik het fout?citaat:nu moeten jullie me toch iets duidelijk maken. dus een equalizer dient om alles equal te maken of in het nederlands gelijk te maken. Wat gelijk maken? wel je frequentieband en dan wel weergegeven door je luidsprekers. vb een set heeft veel hoog dan is het niet meer gelijk qua freguentie niveau met de rest van je frequentieband dus hoog laat je zakken op je equalizer. dus kun je je luidsprekers met analyzer en equalizer afregelen zodat je set bijna alle frequenties gelijk weergeeft plus minus hé.
Kan het natuurlijk fout hebben en als dat zo is dan zou ik graag de juiste uitleg willen horen/weten.
Comment
-
Tja ik heb mijn eigen test cd gemaakt in de tijd en ik regel het daarmee goed af vind ik, beter dan sommige collega's... en dan vinden ze ook nog een snotneus als je daar wat van zegt.Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jongeComment
-
Ik plaats gewoon een microfoon een eindje voor de speakers, voer het volume vervolgens op tot er een frequentie begint te feedbacken. Deze frequentie trek ik dan lager. Deze handeling herhaal ik tot ik echt teveel moet gaan wegtrekken (niet het aantal kanalen, maar de DB's)
Als ik hier een bevredigend resultaat mee gekregen heb, ga ik nog een beetje naar m'n eigen smaak de klank aanpassen.
Let wel, dit werkt alleen goed bij gebruik van een goede MIC (ik gebruik SM58) en bij gebruik van een deftige EQ ( Ikzelf 2x 31 bands ). Bij een 6-bands eq moet je echt al een te grote frequentieband manipuleren, en komt dit niet goed.Nobody is a virgin; life fucks us all!Comment
-
hmmm .... dit is dus niet de manier om een systeem in te regelen....
Met pink noise werkt het enkel met een GOEDE micro & analyser en een hoop interpretatie.
Met een CD werkt het enkel als je het nummer héél goed kent.
Hoe doe ik het?
Ik begin met een CD (inderdaad dus een nummer waarvan je weet wat er zoal inzit...)
Dan prik ik een zangmicro in de tafel en hoor wat het hiermee geeft.
Blijft er natuurlijk op neerkomen dat je moet LUISTEREN.
Dat is dan ook de manier waarop de meeste firma's zonder budget voor een dure meetmicro en analyser het doen.
Comment
-
citaat:Ik plaats gewoon een microfoon een eindje voor de speakers, voer het volume vervolgens op tot er een frequentie begint te feedbacken. Deze frequentie trek ik dan lager. Deze handeling herhaal ik tot ik echt teveel moet gaan wegtrekken (niet het aantal kanalen, maar de DB's)
Als ik hier een bevredigend resultaat mee gekregen heb, ga ik nog een beetje naar m'n eigen smaak de klank aanpassen.
Let wel, dit werkt alleen goed bij gebruik van een goede MIC (ik gebruik SM58).ik zeg altijd--> geen klank zonder drankComment
-
citaat:Geplaatst door Staaf
Ik plaats gewoon een microfoon een eindje voor de speakers, voer het volume vervolgens op tot er een frequentie begint te feedbacken. Deze frequentie trek ik dan lager. Deze handeling herhaal ik tot ik echt teveel moet gaan wegtrekken (niet het aantal kanalen, maar de DB's)
Let wel, dit werkt alleen goed bij gebruik van een goede MIC (ik gebruik SM58) en bij gebruik van een deftige EQ ( Ikzelf 2x 31 bands ). Bij een 6-bands eq moet je echt al een te grote frequentieband manipuleren, en komt dit niet goed.
Soms wordt een feedback frequentie eerder getriggert als er in gepraat wordt, is dus makkelijker op te sporen dan.
Gewoon iemand een klein verhaaltje laten vertellen en je hebt de grootste feedback frequenties er wel uit.
Maar ik dacht dat er toch iets anders werd bedoeld met Equalizer instellen of niet?
Dit is dacht ik niet het enige wat je er mee doet, of jullie wel?
De sound is in elke ruimte anders en die pas je dus aan zodat het klinkt zoals jij wilt dat het klinkt.We're ready to party, are you?Comment
-
De methode die ik aanhaal gebruik ik enkel om het systeem grof in te regelen. Ik ga ervan uit dat als er van een bepaalde frequentie 'teveel' weergegeven wordt door de speaker, deze dan ook meestal als eerste zal feedbacken. Deze frequentie 'piek' is zo gemakkelijk te dedecteren en te reduceren.
Blijft natuurlijk het feit dat men rekening moet houden met de frequency response van de Mic, en dat ik deze methode slecht gebruik om het systeem grof in te regelen.
De reden dat ik de SM58 gebruik als Mic is omdat we deze mic ook meestal als zangmicrofoon neerzetten.Nobody is a virgin; life fucks us all!Comment
-
denkomieken: ik weet niet of je het begrijpt maar zal even breed een uitleg geven over het nut van een EQ, denk dat er hier teveel word gepraat over het gebruik hiervan:
Een geluidsset geeft nooit over de frequenieband 20-20.000 HZ elke toon hetzelfde weer (kwa volume). Er zitten een aantal pieken in en een aantal dalen (60 HZ kan bij je set bijvoorbeeld harder zijn dan 100 HZ)met een EQ kan je deze verminderen of juist opvoeren zodat je systeem alle tonen mooi weergeeft. Hiervoor word meestal een analiser en een meetmicorofoon gebruikt. Je stuurt een zogenaamd "pink noise" uit (deze geeft alle frequenties tegelijk weer), hierna kijk je op je analiser of er pieken inzitten, deze verminder je, zitten er dalen in voer je ze wat op.
Ten tweede gebruik je hem om je set aan te passen op de akoestiek van de ruimte. In een kleine zaal kan het bijvoorbeeld zijn dat je een staande golf krijgt bij een bepaalde frequentie, deze verminder je met 3 db totdat je set op elke toon weer hetzelfde weergeeft (hierbij word tevens de analiser gebruikt).
Je moet dus in iedere ruimte waar je komt je EQ opnieuw instellen om er een optimaal geluid uit te krijgen. Het nut ervan is dus: het verhogen van de geluidskwaliteit.
Nu is het te lastig om een heel verhaal over staande golven, feedback enz uit te gaan leggen op een forum. Hiervoor kan je beter wat boeken lezen, GOOGELEN of een cursis volgen. Geluid is niet zo makkelijk als het lijkt..... en dat geld voor een EQ goed gebruiken ook....:: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ::...Comment
-
citaat:Geplaatst door vasco
citaat:Geplaatst door lifesound
vasco .... daarmee heb je dus nog niet geantwoord op mijn vraag: Regel jij het systeem in op het gehoor dmv pink noise?Comment
-
ik probeer zelf altijd equalizers te mijden!
ik 'zoek' of 'maak' altijd boxen met een regelmatig frequentieverloop waardoor ik bijna geen klankregeling nodig heb, behalve dan de bas/mid/hoog knopjes op m'n mengpaneel die ik nog een beetje kan draaien (zolang de afstellingen op m'n actieve crossover maar goed staan!)
grt,
BartBartComment
Comment