Equalizer instellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iko
    • Feb 2002
    • 766

Tja, resonantie van een zaal zal je toch beetje kunnen tegen gaan met een eq.. Kan je systeem nog zo rechtzijn als wat.. Als ik met Funktion-One weg ben wordt er bijna niks met EQ gedaan, alleen in het laag wat en worden de verschillende niveau's van de componenten in de kasten zelf hier en daar wat veranderd. (1-2db).

Greetzz Iko

Comment

• denkomieken
      • Jan 2004
      • 111

@xsystems.

Ik snap alles wat je wil zeggen het was eigenlijk gewoon om een beetje de conversatie op gang te brengen. Studeer zelf geluidstechniek dus no problems over dit onderwerp alleen het verhaal met staande golven wegwerken met eq heb ik toch mijn twijfels over.Misschien een beetje meer uitleg. Toch bedankt in ieder geval.

grtz
      ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

@ DJT: Ja, idd daar heb je gelijk in, alleen is het wel zo dat als je zulke vragen gaat stellen over een eq als John, je weinig van eq's af weet.

Het is dan best heel handig om een beetje met de frequenties van de eq vertrouwd te raken. En daar is deze feedbackgenerator wel handig voor, buiten dat je idd ook leert om een feedback frequentie isoleren en te reduceren( waar john mischien ook wel eens gebruik van maakt) Maar, het was maar een idee. Natuurlijk zijn een goed paar oren het beste gereedschap van een geluidsman

Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• eddy56
          • Mar 2004
          • 102

Ik gebruik geen analyzer, gewoon een cdtje opzetten met lekkere muziek bv. vitesse met rosalyn en dan een lekker sound opzoeken. mic voor speakers zetten heb ik nog nooit gedaan, en zie nut opzich ook niet zo, omdat hij eerder op de monitor zal gaan rond zingen als op de p.a. en als ie zingt. gewoon effe zoeken. hebt hem er meestal zo uit.

citaat:
          xsystems
          heb nog wel een frequentie progje, hij geeft een toon, daarna klikken welke hoogte het is, handig om dat goed te kunnen horen als je je eq optimaalk wil gebruiken
          kun je dit programma online zetten, of opsturen naar mijn email[?] wil het wel eens bekijken.

verder wou ik vragen, wat voor nr gebruikt iedereen om te soundchecken[?]

Greetz Eddy
          Apogee, i\'m loving it!

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

Nummer om te soundchecken is volgens mij al eens behandeld.
            Programma staat hier al een aantal keer op het forum, zoek gewoon eens op feedback prog oid.
            Natuurlijk heb je hem zo als hij begint te zingen maar je fluit van te voren toch wel even uit?
            We're ready to party, are you?

Comment

• eddy56
              • Mar 2004
              • 102

oeps[8D] vergeten op te zoeken, zal ik even doen.
              wij fluiten niet uit, soms als hij met de soundcheck tegen het randje zit, effe doordouwen en zoeken, maar mij baas noemt ook zo de fequentie als ie een fluit hoort, das dus makkelijk.

Greetz Eddy
              Apogee, i\'m loving it!

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

als je moet uitfluiten tot het niet meer fluit kan je misschien maar beter bij de bakker gaan werken....
                Een monitor moet goed klinken, en dan kan je eventueel sommige frequenties wat afzwakken ... Maar als het blijft fluiten, stiller zetten!

Comment

• john1968
                  • Aug 2004
                  • 46

Er is dus geen speciale methode voor als ik zo alle reacties lees.

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:Geplaatst door john1968

Er is dus geen speciale methode voor als ik zo alle reacties lees.
                    neen, eigelijk niet !
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• denkomieken
                      • Jan 2004
                      • 111

Dat is eigenlijk logisch he. Iedere mens is anders. De ene hoor zo de andere hoort niet meer. Zie oorcheck topic.

Equalizer instellen is dan ook persoonlijk denk ik net zoals hoe je een mix maakt. De ene fadert en de andere gaint

mvg
                      ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• eddy56
                        • Mar 2004
                        • 102

Goed gezegt denkomieken

Maakt opzich niet uit hoe je het doet, als je het maar goed doet en geen klachten krijgt.

ikzelf heb het voordeel gehad in de leer te zijn geweest bij een goeie mixer, die heeft mij laten horen hoe het moet zijn. Die sound zit in mijn kop, en zal dus op een avond zeker niet rusten voor ik die sound weer heb gevonden. Meestal staat ie er nu ook na het 2e nr op

Greetz Eddy
                        Apogee, i\'m loving it!

Comment

• NiekR
                          • Sep 2004
                          • 80

Weten we allemaal nog wat Equalizer betekent?????

Goed zo, vrij vertaald komt het er op neer dat je 'alles gelijkmaakt' (equal...).
                          Dus als je vind dat jouw PA ergens een 'afwijking' heeft, kun je deze d.m.v. een Equalizer bijstellen.
                          Voor elke afwijking is er wel een oplossing. Maar daar hoef ik denk ik niet meer op in te gaan, heb er hier al veel over gelezen...

Ook kun je bijvoorbeeld met een vast nummer (ikzelf gebruik altijd Toto-Africa, lekker nummer voor laag; zit eigenlijk alles wel zo'n beetje in) de PA op elke locatie goed afregelen.

Ik zeg altijd maar: Elke zaal is een ander verhaal! (<--zelf uitgevonden, ook het rijmpje )

Groet,

Niek
                          Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

niet van mij, maar was een gimmiock van iemand anders , ik kijk wel ff of ik m kan vinden..

edit :
                            http://www.********.nl/mp3/FeedbackTrainer.exe

mazzels

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

citaat:en zal dus op een avond zeker niet rusten voor ik die sound weer heb gevonden. Meestal staat ie er nu ook na het 2e nr op
                              Dan wens ik jou, goede acts, de juiste spullen, een goede mentale en fysieke gezondheid en goedklinkende zalen toe, keer op keer. Ik heb me redelijk vaak neer moeten leggen bij de realiteit dat het die avond niet beter gaat kunnen klinken dan dat het op dat moment doet. Niet alles is mogelijk met knopjes alleen...

Wat het "equal" betreft, ik weet niet of het altijd goed is om een volkomen recht systeem te hebben. Zo is me opgevallen dat ik vrij vaak een redelijk brede band rond de 500Hz min of meer omlaag haal(bij op gehoor inregelen), misschien een afwijking van ondergetekende? Of misschien komik te veel zaaltjes/systemen tegen die blubberen in die regionen.
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• eddy56
                                • Mar 2004
                                • 102

citaat:-sparky- Dan wens ik jou, goede acts, de juiste spullen, een goede mentale en fysieke gezondheid en goedklinkende zalen toe, keer op keer. Ik heb me redelijk vaak neer moeten leggen bij de realiteit dat het die avond niet beter gaat kunnen klinken dan dat het op dat moment doet. Niet alles is mogelijk met knopjes alleen...
                                wil jij zeggen, dat je erbij gaat zitten als het niet wil na 1 set?
                                tuurlijk kan het een avond zijn dat het niet wil, maar dan ga je toch zoeken?.

en misschien is niet alles mogelijk met knopjes, maar wel een heleboel, dat weet ik wel.

maar goed back on topic zou ik zegge
                                Apogee, i\'m loving it!

Comment

Working...