Equalizer instellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NiekR
    • Sep 2004
    • 80

Tuurlijk gebruik je een equalizer ook voor het aanpassen van je systeem aan een bepaalde zaal/omgeving!
    Maar als je weet dat je systeem een dipje heeft in een bepaald freq. gebied kun je dit met de equalizer rechttrekken (vandaar het equal).
    Je begint dan namelijk neutraal in elke zaal (je hoeft dan niet eerst het systeem onderling op elkaar af te stellen).
    En daar is volgens mij een equalizer voor het grootste deel voor bedoeld. Voor een andere zaal kun je namlijk ook de toonregeling op het mengpaneel gebruiken..
    Groet,

Niek
    Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

Gebruik mijn EQ om de set te kleuren en om snel een bevredigend geluid te krijgen. Als ik tijd heb, afhangkelijk van de klus, dan werk ik tegenwoordig steeds meer met een parametrische EQ. Vooral als je een breder gebied moet bewerken werkt dit prettiger en met minder faseverschuivingen.
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

citaat:Geplaatst door eddy56

citaat:-sparky- Dan wens ik jou, goede acts, de juiste spullen, een goede mentale en fysieke gezondheid en goedklinkende zalen toe, keer op keer. Ik heb me redelijk vaak neer moeten leggen bij de realiteit dat het die avond niet beter gaat kunnen klinken dan dat het op dat moment doet. Niet alles is mogelijk met knopjes alleen...
        wil jij zeggen, dat je erbij gaat zitten als het niet wil na 1 set?
        tuurlijk kan het een avond zijn dat het niet wil, maar dan ga je toch zoeken?.

en misschien is niet alles mogelijk met knopjes, maar wel een heleboel, dat weet ik wel.
        Wat ik wil zeggen is dat ik er bijvoorbeeld erg weinig aan kan doen dat de toms niet goed te horen zijn en al helemaal geen body hebben als ik in een zaal kom waar je maar 8 kanaaltjes tot je beschikking hebt......

Dat je de mix toch niet zo strak in elkaar gemixt krijgt als gebruikelijk omdat je een uur daarvoor uit een autowrak bent komen kruipen...

Dat iemand een gitarist met een el-cheapo gitaar, budget-combootje en een distortionpedaaltje niet kan laten klinken als iemand met een dikke set-up....

Dat je niet kunt verhelpen dat het geluid toch "wat wazig" blijft als je een metalband in een tot podium omgebouwde kerk mixt, mixpositie achterin de zaal.....

...en zo kan ik echt nog wel even doorgaan met voorbeelden die ik daadwerkelijk aan het handje heb gehad.

Dat heeft geen reet met opgeven te maken maar alles met weten wat er aan de hand is en wat je daar niet aan kunt doen, zodat je je vervolgens kan concentreren op dingen waar je wel wat aan kunt doen....
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• eddy56
          • Mar 2004
          • 102

dan mag ik dus van geluk spreken, weinig last van. al weet ik hoe kl**te het in een kerk mixt.

verder begrijp ik je standpunt.

maar als ik maar 8 kan. tot mijn beschikking heb, en moet er min 14 hebben, dan maak ik vrolijk rechtsomkeerd[^].

citaatat heeft geen reet met opgeven te maken maar alles met weten wat er aan de hand is en wat je daar niet aan kunt doen, zodat je je vervolgens kan concentreren op dingen waar je wel wat aan kunt doen....
          Daar heb je helemaal gelijk in

Greetz Eddy
          Apogee, i\'m loving it!

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

maar als ik maar 8 kan. tot mijn beschikking heb, en moet er min 14 hebben, dan maak ik vrolijk rechtsomkeerd[^].

Beetje lastig als je met een band ergens in europa rondzwerft en je op locatie slaapt
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

als je bandje om wat voor reden wel er voor kiest om te gaan spelen zal je toch wat moeten
              ben je supportact met een dwarse hoofdact heb je pech[V]
              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• soundcheck
                • Jun 2003
                • 6

citaat:
                --------------------------------------------------------------------------------
                Geplaatst door eddy56

maar als ik maar 8 kan. tot mijn beschikking heb, en moet er min 14 hebben, dan maak ik vrolijk rechtsomkeerd.

--------------------------------------------------------------------------------

Beetje lastig als je met een band ergens in europa rondzwerft en je op locatie slaapt

Is een Tech. Rider sturen misschien een idee[?][?] voordat je gaat touren.
                sound=like ART

Comment

• som
                  • Nov 2002
                  • 787

rider sturen is goed
                  helaas doen niet alle zalen er wat mee[V]
                  Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• NiekR
                    • Sep 2004
                    • 80

citaat:[i]
                    Wat het "equal" betreft, ik weet niet of het altijd goed is om een volkomen recht systeem te hebben. Zo is me opgevallen dat ik vrij vaak een redelijk brede band rond de 500Hz min of meer omlaag haal(bij op gehoor inregelen), misschien een afwijking van ondergetekende? Of misschien komik te veel zaaltjes/systemen tegen die blubberen in die regionen.
                    Een systeem inregelen op een zaal doe ik altijd met het nummer Toto-Africa (live). Hier zitten veel essentiele knelpunten in die je dan met behulp van je EQ kunt aanpassen aan de zaal.
                    Voorbeeld: bassdrum en toms, percussie-instrumenten, vocals, etc...

En okee, ik kan me voorstellen dat niet elke zaal perfect is, maar als je van tevoren je eisen ('techniekbrief') duidelijk maakt aan de zaal waar je naartoe gaat is er toch geen probleem?
                    Uiteraard moet je dan niet aankomen met extreme eisen (als een 4-weg actieve Turbosound PA met Midas 34 kanalen zaaltafel), want dat lukt echt niet (dat kun je je vantevoren ook wel bedenken).
                    Een internationele zaal heeft toch echt wel minimaal 24 kanalen. Panelen met 8 kanalen zul je misschien in cafe's en dergelijke gelegenheden aantreffen!

Conclusie: Geef van tevoren gewoon duidelijk aan (via de techniekbrief) wat je nodig hebt of wat je zelf meeneemt. Laat de betreffende zaal dit ondertekenen en terugsturen. Als er dan toch nog gebreken zijn; schadevergoeding eisen of gewoon niet spelen (maar wel gewoon betaald krijgen). Als een zaal dit van tevoren weet zorgen ze er echt wel voor dat alles in orde is!
                    Mvg,

Niek
                    Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Precies wat Som zegt, tuurlijk doet het boekingskantoor riders de deur uit. En de beslissing om wel of niet te spelen ligt nooit bij de geluidstech.

Comment

Working...