Licht/geluid als hobby

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Licht/geluid als hobby

Beste forumleden,
    ik vraag me nu net even af,
    je hebt als hobby een drive inn.
    Stel dat je 1x in de maand een feestje doet.
    Voor hoever is het legaal om geld te krijgen voor zo'n show, als minderjarige dan.
    MOET je een BTW nummer hebben om zo'n dingen te kunnen doen.
    Of mag je gewoon zeggen: Het is om m'n hobby te kunnen terigbetalen ofzo?

Met andere woorden,
    Wat mag en wat mag niet als minderjarige?

Groetjes,
    Dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • DjFx
    • May 2004
    • 307

Kijk dit is best een goeie vraag waar ik zelf ook mee zit,

Heb zelf wat rond gevraagt in me fam. een kvk is pas handig als je echt een beetje omzet hebt!
    BTW nummer nog niet naar gevraag
    citaat:Of mag je gewoon zeggen: Het is om m'n hobby te kunnen terigbetalen ofzo?
    Beetje gaar, een drive-in shows KOST meer geld dan het oplevert (zeggen ook de grote dribe-in's in de buurt)

En wat mag je als minderjarige?
    Ligt aan je leeftijd.

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

als je werk, verdien je geld. Als je geld verdiend heeft de staat daar graag ook wat van.
      Komt er dus op neer dat je een zogenoemd "ondernemingsnummer" moet hebben. De tegenwoordige combinatie van een handelsregisternr. en een BTW nr.

Comment

• driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

Ja, maar tot waar laat de staat (in mijn geval de belgische) toe dat je iets verdient met je hobby?
        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

hobby:
          - modelbouw (met ijsstokjes? of lucifers?)
          - sparen van sigaren bandjes? suikerzakjes? postzegels?
          - sleutelen aan scooters? auto's? motoren?
          - verzamelen van 60-er jaren stofzuigers? tv's? radio's?
          - bijhouden van de hitaparade?
          - sporten?
          kortom dingen die tijd of geld kosten, en hoeveel je er daarvan in wilt steken moet je helemaal zelf weten, sommige mensen steken zich er zelfs voor in de schulden....

maar:
          - modelbouw van maquettes (of verkopen van vliegtuig- of scheepsmodellen)...
          - verkopen van verzamelinge(en) sigaren bandjes? suikerzakjes? postzegels?
          - in opdracht/op verzoek (tegen financiele vergoeding) sleutelen aan scooters? auto's? motoren?
          - handelen in 60-er jaren stofzuigers? tv's? radio's? interieurs?
          - laten horen aan derden wat je bijhoudt aan de hitparade?
          - sporten "met een bekend merk op je T-shirtje"? Bij wielrennen kent men liefhebbers - amateurs en profs.
          (voor de eerste kost het geld, de tweede verdienen er aardig mee, de derde verdienen bergen - maar die hebben weer hele hoge kosten vanwege de doping - en de dopingverbergers)
          al die bovenstaande zaken zijn aktiviteiten waarmee je "inkomsten" genereert.
          En maatschappelijk is er afgesproken (wetgeving) dat inkomsten tot op zekere hoogte van belasting zijn vrijgesteld, maar dat boven een bepaald bedrag er een deel van naar de staat zal vloeien. (Altijd te veel als je ziet hoe de staat dat herverdeelt, maar dat is een ander topic!)
          Dus verdien je er meer mee dan het wettelijk vastgestelde grensbedrag, dan zijn het belastbare inkomsten.
          Als we ons druk willen maken over grote zwendelaars (bouwfraudes, Ahold en noem maar op), dan moet je natuurlijk niet zelf de kleine zwendelaar gaan zitten uithangen.
          (Voorbeelden van samenlevingen die zo naar de klote gaan zijn er zat te vinden in de derde wereld).
          Een hobby kost geld.
          En als je inkomsten hebt kun je daar kosten tegenover stellen....
          zolang de kosten de inkomsten overstijgen valt het allemaal wel mee met die afdrachten naar de staat.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

en hoe zit het met de papieren, moet ik iets in te vullen van " ik geef elke maand zoveel uit, en verdien zoveel, ik ben minderjarig" of gewoon Niks laten weten?
            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

1) je bent volgens de wet nog "handelingsonbekwaam" voor contracten of KvK zaken etc. Wat het bedrijfsmatig maken van je hobbydisco onmogelijk maakt zonder bijtekenen van een volwassene.

2) voor veel D.J.'s zou de een avond durende cursus "pop en poen" nuttig zijn. Ik wil best wel eens kijken of er op dit forum genoeg DJ's zijn met dit probleem en dan een avond in het land proberen te organiseren. Ik ben medewerker bij de ZuidHollandse popunie waar we o.a. workshops organiseren. Ik doe deze workshop trouwens niet. Dat doet de guru van "all arts"

Deze workshop legt kort en bondig uit hoe je in je aanloop periode / semi-prof staat gewoon wit kan werken zonder al te veel omhaal.

(Ik doe de workshop "hoe kom ik aan de bak met mijn band/act/enz en hou de boel draaiend" zie ook mijn artikelensite)
              lekker belangrijk!

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Beste mensen....let aub even goed op: Den Dries is een Belg....daar werkt de regelgeving weer significant anders dan bij den Ollanders...

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

en nen belg is gedoemd eindeloos belastingen te betalen. Hobby en geld verdienen gaan alleen samen als de staat er iets aan heeft.
                  Er is inderdaad een vrijstelling van belasting, maar dan nog moeten je inkomsten aangegeven worden. Wat dus wil zeggen dat je oftewel ergens als werkkracht ingeschreven zijn, oftewel dat je als zelfstandige deze activiteiten uitoefend.

Als je controle krijgt kom je er niet vanaf met "maar het is slechts een hobby"

Comment

• driesmees
                    • Apr 2003
                    • 1076

en is het haalbaar om zoiets te doen, want ik weet ook dat zelfs een formulier afgeven soms al geld durft kosten (zo extreem is het NOG niet maar het neigt er al naar hé)
                    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• badboyscrew
                      • Aug 2000
                      • 304

Let wel op in nederland moet j 1200 uur per jaar voor je "bedrijf" werken, en ja dat controleren ze ook nog.
                      Ken iemand die daar nu een hoop gezeik meeheeft.
                      Dus pas op voor je je laat inschrijven bij de kvk.

groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• oversound
                        • Dec 2003
                        • 218

Als je geregistreerd staat en je betaald belastingen over je inkomen>>>> Zo lang je ook minderjarig bent krijgen je ouders kinderbijslag. En de kinderbijslag is weer zo leuk om een maximaal bedrag te noemen wat je per jaar mag bij verdienen. Anders word je kinderbijslag gekort.
                        Mischien ook iets om op te letten.

Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• Prins
                          • Apr 2003
                          • 98

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik heb eens navraag gedaan bij een medewerker van de belastingdienst en die heeft me verteld dat ik de inkomsten van deze "hobby" gewoon op moet geven bij het invullen van de belastingpapieren. Ook als de inkomsten negatief zijn omdat er meer uitgaven dan inkomsten zijn, kun je dit invullen. Op die manier handel je in elk geval volgens de wet. Heb een keer contact gehad met de KVK en die schrijven : "Als dit gewoon hobbymatig blijft en de inkomsten hieruit zullen niet noemenswaardig zijn, hoeft u zich niet in te laten schrijven." Wat noem je nu "niet noemenswaardig" ? Wanneer ik zelf een Drive In showtje doe, bekijk ik welke apparatuur ik nodig heb, heb daar standaardprijzen voor en bereken de transportkosten. Op dit moment ben ik eigenlijk nog de aanschafprijs aan het terugverdienen en kun je het bedrag dat ik die avond vang toch nog geen winst noemen, of heb ik dat verkeerd? De "klanten" die ik heb, zitten overigens ook niet te wachten op een factuur met BTW. Er komt trouwens nog wel meer bij kijken dan inschrijven alleen : een zakelijke bankrekening, een aparte aansprakelijkheidsverzekering, heffingen etc. Overigens ben ik zelf meerderjarig en nog aan het studeren, dus moet ik bij het opgeven van inkomsten (heb ook een parttime baan) wel opletten dat ik niet boven het maximale bedrag kom dat ik mag bijverdienen, omdat anders je studiefinanciering in gevaar komt.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Leuker kunnen we het niet maken....
                            en gemakkelijker zeker weten van niet!
                            De moraal:
                            Begin nooit een eigen bedrijf,
                            want dan komt er iemand van Zalm met veel gekijf!

Begin nooit iets dat lijkt op zelfstandig ondernemen,
                            want belasting en bureaucraten zullen je de moed snel ontnemen!

Neem dit advies aan van Sinterklaas:
                            ga gewoon werken voor een baas!

En doe je dat dan niet,
                            dan volgt een paar jaar later het verdriet.

Deze dichtregels werden gemaakt door 'kleurrijke' ....
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• timmel
                              • Sep 2004
                              • 111

Ik woon ook in België en heb al 7 jaar een klein drive-in bedrijfje met een paar vrienden. Puur hobby en nooit veel geld geïnvesteerd. Met het geld wat we verdienen kopen we nieuwe spullen. We zijn gestart met de hifi-shit die iedereen op zijn kamer heeft staan met een paar gekleurde lampjes en zijn uitgegroeid tot lokale feestjes tot 400 man. We hebben nog nooit aangifte gedaan aan de belastingen en ook nog geen problemen gehad, ook niet met Sabam. Zolang je geen bakken geld verdient, niet op grote reclame-borden of affiches staat lijkt het mij safe. Greetz Tim
                              niet genoten is altijd mis

Comment

Working...