we hebben elders natuurlijk een leuk topic over de vrouwen in het vak lopen, maar de vraag die bij mij opkomt:
hoeveel mensen werken er nou echt als techneut in licht, geluid, decor, projectie, hijs/hef, enz enz.
(En niet bijvoorbeeld als "organisator", "administrator", "plaat-aan-elkaarprator" of "beveiligings-alligator")
in dit vak.
Is er een reele schatting te maken van de aantallen in Nederland en of Belgie van:
1) professionele (die van dit vak moeten kunnen leven)
en misschien apart daarvan de aantallen
2) hobby technici (die een ander hoofdinkomen hebben, maar dit voor het brood-niet-nodige maar wel plezier doen - en eventueel een leuke zakcent meepakken)
Weet iemand misschien van bestaande onderzoeken of gegevens daaromtrent? *
Je hoort/leest wel van
de omzetten van de top-acts in het stadion-circuit of
de jaaromzet in de dance-sector als geheel,
maar ik ben benieuwd om hoeveel 'noeste arbeiders' het gaat in deze gecombineerde sectoren.
*: Vergeet het slecht uitgevoerde onderzoek maar waarmee de OSAT een 3/4 jaar geleden in Nederland naar buiten kwam, dat was een aantoonbare preek (of smeek?) voor de eigen parochie.
hoeveel mensen werken er nou echt als techneut in licht, geluid, decor, projectie, hijs/hef, enz enz.
(En niet bijvoorbeeld als "organisator", "administrator", "plaat-aan-elkaarprator" of "beveiligings-alligator")
in dit vak.
Is er een reele schatting te maken van de aantallen in Nederland en of Belgie van:
1) professionele (die van dit vak moeten kunnen leven)
en misschien apart daarvan de aantallen
2) hobby technici (die een ander hoofdinkomen hebben, maar dit voor het brood-niet-nodige maar wel plezier doen - en eventueel een leuke zakcent meepakken)
Weet iemand misschien van bestaande onderzoeken of gegevens daaromtrent? *
Je hoort/leest wel van
de omzetten van de top-acts in het stadion-circuit of
de jaaromzet in de dance-sector als geheel,
maar ik ben benieuwd om hoeveel 'noeste arbeiders' het gaat in deze gecombineerde sectoren.
*: Vergeet het slecht uitgevoerde onderzoek maar waarmee de OSAT een 3/4 jaar geleden in Nederland naar buiten kwam, dat was een aantoonbare preek (of smeek?) voor de eigen parochie.
Comment