Licht en geluid kerst concert

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeTAR
    • Jul 2005
    • 151

Licht en geluid kerst concert

Zoals jullie vast en zeker in het topic van `20 jaar gospelkoor` hebben kunnen zien en lezen is daar veel verkeerd gegaan.

Nu wil ik toch een paar dingen voor zijn en kijken hoe ik het beter kan gaan opzetten tijdens een komend kerst concert.

De volgende dingen weet ik in iedergeval nu al wel:
    - (kunst)rook is niet toegestaan, vanwege slechte ervaringen en de geur volgens de beheerder.
    - Er is een 20a krachtstroom aansluiting aanwezig
    - En dat we ook hier goed moeten opletten dat de looppaden vrij blijven.

De bedoeling is dus dat het koor op dat gedeelte komt te staan en het combo aan de linkerkant beneden op de grond. Zo wou dat koor het graag.

Tevens komt er van hun kant een wit doek om het preekgestoelte af te werken.

Is het een goed idee om de boxen te zetten op de plaatsen van de X?

Wat zijn jullie voorstellen als het gaat om licht?
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

De Stacks op die plekken lijkt mij okeej. Het is eigenlijk ook de enige optie als ik zo je vorige opdracht daar heb bekeken.

Je moet misschien wel een front fill gebruiken voor de eerste paar rijen vooraan in het midden? Dit hoeft geen enorme kast te zijn, gewoon iets voor het hoog, een klein monitoortje?

Comment

• PeTAR
      • Jul 2005
      • 151

Das misschien idd te doen, alleen denk ik dat het niet helemaal nodig is.
      Het koor genereert genoeg geluid en we zorgen alleen voor de juiste balans tussen combo en het koor.

Het is trouwens niet het zelfde set geluid wat we gaan gebruiken. Die we toen gebruikte kon ik gratis lenen.

We huren in iedergeval wel een extra sub erbij omdat er gebruik gemaakt word van een electrisch drumstel. Vraag me alleen af of ik die in het midden moet zetten of aan de kant van het combo.

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Het in balans brengen van het combo en het koor zal zeker niet mee vallen gerekend over de gehele luisterruimte.
        Als je van het combo alleen de electr. drums en de keyboards versterkt, is het misschien een idee om dat alleen door de PA speaker die bij het combo staat te laten weergeven. (dus ook de sub.)

m.a.w. 'pan' de versterkte instrumenten naar de combo kant toe.
        Daarmee krijg je een compactere - en goed plaatsbare combo klank.
        Als je het gehele combo versterkt, vervalt dit advies natuurlijk

Maar, dan krijg je een ander probleem: Balans tussen combo en koor..
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• PeTAR
          • Jul 2005
          • 151

En daarmee zat ik vorige keer dus o.a. ook.

Eigenlijk kwam het door het veiligheids advies en deels ook door eigen ideeen zo dat ik die stack tijdens ons concert had geplaatst... want in mijn hoofd denk ik dan om een balans te vinden van uit het oogpunt van het koor.

Maar het is de bedoeling om het combo te versterken en met mic's voor het koor de balans tussen het koor en het combo te krijgen.

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Zitten daar ook blazers bij??

Comment

• PeTAR
              • Jul 2005
              • 151

Nee dit keer niet.

1 electrisch drumstel
              1 dwarsfluit
              2 gitaren (volgens mij acoustisch en elec.)
              1 Piano.

De gitaren beide met een mic. er voor. Dus geen gedoe met DI's en dat soort dingen. Ben daar geen fan van.

Gelijk even een ander dingetje in de groep gooien.

Omdat de ruimte achter beperkt is kunnen we geen grote statief poten gebruiken voor een truss achter.

Nu hadden de lichtjongen en ik het idee om een rechthoekige boog te maken van de truss onderdelen.

Beetje dit idee, en dan de hoeken met een speciale hoek truss.

Het is een drie hoekige truss, hoe kan je deze stabiel opzetten met licht zonder dat ie om zodemieterd?

Hoe doen jullie dat met dit soort constructie's of raden jullie dat af.

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Kijk, dat is goed te doen.
                Kun je iets moois van maken

Laat de el. gitaar lekker zacht spelen over z'n versterker, en draai de gitaarversterker naar de gitarist toe zodat je zo min mogelijk direct geluid daarvan krijgt.
                Mooi stereo geluidsbeeldje van het combo neerzetten, maar wel goed luisteren door de ruimte heen bij soundchecken.
                Koor lijkt mij geen groot probleem om te doen. Doordat ze in een soort van hoek staan, kun je de speakers zo opstellen, dat je weinig feedbackgevaar hebt naar het koor, en je toch de zaal goed bestrijkt.

Het is de moeite waard -zoals al in een eerdere posting is aangegeven) om een kleine luidspreker mid-voor (laag opgesteld) als infill voor de eerste rijen te proberen, deze bezoekers zullen waarschijnlijk buiten het bereik van je speakers zitten.
                Op die speaker zet je dan hoofdzakelijk piano en wat gitaar, aangevuld met wat solozang en misschien de mannenstemmen (als ze in de minderheid zijn, en klassiek staan opgesteld achter de dames)
                Zoals je ziet is veel afhankelijk van de feitelijke situatie en opstelling van het koor. Je zult dus nog genoeg zelf moeten uitvogelen.

Tip... Kunnen jullie niet een keer repeteren in die ruimte?
                Kun je alvast iets uitproberen.

Succes.
                Paul.

Comment

• PeTAR
                  • Jul 2005
                  • 151

Helaas is het niet mogelijk om vooraf te oefenen met het koor, dit vanwege mijn bezig heden en het vervoer van de apparatuur.
                  Maar de dag voor het optreden zetten wij de apparatuur al op en hebben zij al een generale repertitie.

Maar nu ik er zo over nadenk zou het wat betreft front fill wel kunnen lukken. Heb daar nog wel een box voor liggen. T'is maar net hoe het met de opbouw gaat lukken. Moet ook niet al te druk gaan worden vooraan.
                  Tevens zit het publiek ook wel weer dicht op het combo waardoor ze het geluid van de monitoring ook weer horen, dus ik moet het allemaal even zien.

Ik ben idd ook niet bang voor veel feedback gevaar met deze opstelling.

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

?? Monitoring??
                    Wat geef je hun dan aan monitoring?
                    Ze zitten vlak naast het koor, en moeten zacht spelen.
                    Dus, ik zou zeggen zo min mogelijk monitoring.
                    Het koor moeten ze zo wel kunnen horen.

En als het toch moet, dan maar een klein boxje vlak bij hun oortjes...

Comment

• PeTAR
                      • Jul 2005
                      • 151

Voor het koor liggen standaard twee monitors waar piano en nu ook drums overkomen voor het tempo.

Dan krijgt de piano een monitor om zich zelf te horen + drums.
                      En de rest van het combo krijg eigenlijk de zelfde mix.
                      En ze krijg een klein beetje koor erbij om het koor ook nog goed te horen.

Het gaat hier ook om kleine boxjes.

Heb wel eens een optreden meegemaakt van mijn eigen koor waarbij zij gebruik maakten van een andere set/geluidsman. En daar was geen monitoring en het combo hoorde het koor totaal niet.

Toen werd het me goed duidelijk hoe belangrijk monitoring is.

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Volgens mij heeft het combo geen monitors nodig, zij zitten namelijk praktisch voor de speakerstack en horen daaruit dus als het goed is een perfecte mix tussen de instrumenten en het gezang van het koor.

Comment

• PeTAR
                          • Jul 2005
                          • 151

Het zou volgens mij slecht zijn als het combo voor de speakers staan. Want dat bevorderd het rondzingen op de mic's van het combo. Temminste lijkt mij.

Tevens zijn onze boxen richtgevoelig, dus als je er onder zit heb je nooit de optimale weergave van het geluid.

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Ik ben het toch met Mark eens hoor!
                            Het gaat voor het combo niet om perfect geluid.
                            Dan kunnen ze maar beter in de zaal gaan zitten luisteren

Het combo speelt natuurlijk op aanwijzing van de dirigent, en niet op basis wat zij eventueel horen van het koor.

En inderdaad, de stack bij hun zal al genoeg doen.
                            Misschien EEN kleine monitor bij de pianist...
                            Die is meestal bij een koor ook de begeleider bij de repetities, en zal dus als bandleider meer voeling nodig kunnen hebben.

En feedback van stack naar combo?
                            Je doet:
                            * Close miking van de gitaren op de git. amp
                            * Electronisch drumstel (geen mikes)
                            * Dwarsfluit: Die zet je uit de 'wind' van je stack lekker dicht bij het koor
                            * Piano: acoustisch of een electrische? Als acoustisch: lekker mikes in de piano en klep dicht..

Dus.. Hoezo feedback????[8)][8)]

Paul

Comment

• PeTAR
                              • Jul 2005
                              • 151

Mwah ik weet niet... drumstel en piano hebben een monitor nodig. Gitaren in iedergeval niet.

Comment

Working...