Factureren zonder BTW met VAR

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Danielw
    • Nov 2005
    • 3

Factureren zonder BTW met VAR

Hallo,

Ik weet niet of ik dit goed geplaatst heb maar heb deze vraag:
    Ik werk als Dj en heb sinds kort een VAR verklaring 'Inkomsten uit overige werkzaamheden'.
    Ik ben niet BTW plichtig en kan dus facturen zenden zonder BTW.

Nu heb ik echter gehoord dat de oprachtgevers liever geen factuur zonder BTW hebben(?)
    Is dit waar en zoja, waarom?
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Omdat zij dan geen BTW terug kunnen vragen?

gr. Herman

Comment

• Danielw
      • Nov 2005
      • 3

Ja, ok , maar als ik het toch niet bereken komt het voor hun op hetzelfde neer?
      Ik bedoel: Of ik nu 19% BTw bereken en ze vangen dat weer terug óf ik bereken het geheel niet en dus niet terug te vangen..
      dat is toch hetzelfde?
      Of zie ik dit verkeerd?

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Ik denk dat de klant toch van mening is dat hij 19% teveel betaald.
        Gelukkig heb ik meer verstand van.......
        Dit nog wel: over jou gemaakte kosten die je toch door berekend is wel BTW betaald die dus door niemand terug gevraagd kan worden.

gr. Herman

Comment

• Danielw
          • Nov 2005
          • 3

dank voor je reactie wederom.. Ik vind deze zakelijke materie altijd lastig ..
          Maar begrijp ik uit je verhaal dat het dus klopt dat het niks uit maakt in feite?

Ik lees overigens dit als reactie op andere forum:
          citaat:het is onzin dat bedrijven een factuur met BTW willen, als ze zich even laten informeren door de accountant/administratiekantoor dan weten ze dat ze een factuur zonder BTW gewoon kunnen inboeken. Er moet wel een kopie VAR erbij doen.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Wat Herman zegt is wel correct:

In principe maakt het niet uit of je nu een factuur met 19%-tarief of met 0%-tarief stuurt (zónder BTW dus). Elk bedrijf weet dit (gaat de belastingdienst in ieder geval wél vanuit).

Maaarr, over de kosten die JIJ maakt en direct of indirect doorberekent aan de klant heb je als het goed is BTW betaald, deze kun jij (of jouw klant) dus niet terugvragen. Sommige klanten krijgen hierdoor inderdaad het gevoel dat ze te veel betalen. Maar als je mijn mening vraagt is dat toch echt hún probleem, niet het jouwe. Als jij jouw prijs op een reeel niveau hebt staan, moeten ze niet zeuren. Jouw prijs zou waarschijnlijk toch niet lager zijn als je de BTW van jouw onkosten wél terug zou vragen, niet?!

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Banned
              Banned
              • Dec 2003
              • 951

bij de supermarkt moet ook btw betaald worden door de kopers of je nu particulier bent of zakelijk !

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

Ja, de overheid doet zich zelf niet snel tekort, die redt zich wel.

gr. Herman

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Komt vanwegen het feit dat veel mensen onbekend zijn met die VAR-regeling.
                  En hier in twente hadden we ooit een inspecteur die , ondanks de VAR , toch BTW ging opleggen. Konden de ondernemers dus alsnog betalen. En toen zijn ze er maar met de VAR-klanten gestopt.

Comment

• RL sound
                    • Jan 2003
                    • 156

Als je in jou geval de verklaring overhandigd aan je opdrachtgever dan kan de opdracht gever deze (kopie) in zijn boekhouding opnemen, zodat hij daar later geen last mee krijgt.

Ik zelf ben ook in het bezit van een VAR, maar ben wel BTW plichtig, in dit geval hoef ik mijn VAR niet te overhandigen, wel als je dus niet BTW plichtig bent.

Ruud....
                    Groeten: RL <i>sound</i>

Comment

• Iko
                      • Feb 2002
                      • 766

Ik ben bezig met groot project voor mijn studie over VAR en freelancen etc. Als dat af is zal ik dat eens plaatsen. Verduidelijkt misschien een hoop hier over.

Comment

Working...