Wanbetalers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

Wanbetalers

Beste medeforummers

Ik ben wel eens benieuwd wat de ervaringen van de ondernemers in ons midden zijn, wat betreft wantbetalers.
    Ik vraag me dit juist af omdat ikzelf sinds een klein jaartje ondernemer ben in deze branche en al na enkele maanden mijn eerste wanbetaler had plakken (notabene een ander licht-geluids bedrijf). We lopen nu al zeker een half jaar te wachten en hebben sinds kort (na 3 aanmaningen en 100 telefoontjes) een advocaat ingeschakeld om onze zuurverdiende centjes los te peuteren.

Dus laat maar komen die reacties over soortgelijke problemen, of oplossingen die gehanteerd worden (advocaat, incasso, "deurwaarder binnen zonder kloppen"?). Of misschien willen jullie wel uitkomen over wie de rotte appels zijn die onze branche verzieken.

Alle reacties zijn welkom....

Groet,
    Dennis
  • Banned
    Banned
    • Dec 2003
    • 951

als het om geld gaat kun je niemand vertrouwen ZEKER als het een n ieuwe klant is !

Ik laat bij klussen altijd de helft vooraf betalen en de andere helft tijdens het feest !

wordt er niet betaald voor een bepaalde tijd tijdens het feest gaat er gewoon de stekker uit !

Organisatie wordt aangekeken en door de bezoekers onder druk gezet !

Jij bent hiervoor niet verantwoordelijk want je hebt een afspraak met organisator gemaakt !

die komt het niet na dus sta jij in het recht om de stekker eruit te halen !

Bij losse verhuurklussen aan derden altijd borg vragen en het gehuurde bedrag laten betalen ! plus een goed kontrakt opmaken met voorwaarden die je kun t deponeren bij de kvk !

Sta je altijd sterk.

Mochten er problemen zijn bij diefstal kun je altijd de persoon in kwestie aanspreken want je hebt zijn gegevens ( als ze natuurlijk niet vals zijn ) dan heb je een groter probleem.

Sta jij in je recht kunnen alle extra kosten op de persoon verhaald worden !

Wat wel vaak gebeurt is dat de grotere bedrijven gebruik maken van de kleinere bedrijven en juist niet op tijd betalen terwijl jij andersom direkt moet betalen aan dat grote bedrijf !

Tis net als bij de belasting Moet je betalen heb je een bepaald termijn KRIJG je geld kan je er ook tot sint juttemis wachten voordat je het krijgt.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Helaas een veel-te-veel voorkomend probleem in onze branche!!

Het zijn vooral de PA-bedrijven en grotere organisatoren die vaak pas heel laat betalen, daarbij is de late betaling van de organisator ook de oorzaak van de late betaling van PA-bedrijven.

Als je een eigen bedrijfje hebt, zou ik mijn klanten ALTIJD op de dag zelf laten betalen (liefst gewoon ook cash). Spreek je over grotere bedragen (zeg 2.500 of meer), dan zou ik afspreken het bedrag via internet of telefoon op de dag zelf over te boeken. Daarnaast houden wij aan dat wanneer een klant een keer duidelijk zonder goede reden (véél) te laat betaald, de volgende klussen allemaal met 50% vooraf gaan (met inachtname van alle redelijkheid natuurlijk). In het geval van bedrijfsfeesten gaat deze regeling natuurlijk niet werken, maar meestal verzacht de interessante marge op die klussen de pijn van het wachten op je geld wel enigzins en meestal wordt dat ook netjes binnen 1 of 2 maanden betaald, zo is in ieder geval mijn ervaring. Wij hebben trouwens 2 'bazen', eentje regelt alle zaken en haalt de klussen binnen (good cop), de ander zorgt dat alle afspraken ook worden nageleefd (bad cop), deze methode werkt voor ons erg goed, ik bedoel: het gebeurt natuurlijk wel allemaal op een prettige en redelijke manier.

Als free-lancer heb je helaas vaak een minder sterke positie. Hierbij geldt ook vaak: hoe belangrijker je bent voor een bedrijf, hoe gewilliger ze zijn jou op tijd te betalen, de écht grote betalingsachterstanden komen op die manier dus terecht bij de 'laagsten' in de hierarchie. Toevallig hebben wij deze zomer een conflict gehad met een redelijk grote verhuurder (namen noemen heeft weinig zin), wij hebben toen als free-lance-team één front gevormd (belangrijke technici kwamen toen dus ook op voor de minder belangrijke), waarna (een deel van) het verschuldigde bedrag bijna direct werd overgemaakt, dat is in mijn ogen het enige wapen dat je hiertegen hebt als free-lancer.

Nu probeer ik alleen voor bands en bedrijven te werken die gewoon goed voor hun personeel en free-lancers zorgen, zodat je deze kopzorgen niet hebt. Maar goed, je bent niet altijd in een positie waarin je je klanten voor het uitzoeken hebt natuurlijk.

Wat Memphisto hierboven aanhaalt met de stekker eruit trekken vind ik in de meeste gevallen te ver gaan. Maar bedenk wel dat je de macht hebt dat te doen en dat je die macht ook zeker kunt gebruiken in extreme gevallen. Zo ken ik nog een verhaal van een systeem-tech die voor een belangrijke show alle processors had gemute en gelockt en weigerde het systeem aan te zetten voordat alle openstaande facturen betaald waren.... reken er maar op dat hij zijn duiten binnen de minuut kreeg !

Maar goed, ik denk dat duidelijkheid en consistentie naar jouw klanten toe in dit geval de twee belangrijkste oplossingen zijn.

Veel succes verder, hopelijk heb je er wat aan!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sd_2
        • Dec 2005
        • 134

Het gaat me niet zozeer om het te laat betalen, maar het NIET betalen. In ons geval ging het om een freelance klus tijdens het Wereld Muziek Concours in het stadion te Kerkrade. We hadden onze klant nog nooit ontmoet en konden zijn bedrijf ook niet, maar waren via via terecht gekomen. Onze man zou die dag licht doen in zijn eentje, maar wel de beschikking hebben over enkele stagehands.
        Eenmaal daargekomen was er niet veel geregeld, de stagehands waren er niet en de apparatuur was ook niet veel soeps (lees: budget).
        Het zou de bedoeling zijn de hele show te bouwen en dan zou savonds een lichtman komen om de show te mixen. Onze klant gaf zelf al aan dat deze klus eigenlijk wat te groot voor hem was, maar desondanks had ie em toch aangenomen. Om de verloren stagehands te compenseren had onze klant zijn zoon ter beschikking gesteld om mee te helpen, deze had er al helemaal geen verstand van en wilde de voeding van de moving heads op de dimmers prikken (waar hij naderhand zelfs ons de schuld van gaf). Samengevat was de hele dag slecht geregeld, en is onze man zelfs nog na de show daargebleven om te helpen afbreken terwijl dat niet de bedoeling was (over tegemoetkomen gesproken).

Er was een uurprijs afgesproken en de week erna dus een mooi faktuurtje gestuurd maar na een maand nog geen centjes. Eens ffkes bellen dan.... toen zouden we een correctie toegestuurd hebben gekregen van onze klant....ff wachten dan maar op de post (nog nooit geen correctie gezien, dus weet niet wat het is). Na een week ng niks gekregen. Nog een paar keer gebeld, zou allang aangekomen moeten zijn zecht hij. Nog es gestuurd, maar nu op ander adres. Weer niks ontvangen. Dan maar es langs gaan om verhaal te halen (waren alweer 3 maanden verder), en toen bleek pas dat WIJ slecht werk hadden geleverd. Dan heb ik zoiets van: kan je dat niet op de dag zelf zeggen, of schriftelijk melden na een week. We zouden die correctie gefaxt krijgen, na een maand nog niks. Tussendoor ook nog tig keer gebeld, en aanmaningen verstuurd, maar geen reactie van zijn kant uit.
        Uiteindelijk na 5 maanden hebben we toch een advokaat ingeschakeld want we hebben geen zin meer om met hem te praten, heeft toch geen zin.

Nu ff afwachten of het hem lukt.

Al met al lijkt het toch dat je echt goed moet zorgen dat je altijd in je recht staat. En inderdaad als het mogelijk is je van te voren laten betalen.

Groet, Dennis

Ik denk inderdaad dat het heel belangrijk is om vooral alles zwartwit op papier te hebben staan

Comment

• SpaceyDeeJ
          • Sep 2001
          • 876

Eventjes snel reageren.

Wij hanteren bij klanten standaard 8 dagen voor een opdracht volledig betalen. Indien het gaat om een vaste klant, heeft deze een betalingstermijn tussen de 8 en 30 dagen. Sommige gaan daar helaas nog wel eens overheen ...

Ik ken elke klant persoonlijk en ook al komen dingen op het laatste moment binnen, dan nog waag ik er een extra gesprek en wat tijd van te voren aan om de klant te leren kennen.

Het verhaal hierboven getuigd van liefde voor het vak, maar ik denk dat je wel zal moeten leren om dit nooit meer op dezelfde wijze te doen.

Ik ga uit van een stel regel dat zegt :
          "Indien je het niet zelf hebt geregeld, gaat het per definitie verkeerd"

Nu klinkt dat misschien heel cru, maar als ik bovenstaand lees, klopt het best wel..

Daarom hou ik een slag om de arm en regel of meteen na afloop en kort in de dagen erna een soort van nabespreking.
          cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

citaat:Ik ga uit van een stel regel dat zegt :
            "Indien je het niet zelf hebt geregeld, gaat het per definitie verkeerd"
            ...Dat is lastig als je personeel hebt!

Wij verhuren uitsluitend op basis van vooruitbetaling.
            Klanten kunnen aan de balie contant betalen of pinnen, zelfs betaling middels creditcard is mogelijk.
            Vooruit betelen per bank-giro is tevens een mogelijkheid.

Gebeurt bovenstaande niet, dan geen handel.

Comment

• sd_2
              • Dec 2005
              • 134

Hey jongens,

Bedankt voor de reacties. Ik ga eens goed denken hoe ik mijn business waterdicht kan krijgen. En inderdaad is van te voren betalen een van de betere methodes. Alleen zit ik met diverse klanten waarbij het van te voren betalen moeilijk is. De klant in deze kwestie had ons waarschijnlijk niet van te voren betaald omdat hij ONS niet kon. En van de andere kant heb ik dan zoiets: we kunnen alle klanten gebruiken, en wil ik zie niet bij voorbaat al afschrikken. We zijn pas een beginnend bedrijfje, dus....

Of hebben jullie daar geen ervaring mee. Misschien dat ik de branche ietwat te "vijandelijk" zie.

groeten,
              Dennis

Comment

• SjoerdOptLand
                • Jul 2003
                • 261

citaat:Geplaatst door sd_2
                De klant in deze kwestie had ons waarschijnlijk niet van te voren betaald omdat hij ONS niet kon.
                De oplossing voor dit soort problemen is een aanbetalingsregeling: 40% vooraf (ook voor kosten die jij moet maken van te voren, inhuur en dergelijke), 60% achteraf bijvoorbeeld. Daarin wordt het niet kennen/gezond wantrouwen van beide partijen op een schappelijke manier tot uiting gebracht.

Groeten,
                Sjoerd

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Alle bedrijven gebruiken elkaar als bank, en daarmee heb je te leren leven... Heb nog nooit mijn geld niet gekregen, al heeft het soms een beetje moeite gekost. Incasso heeft geen zin; hiermee verbreek je definitief een relatie... Als je klant je 150 klussen op jaarbasis bezorgt, doe je niet zo snel moeilijk; het geld komt toch wel...

Voor verhuurbedrijven ben ik simpel; als ik uiteindelijk mijn geld niet heb, gaat bij een volgende klus de lichttafel in mijn auto... Onderpand in beslag nemen is wettelijk legitiem... (bij gerede twijfel over betaling). Heb deze methode nog nooit hoeven toe te passen, aangezien je vrijwel altijd geld krijgt. Vooraf betalen doe ik nooit; termijn in 30 dagen, met 2 weken marge (redelijk). Daarna is het bellen en uitleggen dat je graag je geld wilt. Hoe redelijker je telefoontje, des te eerder heb je je geld. Kwaad bloed zetten is nooit interessant; je wilt toch dat mensen meewerken ??

Als iemand je beschuldigd van een wanprestatie, is dat een wettelijke term, die bij incasso ter sprake komt. Nu geldt in nederland; wie stelt die bewijst. Laat diegene dus met een redelijke verantwoording komen voor die (heftige) aantijging. Mocht er enige plausibiliteit in het verhaal zitten, tracht dan te schikken. Lukt dit niet heb jij ALLES gedaan, en heeft een verdere relatie met die klant geen zin. DAT is het moment voor incasso of bezoekje van de Nomads...

grtz AJB
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• sd_2
                    • Dec 2005
                    • 134

Verder relatie met deze klant heeft ook geen zin meer... dat heeft ie al verpest.
                    we hadden via via ook nog hoogte gekregen van een ander bedrijf dat ie bezeikt had, daar eens ffkes mee gebeld en het blijkt gewoon dat deze wanbetaler een hobby heeft hieraan. Dat andere bedrijf wachte ook al maanden op geld voor diverse dingen en hebben uiteindelijk na dreigementen wel hun geld ontvangen.

Ik heb me klanten niet voor het oprapen, maar hierin heb ik ook geen zin, dan blijf ik liever een dag thuis zitten.

Thanx jongens, ik ben tevreden met de reacties... maar doordiscucieren kan nog steeds.

groet, dennis

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Keer langsrijden met de lokale sportschoolbevolking, en jezelf uitnodigen voor het diner wil nog wel eens helpen.

heb ooit moeten vertellen dat de judoka's mij nodig hadden voor een training, maar dat ik geen geld meer had voor de brandstof. 10 min later : telefonische overboeking met het hele bedrag...

Comment

• Airwave
                        • Dec 2005
                        • 71

citaat:Geplaatst door **************

heb ooit moeten vertellen dat de judoka's mij nodig hadden voor een training, maar dat ik geen geld meer had voor de brandstof. 10 min later : telefonische overboeking met het hele bedrag...
                        Die is goed
                        Airwave S&L
                        Cause we are different...

Comment

• ST
                          • May 2005
                          • 32

[quote]citaat:Geplaatst door Airwave

Geplaatst door **************

Goh, dat je zo trots bent op je dreigementen van geweld !!!
                          Moet dat nou ?

Comment

• Ahmed Al Dayri
                            • Oct 2005
                            • 354

[quote]citaat:Geplaatst door ST

citaat:Geplaatst door Airwave

Geplaatst door **************

Goh, dat je zo trots bent op je dreigementen van geweld !!!
                            Zo dreigend vind ik het niet, en als iemand je verdiende geld niet geeft (zonder goed reden), dan hoef je toch geen medelijden met zoiemand te hebben?

Comment

• ST
                              • May 2005
                              • 32

Het toont niet van professioneel en zakelijk gedrag om te dreigen met fysiek geweld. Daar zijn namelijk incassobureau's en deurwaarders voor. Het zou een mooie bananenrepubliek worden in Nederland als we maar allemaal gaan dreigen met ons "kort lontje". Natuurlijk is het niet leuk (en dan spreek ik uit ervaring) wanneer je te lang op je geld moet wachten. Maar hoe denk je dat het bij andere klanten overkomt wanneer ze te weten komen dat jij incasso's met vuisten afwerkt ? Je moet aan je toekomst denken en je weet nooit hoe een foute actie jezelf in discrediet kan brengen. Puur patsertjesgedrag dus...
                              Moet dat nou ?

Comment

Working...