Wanbetalers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Banned
    Banned
    • Dec 2003
    • 951

Als je klant bij een deurwaarder nog niet wil betalen ( mss KAN hij niet betalen )

Meestal is de deurwaarder gerechtigd om spullen mee te nemen naar de schade die jij hebt !

Dat heeft hij NIET gedaan !

Mss had die klant van jou wel een goede reden om juist NIET te betalen !

Ken een firma die feesten organiseerd en een klant van hun was NIET TEVREDEN over het feest wat door hun werd georganiseerd ! dat was de reden dat klant niet betaalde !

Voor de rechter had hij dit verklaard met bewijzen dat in het contract stond dat de organisatie een spectaculair en een feest met veel entertainment en aktie met een goede dj en artiesten werd verkocht maar het echte feest precies het tegenovergestelde was ( klant had bewijs op video en getuigenverklaringen van feestgangers )

Rechter gaf klant gelijk dus bedrijf kon naar zijn centen fluiten en een hoge rekening van de rechtbank !

Reden hiervoor was dat organisatie mooie plannen hed op papier maar in praktijk deze NIET nakwam ( nalatigheid of zoeits )

Plus vindt ik dat de kosten bij rechter en deurwaarder vaak hoger zijn dan het te ontvangen bedrag !

Ik ben gewoon voorstander van bij grotere klussen 50% vooraf te betalen en de andere helft tijdens het feest voor een bepaald tijdstip ( niet erna want dan zijn de mensen meestal gevlogen ) betalen ze niet optijd gewoon stekker eruit !

Dat recht heb jij als contactant !

Wedden dat er binnen een paar miniuten geld op tafel ligt !

Dat is in mijn ogen de beste methode om te werken !

Dit moet je natuurlijk wel in je voorwaarden zetten !

KLant weet de afspraak en JIJ staat in je recht om je opdracht te weigeren !

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Originally posted by mephisto
      Mss had die klant van jou wel een goede reden om juist NIET te betalen !

Ken een firma die feesten organiseerd en een klant van hun was NIET TEVREDEN over het feest wat door hun werd georganiseerd ! dat was de reden dat klant niet betaalde !
      *theoretische mode aan* Wettelijk gezien mag je zelfs bij wanprestatie een rekening niet negeren. Je kunt natuurlijk wel terugeisen. *theoretische mode uit* In de praktijk denk ik dat dit soort gevallen vaker voorkomt dan je denkt. De schuld is meestal een mix tussen een klant die onrealistische eisen stelt aan soms maar net meerderjarige 'leveranciers' die duidelijk niet ervaren zijn. (als eerst een professioneel bedrijf met allemaal kostenverhogende zaken in een offerte aankomt en vervolgens een onervaren 18-jarige een goedkoop plan inlevert waar dat allemaal niet in staat? Kiezen ze nog voor dat goedkope plan..) En een grote berg 'verhuurders' die niet in staat zijn met hun klanten op een behoorlijk empatisch niveau te communiceren.

Plus vindt ik dat de kosten bij rechter en deurwaarder vaak hoger zijn dan het te ontvangen bedrag !
      Als ik de posts in dit onderwerp lees denk ik dat we over rekeningen spreken die wél met veel bombarie naar de deurwaarder kunnen. Een PRESA zou op dit gebied erg nuttig kunnen zijn. Duidelijke verkoopvoorwaarden en normen. En daarna de garantie van een deurwaarder aan je broek bij niet betalen. Eventueel een gedocumenteerde zwarte lijst. (als de deurwaarder het erkent? dan kun je het gerust publiceren in mijn ogen)

Ik ben gewoon voorstander van bij grotere klussen 50% vooraf te betalen en de andere helft tijdens het feest voor een bepaald tijdstip ( niet erna want dan zijn de mensen meestal gevlogen ) betalen ze niet optijd gewoon stekker eruit !

Dat recht heb jij als contactant !
      Wedden dat er binnen een paar miniuten geld op tafel ligt !
      Dat is in mijn ogen de beste methode om te werken !
      Dit moet je natuurlijk wel in je voorwaarden zetten !
      KLant weet de afspraak en JIJ staat in je recht om je opdracht te weigeren !
      Ik werk al jaren met betaling tijdens de eerste pauze. En dit heeft mij zeker twee keer problemen bespaard. Voor klanten kan dit geen probleem zijn. En soms is het zelfs prettiger omdat ze niet tot einde avond een nuchtere contactpersoon met geld standby hoeven te hebben. Of tijdens het drukke afbouwen/vegen/opruimen met geld bezig moeten gaan.

Even een eerlijke vraag? Hoeveel van de hier lezende Drive-in's of PA's hebben duidelijke verhuurvoorwaarden op hun site staan?
      Ga eerst goed googelen naar de naam/locatie enz. van een offerteaanvrager om te kijken of er 'vreemde dingen' zijn! Dit heeft mij waarschijnlijk al tientallen keren shit bespaard.
      Last edited by showband; 03-01-06, 12:01.
      lekker belangrijk!

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

@Showband:

Betaling gedurende de eerste pauze werkt inderdaad perfect voor een band of drive-in show, daar het bij 'artiesten' min of meer de regel is op de avond zélf cash te betalen. Dit ga je nooit voor elkaar krijgen als free-lancer of als verhuurbedrijf, oké, wel bij cafés of kleinere bandjes oid, maar ik het business-to-business circuit houd je op die manier geen klanten meer over, want ze doen er gewoon niet aan mee !
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

A - we kennen allemaal het verschil tussen rake klappen en een judo-verhaal toch wel,
          B - ging ik ooit eens zelf failliet aan dit soort truuks
          C - @ Mephisto : schrijf eens een verhaal zonder harde returns en uitroeptekens, ik word moe van dat geschreeuw.

Verder is er een enorm verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. En dus is idd het handje contantje voor de laatste set de ideale oplossing.
          Ik zal mijn verdere truuks om mijn geld te krijgen niet hier posten maar idd : af en toe kun je niet anders.

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Originally posted by sd_2
            Het is inderdaad heel jammer dat een paar rake klappen waarschijnlijk de oplossing is die het effectiefste is. Ik heb via mensen vernomen dat volgens hun ervaring een incassobureau inschakelen weinig zin heeft omdat die niet genoeg druk kunnen uitoefenen, en als het hun te moeilijk wordt blijven ze er al helemaal met hun poten vanaf. Hier zijn we dan ook niet aan begonnen.
            Op het moment is er nog steeds geen schot in de zaak. Onze advocaat heeft contact gezocht met onze wanbetaler, maar zelfs de kerst kon er niet voor zorgen dat hij de centjes in de daarvoor opgegeven tijd overgemaakt werden. Waarschijnlijk wil hij zijn verhaal liever uitleggen tegen de rechter.

K hou jullie op de hoogte.

Grtz, Dennis
            Misschien dat je een onderscheid moet maken in een incassoburo en een deurwaardes kantoor. Iedere idioot (of uitsmijter, kijk naar Peter R. de Vries) kan een incassoburo beginnen, maar meer dan een beetje telefoneren en brieven sturen mogen dit soort bedrijven niet. Een deurwaarder is bij wet bevoegd en mag dus ook spullen in beslag nemen (na een juridische procedure), en kan dus wel delelijk iets doen. Moet er natuurlijk wel iets te halen zijn bij de tegenpartij.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by djrico
              Mijn Ouders hebben een eigen incassobureau en wat jij hierboven schrijft is dus absoluut niet waar. Als je een goed incassobureau opzoekt die duidelijke brieven schrijft en een zaak sireus neemt raakt 90% van alle gevallen je klant vaak toch onder de indruk. En ga eens praten met een incassobureau, misschien dat ze eens langs kunnen gaan om te praten. (incassobemiddeling)

Jij zegt dat een incasso-bureau dus wél meer mag dan per saldo brieven schrijven, telefoneren en vriendelijk vragen/ dreigen met een procedure ? Sorry, maar dan denk ik dat je nog even goed moet bekijken hoe het nu precies allemaal in elkaar steekt, want significant meer dan dat mogen ze toch echt niet hoor .

Ik heb het hier trouwens niet over beun-de-haas incasso-bureaus hoor, alles netjes en alles op de juiste manier. En de hardnekkige wanbetalers weten (helaas) precies wat ze wél en wat ze níet kunnen binnen de wet, dus ook van wie ze wat te vrezen hebben en van wie niet. Mijn (gelukkig zeer beperkte) ervaring is in ieder geval dat in 90% van de gevallen de wanbetaler dus níet onder de indruk is van een incasso-bureau, omdat hij verdomd goed weet dat deze effectief gezien tóch niks mogen. Maar misschien dat mijn mening hierover enigzins gebiased is, omdat ik misschien net toevallig last heb gehad met het hardnekkigste type wanbetaler of zo. Zoveel problemen heb ik nu ook weer niet gehad (om eerlijk te zijn pas twee keer), dus ik kan niet zeggen in hoeverre mijn ervaring representatief is voor de algemene situatie.
              Last edited by admin; 28-01-06, 18:42.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

las ook nog iets over een beveiligiungsbedrijf..Mooie combinatie, securitybedrijf Binnen Zonder Kloppen, sterk gelieerd aan Sportschool Wodan, zeker...En lid van de TegenPartij, samen voor je eegen...

denk dat ik er ook maar een klein bedrijfje bij begin...

Comment

• djrico
                  • Mar 2005
                  • 20

Originally posted by MacGyverSounds
                  las ook nog iets over een beveiligiungsbedrijf..Mooie combinatie, securitybedrijf Binnen Zonder Kloppen, sterk gelieerd aan Sportschool Wodan, zeker...En lid van de TegenPartij, samen voor je eegen...

denk dat ik er ook maar een klein bedrijfje bij begin...
                  Ons beveiligingsbedrijf en Incassobedrijf zijn toch echt appart van elkaar en zeker niet wat jij denkt hoor Denk je nou echt dat wij een beveiligingsbedrijf hebben om incassozaken te doen. Ik dacht van niet. Breng een eens bezoek aan onze website: www.ypsecurity.nl en oordeel dan eens....i.p.v. een nutteloze mening geven gebaseerd of dingen die helemaal niet kloppen.
                  ===> Let start the party <===

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

iets met een kort lontje en een postbus 51 spotje?

Comment

• Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

om het topic ff wat leven in te blazen,

ik heb het nu toch echt wel gehad met bedrijven die zich helemaal niks aantrekken van de "14 dagen regeling".
                      Dit is natuurlijk over 't algemeen al wel bekend bij vele freelancers dat bedrijven daar lak aan hebben.

Maar soms duur 't me de laatste tijd toch wel ff te lang..vooral de grotere bedragen laten nogal op zich wachten.

Al regelmatig achteraan gebeld...en altijd dezelfde antwoorden.

Wat moeten we dan als freelancer tegenwoordig, vooruit laten betalen?
                      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Bij ons betaald iedereen vooraf, geen betaling: reservering weg!
                        Alleen klanten die wij kennen, betalen achteraf, termijn van 14 dagen. Te laat is herinnering. Na 7 dagen, eerste aanmaning, nogmaals 7 dagen tweede aanmaning. Hebben ze na 7 dagen (totaal dus 28 dagen) niet betaald, wordt alles automatisch verzonden naar ons incassobureau, zonder excuus...

Regeling klinkt hard, maar wij hebben in het verleden genoeg gedonder gehad
                        MEEO Audio Licht Rigging,
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• Stage-Q
                          • Sep 2007
                          • 389

helaas moet het tegenwoordig op deze manier inderdaad.

Een freelancer wil gewoon binnen 14 dagen het geld zien.
                          De maatschappij is immers duur genoeg.

Ik ga denk ik bij sommige klanten ook maar eens de vooruitbetaling handhaven.

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by Stage-Q
                            Ik ga denk ik bij sommige klanten ook maar eens de vooruitbetaling handhaven.
                            Als free-lancer is het gewoon een klote situatie als klanten te laat betalen. Nu moet ik zeggen dat 14 dagen wel een redelijk krappe regeling is hoor. Bij mij staat er ook 14 dagen op mijn factuur, maar meestal worden de centjes ófwel direct (65%), ófwel binnen 30 dagen (35%) overgemaakt. 30 dagen is de normale termijn zeg maar.

Als je het op een gegeven moment druk genoeg krijgt, kun je de klanten uitkiezen waar je wél netjes op tijd betaald wordt en dergelijke, ik mag me wat dat betreft ondertussen gelukkig prijzen, maar dat is echt niet altijd zo geweest!

Ik heb in het verleden ook wel last gehad van late (of héééél late/ niet)betalers, op een gegeven moment heb ik gewoon de keuze gemaakt mijn prioriteiten bij andere klanten te leggen. Bij ééntje ben ik gewoon expliciet gestopt, bij anderen heb ik het gewoon te druk om nog voor hun aan de slag te (willen) gaan.

Vaak zie je ook dat de bedrijven die de betalingen niet voor elkaar hebben, ook andere dingen niet voor elkaar hebben... in dat opzicht kun je je ook afvragen of je daar wel voor wilt werken. Je moet voor jezelf uitmaken waar je naartoe wilt, wil je bij de bedrijven blijven werken waar betalen een issue is, dan moet je daar maatregelen voor treffen (maak dan ook zeker een financiele buffer aan van een paar maanden!). Je kunt echter ook zeggen: zo wil ik niet leven... en zoeken naar de klanten die het wél op de juiste manier doen. Geloof me, die zijn er genoeg... dat soort bedrijven trekt dan ook vaak terecht de goede technici naar zich toe.

Hopelijk heb je er wat aan!
                            Cheers

Comment

• Stage-Q
                              • Sep 2007
                              • 389

vind ik persoonlijk dus bullshit...

bij essent moet ik ook gewoon netjes binnen 14 dagen betalen, en waarom zou een bedrijf dan een maand mogen wachten om te betalen als beschreven staat op de factuur om binnen 14 dagen te betalen.

Is toch totale waanzin?!

kreeg laatst van een theater de reactie: ja onze financieel manager is op vakantie.... Ja so what, is dat een reden om pas na anderhalf maand te betalen?....

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

vind ik persoonlijk dus bullshit...
                                Nou, fijn dat mijn bijdrage gewaardeerd wordt...

...bij essent moet ik ook gewoon netjes binnen 14 dagen betalen, en waarom zou een bedrijf dan een maand mogen wachten om te betalen als beschreven staat op de factuur om binnen 14 dagen te betalen...
                                Essent is business-to-consumer, dat is een hele andere wereld dan business-to-business waar wij als free-lancers in zitten. In de B2B is 30 dagen de norm en in sommige branches zijn zelfs nog veel langere betalingstermijnen de norm! Kun je in mijn ogen dus écht niet met elkaar vergelijken, maar bon...

Enfin, je moet het zelf weten, ik vind betalen binnen 30 dagen ipv 14 dagen persoonlijk echt niet excessief en het dan ook niet waard daarvoor bij klanten aan de bel te gaan trekken, als jij daar problemen van wilt maken, is dat jouw keuze. Vraag me alleen af of je daar niet je eigen ruiten mee ingooit. Als je in de ogen van jouw klanten op een gegeven moment 'te lastig' wordt, gaan ze vanzelf iemand anders boeken.

Succes ermee in ieder geval.

Comment

Working...